کوه زر داورزن
کشاورزی،گیاهان دارویی،علمی،اجتماعی www.kzdavarzan.Loxblog.com

شنبه 27 بهمن 1392برچسب:حرکت,آهسته,ترس, :: 6:56 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی

شنبه 26 بهمن 1392برچسب:صبح بخیر, :: 5:38 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی

 

با گیاهان دارویی به جنگ آنفلوآنزا برویم

آرام آرام فصل سرما و شیوع آنفلوآنزا فرارسیده است، در فصل سرما و به خصوص در شرایطی نظیر امسال که آلودگی هوا در وضعیت نامطلوبی است، آمار شیوع بیماری‌های فصلی مانند سرماخوردگی، آنفلوآنزا، همچنین انواع بیماری‌های ریوی و تنفسی چندین برابر یک زمستان معمولی اعلام شده است. این روزها بازار مصرف و استفاده از گیاهان دارویی برای برطرف نمودن سرماخوردگی ‌داغ است و این مساله نشان می‌دهد علی‌رغم درمان کندتر این قبیل گیاهان، عده‌ای از افراد به دلیل توجه بیشتر به موضوع سلامتی، این نوع درمان را به ضررهای جانبی حاصل از داروهای شیمیایی ترجیح داده‌اند و این گامی مهم در جهت زندگی سالم محسوب می‌شود.

ایرانمنش، متخصص طب سنتی می‌گوید: گیاهان دارویی از ارزش و اهمیت خاصی در تأمین بهداشت و سلامتی جوامع هم به لحاظ درمان و هم پیشگیری از بیماریها برخوردار بوده و هستند.

وی می‌گوید: اثر بخشی گیاهان دارویی بر هیچ کسی پوشیده نیست، اما استفاده از داروهای گیاهی و طبیعی دیدگاهی است که امروزه در درمان و حفظ سلامتی تاکید بسیاری بر آن است، استفاده از داروهای گیاهی به لحاظ ارزانی و در دسترس بودن و آسانی مصرف در جهان و خصوصا کشورهای در حال توسعه رو به گسترش است، از طرفی نیز عوارض جانبی بسیار زیاد داروهای شیمیایی و گرانی آن‌ها موجب گرایش مجدد مردم به طب گیاهی شده است.

این متخصص طب سنتی و گیاهان دارویی می‌افزاید: متاسفانه اغلب مردم به محض بروز علائم سرماخوردگی در بدنشان به خود درمانی می‌پردازند و با مصرف آنتی‌بیوتیک به سرعت بخشیدن روند بهبودی بیماریشان امیدوارند اما ای کاش استفاده از داروهای گیاهی و دم‌نوش‌های گیاهی را در برنامه دارویی خود قرار می‌دادند تا شاهد نقش معجزه‌آسای دم‌نوش‌های گیاهی در درمان بیماری‌هایشان باشند‌.

ایرانمنش می‌گوید: خیلی از بیماری‌های کوچک مثل سرما‌خوردگی نیاز خاصی به درمان ندارد‌، کافی است بدن را کمک کنیم که برای مقابله با بیماری مقاوم شود‌، یکی از روش‌های خوب برای مهار سرما‌خوردگی مصرف جوشانده بابونه به همراه ویتامین C است، چرا که با مصرف ویتامین C می‌توانیم درمان سرماخوردگی را تسهیل کرده و از ایجاد مجدد آن پیشگیری کنیم، در واقع ویتامین C ویتامین جاودانگی است‌.

وی ادامه می‌دهد: ویتامین C بر کاهش سرفه، عطسه و دیگر علائم سرماخوردگی که در ریه وجود دارند نیز تأثیرگذار است، ویتامین C در بدن به عنوان یک رفتگر و پاک کننده مواد مضر عمل می‌کند و ویروس‌های سرماخوردگی نیز از جمله همان مواد هستند‌. ایرانمنش با بیان اینکه ویتامین C به میزان حدود ۱۰ درصد از تعداد روزهای علائم‌دار سرماخوردگی می‌کاهد، می‌افزاید: منظور از مصرف ویتامین C تنها استفاده از قرص‌های شیمیایی آن نیست بلکه میوه‌جات، سبزیجات و انواع مرکبات، منابع خوبی برای این ویتامین محسوب می‌شوند.

وی می‌گوید: انواع دم‌نوش‌ها مانند دم‌نوش آویشن، نعنا، پونه، شوید وعسل جهت پیشگیری و درمان سرماخوردگی و مصرف روزانه یک لیوان از این دم‌نوش برای جلوگیری از سرماخوردگی توصیه می‌شود.

این متخصص طب سنتی در مورد بُخور دادن نیز می‌گوید: از جمله رایج ترین اقدامات به هنگام بروز سرماخوردگی و مشکلات ناشی از آن مانند گرفتگی و خشکی مخاط بینی، سرفه و بُخور دادن است، از آنجا که منابع گرمازا به خصوص از نوع متمرکز آن مانند شومینه و بخاری، هوا را خشک می‌کنند، با کاربرد این لوازم، این مشکلات نیز افزایش می‌یابند، لذا همواره رطوبت مورد نیاز در اتاق را با قرار دادن ظرفی پُر از آب روی اجاق گاز یا بخاری، همچنین ریختن اندکی محلول اکالیپتوس در آن تامین کنید ‌یا اگر دستگاه بُخور دارید، به وسیله آن هوای موجود را مرطوب کنید.

ایرانمنش می‌گوید: بهتر است بیمار با ریختن مقداری محلول اکالیپتوس در ظرف آب جوش، بُخور دهد، به این شکل که با انداختن حوله‌ای روی سرش، صورت خود را بالای ظرف حاوی مواد بُخور بگیرد و تا حد امکان تنفس‌های عمیق انجام دهد تا بخارهای آب و هوای گرم، بیشتر و به طور مستقیم وارد مجاری تنفسی او شود، سپس در پایان، حوله را روی صورت خود کشیده و تا پایان خشک شدن رطوبت و عرق موجود در سر و صورتش، حوله را به همان شکل نگه دارد و به فضای سرد وارد نشود.

وی می‌افزاید: البته علاوه بر گیاه اکالیپتوس، گیاهان دارویی دیگری نیز وجود دارند که بُخور دادن آنها نیز در روند بهبودی این بیماری بسیار تاثیرگذار است که از آن جمله می‌توان به گیاهانی همچون ‌آویشن و گل بنفشه‌، ریحان و پونه خشک‌، مخلوط پر سیاوشان، آویشن و ریحان اشاره کرد که ‌البته جوشانده این مخلوط را نیز به صورت خوراکی می‌توان استفاده کرد.

ایرانمنش می‌گوید: پر سیاوشان تسکین‌دهنده دردهای سینه است، همچنین این گیاه خلط‌آور، ضدسرفه و بهبود‌دهنده علائم سرماخوردگی است که می‌توان یک تا دو گرم از این گیاه را در روز با یک لیوان آب جوش دم و همراه با کمی عسل مصرف کرد.

وی با بیان اینکه استفاده داروهای گیاهی با عسل تأثیر بیشتری دارد، می‌گوید: آنتی‌اکسیدان فراوانی در عسل و ‌برای کاهش سرفه و گلودرد وجود دارد، همچنین در برخی مواقع جهت جلوگیری از تشدید سرماخوردگی، استفاده روزی چندبار یک لیوان آب جوشیده داغ و یک قاشق غذاخوری عسل و چند قطره آب لیموترش تازه توصیه می‌شود‌.

ایرانمنش می‌گوید: برای از بین بردن خارش گلو، مکیدن چند عدد میخک بسیار مفید است و در این بین خیساندن انجیر و هلو برای رفع سرفه خشک توصیه می‌شود. وی در خصوص تاثیر گیاه و دم‌نوش گل‌گاوزبان در بهبود سرماخوردگی می‌گوید: گیاه گل‌گاوزبان ضدسرفه، خلط آور و معرق است، ‌اغلب افراد گل گاوزبان را به جهت تاثیرات آرام بخشی و تقویت کنندگی قلب آن می‌شناسند، حال آنکه این‌ها خواص فرعی این گیاه محسوب شده و بیشترین خاصیت این گیاه روی سرماخوردگی است.

ایرانمنش می‌گوید: مصارف دارویی این گیاه به صورت محلی بدین صورت است که گل‌های آبی این گیاه را خشک کرده و دم کرده آن را مورد استفاده قرار می‌دهند. در سرماخوردگی به عنوان معرق و کاهش دهنده فشار خون مورد استفاده قرار می‌گیرد‌، این گیاه خاصیت آرام بخشی نیز دارد.

این متخصص طب سنتی ادامه می‌دهد: آویشن نیز ‌دارای خاصیت آنتی‌بیوتیکی بسیار زیادی بوده و خلط‌آور است و بابونه نیز سیستم ایمنی بدن را بشدت تقویت می‌کند، بر همین اساس مصرف این جوشانده در بهبود وضعیت سرماخوردگی بسیار موثر است‌.

ایرانمنش می‌گوید: داروی گیاهی سرخارگل در طب جدید گیاه درمانی با تقویت سیستم ایمنی بدن می‌تواند از بروز سرماخوردگی پیشگیری کند و دوره بیماری و شدت علائم را کاهش دهد. وی با اشاره به خواص عناب موجود در داروهای گیاهی سرماخوردگی می‌گوید: عناب، ضدعفونی کننده بوده و خروج اخلاط دستگاه تنفسی را راحت تر می‌کند، این گیاه دارویی دارای خواص نرم کننده سینه و ضد سرفه است.

ایرانمنش با بیان اینکه مصرف مداوم چای پونه و چای بابونه در فصل زمستان قدرت سیستم ایمنی را افزایش می‌دهد، می‌افزاید: حتی برای بخور دادن می‌توانید بابونه، بومادران، آویشن و شوید را بجوشانید و استفاده کنید. چوب میخک هم یک بخور فوق‌العاده است، زیرا بسیار معطر است و باعث باز شدن مجاری تنفسی می‌شود. شاید شما هم پس از بهبود سرماخوردگی همچنان از سرفه رنج می‌برید، این متخصص طب سنتی در خصوص درمان سرفه مزمن با استفاده از گیاهان دارویی می‌گوید:استفاده از ریشه گیاه ختمی به عنوان داروی گیاهی برای درمان سرماخوردگی، گلودرد، سرفه‌های مزمن و دیگر مشکلات تنفسی سابقه‌ای چند هزار ساله دارد که این خاصیت درمانی فوق‌العاده حاصل لعاب زیادی است که از خیس کردن گلبرگ‌ها و ریشه‌ این گیاه به دست می‌آید‌.

 وی می‌گوید: گل ختمی گیاهی با طبع سرد است که اثرات ضدالتهابی و ضدسرفه قوی دارد و‌ نوشیدن جوشانده گل ختمی به دلیل داشتن ترکیبات موسیلاژی و نرم کننده می‌تواند برای درمان سرفه‌های خشک و مزمن مفید باشد. وی ادامه می‌دهد: علاقه‌مندان به گیاه درمانی باید گیاهان مورد نظر را حتماً از عرضه کنندگان مطمئن تهیه و مصرف کنند، چراکه ممکن است گیاهان به طور صحیح برداشت محصول، خشک، انبار و نگهداری نشده باشند که در این صورت مصرف آنها به‌هیچ‌وجه اثر درمانی مطلوب نخواهد داشت.

ایرانمنش می‌گوید: ضروری‌ترین عامل در اطمینان از کیفیت دارویی یک گیاه انتخاب صحیح گیاه مورد استفاده است، چراکه بی دقتی در جمع‌آوری‌ و انبارداری می‌تواند منجر به جایگزینی غیرعمدی یا آلودگی یک گیاه با گیاه دیگر بشود و‌ به علت در دسترس نبودن یک گونه خاص از گیاه که به طور معمول استفاده می‌شود، این گیاه با گونه‌ای از آن گیاه جایگزین شود‌.

 وی می‌گوید: داروی گیاهی باید به مقدار صحیح و معین مصرف شود نه زیادتر و نه کمتر، اگر بیشتر از اندازه مصرف بشود ممکن است باعث بروز عوارض جانبی بسیار جدی گردد و اگر هم کمتر از اندازه مصرف شود ممکن است اصلا اثر نداشته باشد. زمانی در اکثر خانه‌ها بقچه‌ای وجود داشت که در آن انواع و اقسام گیاهان دارویی همانند بابونه‌، گل گاوزبان‌، آویشن‌، بومادران‌، ختمی‌، کلپوره و… که در درمان امراض مختلف کاربرد داشت، یافت می‌شد، این بقچه‌های دوایی هنوز هم در برخی از خانه‌ها وجود دارد و مورد استفاده قرار می‌گیرد، یاد طبابت مادربزرگ‌ها به خیر …

 به نقل از ایسنا

یک شنبه 20 بهمن 1392برچسب:درمان کیاهی,آنفلونزا,پونه,ویتامینc, :: 6:0 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی

خوراک هایی مفید که رسول اکرم سفارش کرده اند بخورید

٢٠ حدیث از حضرت محمد (ص) درباره ٢٠ خوراکی

شما را سفارش می‌کنم به خوردن مویز، زیرا صفرا را برطرف می‌کند، بلغم را از بین می‌برد، اعصاب را قوی، خستگی را دور، اخلاق را خوب می‌کند، به روح آرامش می‌بخشد و غم را می‌برد.

٢٠ حدیث از رسول اکرم(ص) درباره ٢٠ خوراکی

 ۱- زیتون

 

رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله: نِعْمَ الطَّعَامُ الزَّیْتُ یُطَیِّبُ النَّکْهَةَ وَ یَذْهَبُ بِالْبَلْغَمِ وَ یُصَفِّی اللَّوْنَ وَ یَشُدُّ الْعَصَبَ وَ یَذْهَبُ بِالْوَصَبِ وَ یُطْفِئُ الْغَضَب. زیتون غذای خوبی است، دهان را خوشبو می‌کند، بلغم را از بین می‌برد، چهره را باز، اعصاب را محکم می‌کند و مرض را می‌برد و خشم را خاموش می‌کند.

مکارم الاخلاق ص ۱۹۰

 
۲- سیر

 

 

رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله: کُلُوا الثّومَ و َتَداوَوا بِهِ فَإِنَّ فیهِ شِفاءً مِن سَبعینَ داءً. سیر بخورید و با آن مداوا کنید، که هفتاد بیماری را شفا می‌دهد.

مکارم الاخلاق ص ۱۸۲
پیامبر اکرم – صلی‌الله علیه و آله – فرمود: انار را با پیه و پرده‌های نازک روی دانه‌ها بخورید، زیرا معده را ضد عفونی می‌کند

۳- مویز

 

رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله: عَلَیْکُمْ بِالزَّبِیبِ فَإِنَّهُ یَکْشِفُ الْمِرَّةَ وَ یَذْهَبُ بِالْبَلْغَمِ وَ یَشُدُّ الْعَصَبَ وَ یَذْهَبُ بِالْإِعْیَاءِ وَ یُحَسِّنُ الْخُلُقَ وَ یُطَیِّبُ النَّفَسَ وَ یَذْهَبُ بِالْغَم. شما را سفارش می‌کنم به خوردن مویز، زیرا صفرا را برطرف می‌کند، بلغم را از بین می‌برد، اعصاب را قوی، خستگی را دور، اخلاق را خوب می‌کند، به روح آرامش می‌بخشد و غم را می‌برد.

خصال ص ۳۴۴

 
۴- خرما در بارداری

 

پیامبر صلی‌الله علیه و آله: أَطْعِمُوا الْمَرْأَةَ فِی شَهْرِهَا الَّتِی تَلِدُ فِیهِ التَّمْرَ فَإِنَّ وَلَدَهَا یَکُونُ حَلِیماً نَقِیّا. به زن باردار در ماهی که در آن وضع حمل می‌کند، خرما بخورانید که فرزند او بردبار و پرهیزکار خواهد شد.

مکارم الأخلاق ص ۱۶۹

 
۵- خربزه در بارداری

 

پیامبر صلی‌الله علیه و آله: ما مِن اِمْرَاَةٍ حامِلَةٍ اَکَلَتِ الْبِطِّیخَ اِلاّ یَکونُ مَولودُها حَسَنَ الْوَجْهِ وَ الْخُلُقِ. هیچ زن بارداری نیست که خربزه بخورد، مگر این که فرزندش زیبا و خوش‌اخلاق می‌گردد.

طب النبی ص ۲۹

 

 
۶- کدو

 

پیامبر صلی‌الله علیه و آله: عَلَیْکُمْ بِالدُّبّاءِ فَاِنَّهُ یُذَکِّی الْعَقْلَ وَ یَزیدُ فِی الدِّماغِ.  کدو بخورید، چرا که عقل را تیز و (کارایی) مغز را زیاد می‌کند.

بحارالانوار (ط-بیروت) ج ۶۳، ص ۲۲۹

 
۷- کرفس

 

پیامبر صلی‌الله علیه و آله لِلاِمامِ الحُسَیْنِ علیه‏السلام: یا بُنَىَّ کُلِ الکَرَفْسَ، فَاِنَّها بَقْلَةُ الاَنْبیاءِ مَغفولٌ عَنْها وَ هُوَ طَعامُ الخَضِرِ وَ اِلْیاسَ وَ الْکَرَفْسُ یَفْتَحُ السُّدَدَ وَ یُذَکِّى الْقَلْبَ وَ یَرِثُ الْحِفْظَ وَ یَطْرُدُ الْجُنونَ وَ الْجُذامَ وَ البَرَصَ وَ الْجُبْنَ. پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله : فرزندم: کرفس بخور، چرا که کرفس سبزى پیامبران است، از آن غفلت شده، خوراک خضر و الیاس علیهماالسلام است. کرفس گرفتگى رگ‏ها را باز مى‏کند، دل را طراوت مى‏بخشد، حافظه را زیاد مى‏کند و دیوانگى، جذام، پیسى و ترس را دور مى‏کند. الفردوس، ج ۵، ص ۳۷۰، ح ۸۴۶۸

 
۸- گوشت

 

 

پیامبر صلی‌الله علیه و آله: مَنْ تَرَکَ اللَّحْمَ اَرْبَعینَ صَباحا ساءَ خُلُقُهُ. مَنْ اَکَلَ اللَّحْمَ اَرْبَعینَ صَباحا، قَسا قَلْبُهُ. هر کس چهل روز گوشت نخورد، بد اخلاق می‌شود. هر کس چهل روز گوشت بخورد، سنگدل می‌شود.

بحارالانوار (ط-بیروت) ج ۵۹، ص ۲۹۳ و ۲۹

 
 
۹- کاسنی

 

پیامبر خدا صلی‌الله علیه و آله و سلّم: الهِندَباءُ سَیِّدُ البُقولِ. کاسنى، مهتر همه سبزى‏هاست.

المحاسن، جلد ۲، صفحه ۳۱۳، حدیث ۲۰۴۹         

          
۱۰- نمک

پیامبر صلی‌الله علیه و آله: یا عَلیُّ اِفْتَتِحْ طَعامَکَ بِالْمِلْحِ، فَاِنَّ فیهِ شِفاءً مِنْ سَبْعینَ داءً مِنهَا: الجُنونُ وَ الْجُذامُ وَ الْبَرَصُ وَ وَجَعُ الْحَلْقِ وَ الاْضراسِ وَ وَجَعُ الْبَطْنِ. ای علی! غذای خود را با نمک آغاز کن، چرا که در نمک درمان هفتاد درد است؛ دیوانگی، خوره، پیسی، گلودرد، دندان‌درد و دل درد، از جمله این دردهاست.

وسائل‌الشیعة ج ۲۴، ص ۴۰۶، ح ۳۰۹۰۶

 
۱۱- کندر

 

 

 پیامبر صلی‌الله علیه و آله: عَلَیْکُمْ بِاللُّبَانِ فَإِنَّهُ یَمْسَحُ الْحَرَّ مِنَ الْقَلْبِ کَمَا یَمْسَحُ الْإِصْبَعُ الْعَرَقَ عَنِ الْجَبِینِ وَ یَشُدُّ الظَّهْرَ وَ یَزِیدُ فِی الْعَقْلِ وَ یُذَکِّی الذِّهْنَ وَ یَجْلُو الْبَصَرَ وَ یُذْهِبُ النِّسْیَانَ.  کندر بخورید؛ زیرا همان‌طور که انگشت، عرق را از پیشانی پاک می‌کند، کندر هم سوزش قلب را می‌برد و کمر را محکم و عقل را زیاد می‌کند و ذهن را ذکاوت و چشم را جلا می‌بخشد و فراموشی را از میان می‌برد.

بحارالانوار (ط-بیروت) ج ۵۹،ص ۲۹۴
پیامبر اکرم – صلی‌الله علیه و آله – فرمود: هر گاه وارد شهری شدید از پیاز آن جا بخورید؛ زیرا با خوردن پیاز آن شهر از امراض عمومی آنجا در امان هستید

۱۲- خربزه

 

پیامبر صلی‌الله علیه و آله: عَلَیْکُمْ بِالبِطّیخِ، فَاِنَّ فیهِ عَشْرَ خِصالٍ: هُوَ طَعامٌ وَ شَرابٌ وَ اُشْنانٌ وَ رَیحانٌ وَ یَغْسِلُ الْمَثانَةَ وَ یَغْسِلُ الْبَطْنَ وَ یَکْثِرُ ماءَ الظَّهْرِ وَ یَزیدُ فِی الْجماعِ وَ یَقْطَعُ البُرودَةَ وَ یُنَقِّی الْبَشَرَةَ. خربزه بخورید، چرا که ده خاصیت دارد: غذاست، آب است، شستشو دهنده و خوش‌بو کننده است، مثانه را می‌شوید، آب کمر را زیاد می‌کند، بر نیروی هم‌بستری می‌افزاید، سردی مزاج را می‌بَرَد و پوست را شاداب می‌کند.

مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ج ۱۶، ص ۴۱۱،ح ۲۰۳۷۳
انجیر

 
۱۳- انجیر

 

پیامبر صلی‌الله علیه و آله: کُلُوا التّینَ الرَّطْبَ وَ الْیابِسَ فَاِنَّهُ یَزیدُ فِی الجِماعِ وَ یَقْطَعُ الْبَواسیرَ وَ یَنْفَعُ مِنَ النِّقْرِسِ, و الاِبرِدَةِ؛  انجیر تازه و خشک بخورید، چرا که قدرت هم‌بستری را زیاد، بواسیر را ریشه کن می‌کند و برای نِقرِس و سردی مزاج مفید است.

مکارم الاخلاق ص ۱۷۴

 
۱۴- عدس

 

 رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله: یا عَلیُّ عَلَیکَ بِالعَدَسِ فَإِنَّهُ مُبارَکٌ مُقَدَّسٌ وَ هُوَ یُرِقُّ القَلبَ و َیُکثِرُ الدَّمعَةَ و َإِنَّهُ بارَکَ عَلَیهِ سَبعونَ نَبیّا. ای علی تو را سفارش می‌کنم به خوردن عدس، زیرا مبارک و پاک است، قلب را رقیق و اشک را زیاد می‌کند و هفتاد پیامبر پیوسته از آن استفاده می‌کردند.

وسایل الشیعه ج ۲۵، ص ۱۲۹، ح ۳۱۴۱۴

 
۱۵- پیاز

قال رسول‌الله – صلی‌الله علیه و آله -: إذا دَخَلْتُمْ بِلاداً فَکُلُوا مِنْ بَصَلِها یَطْرُدُ عَنْکُمْ وَباها. پیامبر اکرم – صلی‌الله علیه و آله – فرمود: هر گاه وارد شهری شدید از پیاز آن جا بخورید؛ زیرا با خوردن پیاز آن شهر از امراض عمومی آنجا در امان هستید.

وسائل‌الشیعه، ج ۱۷، ح ۱

به زن باردار در ماهی که در آن وضع حمل می‌کند، خرما بخورانید که فرزند او

بردبار و پرهیزکار خواهد شد

۱۶- انار

 

قال النَّبِیُّ – صلی‌الله علیه و آله -: کُلُوا الرُّمّانَ بِشَحْمِهِ فَإنَّهُ دَبّاغٍ لِلْمعْدَةِ. پیامبر اکرم – صلی‌الله علیه و آله – فرمود: انار را با پیه و پرده‌های نازک روی دانه‌ها بخورید، زیرا معده را ضد عفونی می‌کند.

وسائل‌الشیعه، ج ۱۷، ح ۳۹

 
۱۷- خرما

 

قال رسول‌الله – صلی‌الله علیه و آله -: کُلُوا التَّمْرَ عَلَی الرّیق فَإنَّهُ یَقْتُلُ الدُّودَ. پیامبر اکرم – صلی‌الله علیه و آله – فرمود: در حال ناشتا خرما بخورید، زیرا کرم و انگل‌های (روده و معده) را می‌کشد.

مکارم الاخلاق، ص ۱۷۴

 
۱۸- سیب

 

قال النَّبِیُّ – صلی‌الله علیه و آله -: کُلُوا التُّفاحَ عَلَی الرّیقِ فَإنَّهُ نَصُوحُ المِعدَةِ. پیامبر اکرم – صلی‌الله علیه و آله – فرمود: سیب را در حال ناشتا بخورید، زیرا معده را پاکیزه می‌گرداند.

مکارم الاخلاق، ص ۱۷۹

 
۱۹- کاهو

 

قال رسول‌الله – صلی‌الله علیه و آله -: کُلِ الْخَسْ، فَاِنَّهُ یُورِثُ النُّعاسَ وَ یَهْضِمُ الطَّعامَ. پیامبر اکرم – صلی‌الله علیه و آله – فرمود: کاهو بخورید؛ زیرا کاهو خواب‌آور است و غذا را زودهضم می‌کند.

مکارم الاخلاق، ص ۱۹۰

 
۲۰- حلیم

 

قال النَّبِیُّ – صلی‌الله علیه و آله -: نَزَلَ عَلَیَّ جبریل – علیه‌السلام – فَأمَرنی بِأکْلِ الْهَریسة لأشُدَّ ظَهْری وَ اُقَوِّیَ بِها عَلی عِبادَةِ رَبّی. پیامبر اکرم – صلی‌الله علیه و آله – فرمود: جبرئیل – علیه‌السلام – بر من نازل شد و امر نمود که هریسه (حلیم) بخورم تا قدرت و نیرویم برای عبادت پروردگار افزون گردد.

مکارم الاخلاق، ص ۱۶۸

منبع: تبیان
پنج شنبه 17 بهمن 1392برچسب:, :: 5:27 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی

دو شنبه 18 بهمن 1392برچسب:خشم,زبان,فکر, :: 5:55 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی

دو شنبه 14 بهمن 1392برچسب:دوست,امام علی,دوستی, :: 5:49 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی

یک شنبه 13 بهمن 1392برچسب:درخت،زیبایی،رسیدن, :: 13:5 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی
به این سبزی رژیمی احترام بگذارید

فلفل دلمه ای،خلاصه خوبی ها

 تاریخ مصرف فلفل به 7 هزار سال پیش از میلاد مسیح بر می گردد که سرخپوستان آمریکایی ساکن پرو و مکزیک از آن به عنوان ادویه ای خوش طعم استفاده می کردند؛ تا اینکه طی قرون 15 و 16 میلادی، کاشفان آمریکا این سبزی خوش نقش و نگار را به اروپا و ازآنجا به آسیا و آفریقا آوردند و اين گونه شد كه فلفل دلمه اي وارد برنامه غذايي ما شد.امروزه بسياري از خانواده هاي ايراني تنها ازاين سبزي در تهيه پيتزا و مايه ماكاروني استفاده می کنند اما با یك ديد خوشبينانه تر می توان گفت که از آن در تهيه سالاد سبزيجات نيزاستفاده می شود.

وقتي تصميم به كاهش وزن می گیريم، معمولا سبزي ها اولين گزينه ای هستند كه سراغشان می رويم. فلفل دلمه اي یکی از كم كالري ترين سبزي ها و یکی از بهترين گزينه هاست که در هر 100 گرم از آن تنها 15 كالري انرژي وجود دارد و در ميان انواع فلفلها اين مقدار، كمترين است. اين سبزي درميان انواعش بیشترین مقدار فيبر را نيز دارد ودر هر 100 گرم از آن 2 گرم فیبر يافت می شود.بنابراين در كنار ساير سبزي ها می توان فلفل دلمه اي را نیز در رژیمهای لاغری مصرف كرد.
فلفل علیه سرطان
شاید باورتان نشود اگر بگوییم از اين سبزي می توان در پیشگیری از بروز انواع سرطان استفاده کرد. تحقیقات نشان داده که ويتامين Cو بتاكاروتن فراوان اين سبزي ( البته اگر تازه ميل شود) می تواند از بروز بسياري سرطانها جلوگيري كند؛ زيرا اين دو ماده مغذي جزو آنتي اكسيدانهاي قوي هستند و جالب است بدانيد که هر قدر اين فلفلها رنگي تر باشند بتاكارتن بيشتري دارند. اما خواص فلفل به اینجا ختم نمی شود چراکه فلفل را با داشتن مقایر زیادی ویتامین C باید یکی از داروهای خوب سرماخوردگی دانست به گونه ای که مصرف منظم آن در برنامه غذایی هم شدت وهم طول دوران سرماخوردگی را کاهش می دهد؛به طوري كه خوردن 50 گرم فلفل دلمه ای (معادل یک سوم از یک فلفل متوسط) می تواند تمام نیازیک فرد بزرگسال به اين ماده مغذي را برطرف کند. البته باید بگوییم که این ویتامین نسبت به حرارت بسیار حساس است و بنابراین بهتر است فلفلتان را به صورت خام ميل کنید.
فلفل، رفیق چشم است
چشمها بیش از سایر بافتهای بدن از فلفل دلمه ای (مخصوصا نوع قرمزش) سود می برند. علت اين موضوع را می دانيد؟ شايد باور نكنيد اماهمان ماده ای که در هویج به تقویت چشمها منجر می شود به مقادیر قابل توجهی در فلفل دلمه ای قرمز وجود دارد. با این تفاوت که بسیاری از کودکان ما با شنیدن نام هویج اخم میکنند اما فلفل دلمه ای قرمز رابه خاطر رنگ زیبایش راحت می خورند.يادتان باشد كه فلفل دلمه اي وقتي كاملاً می رسد به رنگ قرمز و زرد در می آید و اغلب فلفلهايي که به دست من و شما می رسد هنوز سبزند. مصرف منظم ویتامین A تا حد زیادی از بروز شب کوری و آب مروارید نیز پیشگیری میکند. به غیر از ویتامین A دو ماده دیگر نیزدر کاهش احتمال بروز آب مروارید نقش دارند که خوشبختانه هر دو به مقادیر زیادی در فلفل دلمه ای یافت می شوند. این دو ماده عبارت اند از: لوتيین و گزانتين.
فلفل بخور، سکته نکن!
سیگاری ها را هم نباید از خوردن این فلفل بی نصیب گذاشت. این جمله حاصل تحقیقات متخصصان ریه است. آنها در طی سالها تحقیق متوجه شدند که سیگاریها بيشتر احتمال دارد كه به سرطان ریه مبتلا شوند و مصرف منظم ویتامین  Aمی تواند سهم زیادی در پیشگیری از این سرطان کشنده و دردناک داشته باشد. پس اگر موفق به ترک سیگار نشده اید فلفل را از یاد نبرید.فلفل دلمه ای حاوی اسید فولیك نیز هست.این ویتامین در پیشگیری از گرفتگی رگ هاو بروز بیماری قلبی به خصوص در افراد دیابتی تاثیر گذار است. این عضو کوچک ازخانواده ویتامین های گروه B ، باعث كاهش هموسیستیین خون می شود. این ماده درصورت افزایش بیش از حد می تواند باعث تخریب رگ های خونی شده و از این طریق به افزایش احتمال سكته قلبی منجر شود. فیبرموجود در اين سبزي می تواند كلسترول راكه عامل دیگری برای ابتلا به حمله قلبی وسكته است، كاهش دهد.
در خانه و آشپزخانه
از من می شنوید، همین امروز خودتان رابه اولین میوه فروشی برسانید و فلفل دلمه ای بخرید. اما این را بدانید که فلفل مرغوب باید سفت، آبدار و كاملاً ترد باشد. به علاوه، رنگ براق و شفاف آن را هم از ياد نبريد. بهتر است به برداشتن چند تا فلفل بسنده کنید؛چون درست نیست فلفل را بیش از روز در یخچال نگه داريد. برای طبخ اين سبزي نیز به شما پيشنهاد میکنيم تخمهای فلفل را دور بریزید. اين سبزي را می توانيد به صورت خام در سالادتان خرد كرده و ميل كنيد.بعضی ها همراه غذايشان از برشهاي اين سبزي ميل می كنند. همچنین می توانيد در كنار ساير سبزي ها آن را بخارپز يا حتي كباب كنيد.به علاوه، فقط قبل از خوردن ، فلفلهايتان را خرد كنيد و ازگذاشتن آنها در معرض هوا بپرهيزيد که موجب كاهش ويتامين C اين سبزي خواهد شد.
منبع: هفته نامه سلامت

دو شنبه 7 بهمن 1392برچسب:فلفل دلمه,خواص,درمان بیماریها, :: 8:23 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی

گیاهان و میوه‌های قرآنی

مواد غذایی معجزه‌گر قرآنی گیاهان و میوه‌های قرآنی، کلید سلامتی بدن می‌باشند و می‌توانند بهترین بهره‌وری را داشته باشند. میوه های قرآنی قرآن کریم بهشت را بیشتر با کلمه «جنت» که به معنی بستانی است که از لحاظ کثرت درخت‌ها و پیچیدگی شاخه‌های آنها، ایجاد سایه و پوشش مخصوصی برای سطح آن کرده است، یاد…

مواد غذایی معجزه‌گر قرآنی

 گیاهان و میوه‌های قرآنی، کلید سلامتی بدن می‌باشند و می‌توانند بهترین بهره‌وری را داشته باشند.

میوه های قرآنی

قرآن کریم بهشت را بیشتر با کلمه «جنت» که به معنی بستانی است که از لحاظ کثرت درخت‌ها و پیچیدگی شاخه‌های آنها، ایجاد سایه و پوشش مخصوصی برای سطح آن کرده است، یاد می‌نماید. در برخی از آیات به میوه‌های بهشتی و همچنین درختان اشاراتی شده است که بسیاری از آنها علاوه بر خواص تغذیه‌ای خاصیت درمانی نیز دارند، مانند زیتون، انجیر و … که خاصیت دارویی دارند. در حقیقت انجیر و زیتون سر دسته گیاهانی هستند که در قرآن عنوان شده‌اند. در مصرف میوه‌ها و گیاهان باید مسائل منطقه‌ای و بومی ‌را نیز در نظر گرفت.

در حدیثی آمده است «علیکم بأعقاقیر دیارکم»، لذا اقلیم هر منطقه، گیاهان و میوه‌هایی که در آنجا رشد می‌کند، با طبیعت مردم همان‌جا سازگاری دارد و اگر در بعضی از مواقع شاهد بروز اختلالاتی در افراد هستیم، برای این است که محصولات گرم در مناطق سرد و بالعکس مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. در این مقاله به برخی از خواص مواد غذایی ذکر شده در قرآن می‌پردازیم.

 
انجیر را با زیتون بخورید

 انجیر از میوه‌هایی با قند بالا است که مانع از افت قند خون شده، همچنین دانه‌های این میوه مانع از بروز یبوست می‌شود. این میوه حاوی مقادیر بالایی از آهن بوده، لذا بهتر است همراه با زیتون مصرف شود تا خاصیت متعادل برای بدن داشته باشد. خداوند در سوره «تین» (انجیر) به این میوه قسم خورده است.

احتمالاً علت آن است که انجیر، یکی از میوه‌های همه چیز تمام و دارای املاح و ویتامین‌های زیادی می‌باشد، لذا مورد توجه خاص قرآن قرار گرفته است، اما این سوگند، ویژگی ظریف دیگری هم در بر دارد که موجب مسلمان شدن رئیس یک تیم تحقیقاتی ژاپنی هم شده است، زیرا یک گروه پژوهشی ژاپنی، در بین مواد خوراکی به دنبال منبع پروتئین خاصی بودند که به میزان کم، در مغز انسان و حیوانات تولید می‌شود.

این پروتئین، کاهش‌دهنده کلسترول خون و مسۆول تقویت قلب و شجاعت انسان است و بعد از سن ۶۰ سالگی به پایان می‌رسد و دیگر در بدن تولید نمی‌شود. ژاپنی‌ها فهمیدند این ماده فقط در انجیر و زیتون موجود است و برای تأمین آن، باید انجیر و زیتون را به نسبت یک به هفت مصرف کرد.

بعد از ارائه این نتیجه یکی از قرآن‌پژوهان مصری نامه‌ای به این تیم تحقیقاتی می‌نویسد و اعلام می‌کند که در کتاب مقدس مسلمانان، خداوند به انجیر و زیتون در کنار هم قسم خورده است و نام انجیر فقط یک بار و نام زیتون نیز هفت بار در قرآن آمده است. رئیس گروه تحقیقاتی ژاپنی بعد از اینکه مطمئن شد قرآن کریم در ۱۴۳۰ سال قبل از آنان نتیجه پژوهش آنها را بیان کرده است، اسلام آورد.

 انجیر

 انجیر به علت داشتن پتاسیم، درجه قلیائیت بدن را بالا برده و در دفع اوره و چربی خون بسیار موثر است و تامین کننده سلامتی کودکان ضعیف و نیز کم‌خونی و بی‌اشتهایی است. انجیر منبع غنی فیبر غذایی می‌باشد. لیگنین یک نوع فیبرغذایی غیرمحلول است که به مقدار زیاد در انجیر وجود دارد و نقش عمده‌ای در جلوگیری و رفع یبوست دارد.  انجیر ضد سرطان است و بیش از سایر میوه‌ها املاح و قند دارد. ۵۰ درصد انجیر خشک را قند تشکیل می‌دهد. همچنین حاوی پتاسیم، منیزیم، کلسیم، فسفر و نیز ویتامین‌های B, C , A است.

 زیتون

 زیتون علاوه بر ارزش غذایی، ارزش دارویی زیادی دارد. روغن زیتون به جز خاصیت ضد سرطانی، فواید فراوانی دارد که از آن جمله ملین بودن آن و نرم کردن عضلات و آرامبخشی درد استخوان است. همچنین روغن زیتون به موها نرمی ‌و لطافت خاصی می‌بخشد و باعث تقویت مو می‌شود. عصاره زیتون برای چین و چروک پوست بسیار مفید است و باعث لطافت، نرمی ‌و شادابی پوست صورت می‌شود. اجزای مغذی خاص در روغن زیتون خالص می‌تواند دلیل تاثیر مثبت رژیم غذایی مدیترانه‌ای بر سلامت قلب باشد.

 انگور

 انگور یکی از بهترین منابع طبیعی گلوکز و فروکتوز است و ۲۰درصد انگور را این مواد تشکیل می‌دهد. علاوه بر قندها، انگور دارای اسید تارتاریک و اسید مالیک فراوان است. مواد معدنی مانند سدیم، پتاسیم، کلسیم و آهن به مقدار زیاد در آن وجود دارد. در صورتی که پروتئین و چربی آن بسیار ناچیز است. 

به گفته پژوهشگران غلیظ بودن خون، اکسیداسیون سریع کلسترول و سفت و سخت شدن رگ‌ها دلایل اصلی بروز بیماری‌های قلبی و تصلب شرایین هستند و با خوردن انگور قرمز، اکسیداسیون کلسترول، کاهش می‌یابد و رگ‌های خونی منبسط می‌شوند و خون با سرعت بیشتری در بدن جریان می‌یابد.

علاوه بر این، خوردن انگور قرمز موجب بهبود عملکرد قلب می‌شود. انگور قرمز منبع سرشاری از آنتی‌اکسیدان‌ها است که از تراکم و روی هم انباشته شدن پلاکت‌های خون جلوگیری می‌کنند و در نتیجه مانع لخته شدن خون در رگ‌ها می‌شوند.

 خرما

 خرما میوه بهشتی و بسیار مقوی است که مواد معدنی بسیاری چون آهن، پتاسیم، روی و منگنز را دارا است. تحقیقات درباره خرما نشان داده‌اند که این میوه بهشتی می‌تواند از بسیاری از سرطان‌ها مانند سرطان کولون و معده پیشگیری کند.

یکی از خواص خرما ملین بودن آن است، به شرطی که ۶ تا ۷ عدد خرما را در ۲ لیوان آب جوش خیس کرده و صبح و شب آن را به صورت گرم بنوشید و یا مقداری خرما میل کنید و بلافاصله یک یا دو لیوان آب گرم روی آن بنوشید.
انار یک میوه بهشتى است. در روایات اسلامی ‌به عنوان بهترین میوه و برای تقویت لثه‌ها ذکر شده است. انار سرشار از آهن و ویتامین‌های A ,B ,C ,E می‌باشد

خاصیت دیگر خرما، خنثی کردن اسید اضافی معده است و از آنجا که زیادی اسید معده باعث ترش کردن و دل درد می‌شود، بنابراین هر وقت دل درد گرفتید، می‌توانید ۲ تا ۳ عدد خرمای تازه را در آب جوش خوب مخلوط کنید و سپس آن را بنوشید. خرما دارای ۹ نوع ویتامین مختلف است که قرآن کریم بیش از سایر میوه‌ها از آن نام برده و آن را هم از میوه‌های دنیوی و هم میوه‌های بهشتی قرار داده است. خرما می‌تواند جایگزین یک وعده غذایی شود. این ویژگی‌ها را می‌توان برای انگور، انجیر و انار هم ذکر کرد.

 عدس

 نام عدس در قرآن ذکر شده است و چهار نوع عدس داریم. نوع قرمز آن از همه معروف‌تر است. مصرف عدس در کاهش قند و چربی خون موثر است. عدس حاوی حداقل ۴۰ درصد پروتئین بوده که البته میزان مصرف آن با گوشت قرمز متفاوت است، چرا که اغلب ۱۰۰ گرم گوشت نسبت به ۱۰۰ گرم عدس به راحتی مصرف می‌شود.

میزان آهن موجود در عدس بالا بوده و چربی آن نسبت به گوشت قرمز لخم نیز پایین‌تر است. به علاوه توصیه می‌شود اگر عدس با لیمو‌ترش و گوجه فرنگی که حاوی ویتامین C می‌باشند میل شود، جذب بهتری در بدن خواهد داشت.

 ترنجبین

 نام ترنجبین در قرآن ذکر شده است. ترنجبین ماده‌ای است شیرین که به صورت شبنم روی گیاه حاج یا خارشتر یا خاربز می‌نشیند. ترنجبین، شیرابه‌های برگ و ساقه‌های گیاه خارشتر است که ملین بوده و جوشانده آن برای سرفه و درد سینه مفید است. مشاهده شده است که این شیرابه‌های قندی به طور طبیعی و با ایجاد شکاف توسط حشره‌ای به خارج تراوش می‌شود. گیاه خارشتر درختچه یا بوته خاری است که در بیابان‌ها و دشت‌های کم‌ارتفاع ایران می‌روید. ترنجبین حاوى ترکیبات قندى مختلفى چون گلوکز و فروکتوز، ساکاروز و ترى‌ساکارید است که به راحتى در آب حل مى‌شود.

 انار

 انار یک میوه بهشتى است. در روایات اسلامی ‌به عنوان بهترین میوه و برای تقویت لثه‌ها ذکر شده است. انار سرشار از آهن و ویتامین‌های A ,B ,C ,E می‌باشد. یک لیوان آب انار، ۴۰ درصد ویتامین C مورد نیاز روزانه بدن را تامین می‌کند. اگر می‌خواهید جوان بمانید، انار مصرف کنید، زیرا خوردن انار باعث جوان‌تر ماندن می‌شود. انار خاصیت آنتی‌اکسیدانی بالایی دارد و نسبت به چای سبز ۳ برابر بیشتر این خاصیت را دارا است. آب انار جلوی تصلب شرایین را می‌گیرد و کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد. آب انار از به هم پیوستن پلاکت‌های خونی جلوگیری می‌کند، پس مانع از لخته شدن خون می‌گردد.

انار موجب کاهش فشار خون بالا و کاهش چربی خون می‌شود. آب انار به کاهش خطر سرطان پوست، پستان و سرطان پروستات کمک می‌کند. پس بیایید از هم اکنون انار را جزو برنامه غذایی روزانه خود قرار دهیم. همچنین افرادی که در هفته ۲ لیوان یا بیشتر آب انار می‌نوشند، احتمال پیشرفت و بروز آلزایمر در آنها کمتر می‌شود. حضرت محمد(ص) فرموده اند: هرکس انار بخورد، کینه و دشمنی را از خود دور کرده است.

 زنجبیل

 نام زنجبیل در قرآن ذکر شده است. زنجبیل از قدیم‌الایام مورد استفاده بوده و هنوز هم در طب سنتی نقش مهمی ‌را ایفا می‌کند. زنجبیل محرک جهاز‌ هاضمه و برای هضم غذا بسیار مفید است. زنجبیل برای درمان سوءهاضمه، نفخ، قولنج، استفراغ، تشنج موضعی، حالت‌های دردناک معده و تنگی‌نفس بسیار موثر است.

عصاره زنجبیل همراه با آب‌لیمو و نمک طعام اگر قبل از غذا خورده شود، برای بی‌اشتهایی سودمند است. در مورد سوزش گلو و گرفتگی سینه و صدا یک تکه زنجبیل را می‌جوند تا بزاق خوب ترشح شود. عصاره زنجبیل برای درمان دیابت و روماتیسم مزمن مفید است. دندان درد و سردردهای عصبی با خمیری از زنجبیل خشک و آب تسکین می‌یابد. ابن‌سینا خواص تقویتی بسیاری علاوه بر این خواص برای زنجبیل برشمرده است. جالینوس استفاده از زنجبیل را در مورد همه بیماری‌های ناشی از سردی تجویز کرده است.

 پیاز

 نام پیاز در قرآن ذکر شده است. پیاز از ترکیبات مهم بسیاری از غذاها است. پیاز پخته را برای خاصیت ضدعفونی کننده‌ای که برای دستگاه گوارش دارد، همگان مصرف می‌کنند. خوردن زیاد پیاز باعث کاهش میزان گلوکز می‌شود، زیرا که آلیل‌پروپیل‌دی‌سولفید، مسئول کاهش قند خون بوسیله افزایش انسولین موجود در خون می‌باشد. آلیل‌پروپیل‌دی‌سولفید این کار را در تضاد با انسولین انجام می‌دهد،‌ به این صورت که یک دی‌سولفید، جاهایی از کبد را اشغال می‌کند که انسولین در آن قسمت‌ها غیرفعال است.

این باعث می‌شود که مقدار انسولین افزایش یابد و گلوکز را به داخل سلول‌هایی هدایت کند که باعث کاهش قند خون می‌شوند. مصرف مداوم پیاز همانند سیر، کلسترول و فشارخون بالا را کاهش می‌دهد، دو عامل مهمی‌که از بروز بیماری‌های دیابتی و گرفتگی رگ‌ها جلوگیری می‌کنند و خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را کاهش می‌دهند. مصرف مداوم پیاز، حداقل ۳ بار در هفته بطور چشمگیری سرعت رشد سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد.

  بخش تغذیه و آشپزی تبیان

دو شنبه 7 بهمن 1392برچسب:میوه های قرانی,میوه ها وسبزیها, :: 8:2 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی

بیماران قلبی میوه‌های قرمز رنگ بخورند

 

سلامت نیوز : یک کارشناس تغذیه می‌گوید: افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی باید مصرف میوه و سبزیجات را به چهار یا پنج وعده در هفته افزایش دهند.

مریم شیرمستی در گفت وگو با (ایسنا) ، درباره تغذیه مناسب برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، گفت: این افراد به ویژه آنهایی که تازه عمل جراحی قلب داشته‌اند باید از مصرف غذاهای مصنوعی، قهوه، نوشابه گازدار، آب میوه مصنوعی، سوسیس و کالباس و ... خودداری کنند.

وی مصرف غذاهای پرچرب را نیز برای مبتلایان به بیماری‌های قلبی مضر دانست و اضافه کرد: این افراد باید از مصرف روغن جامد، پوست مرغ، کره و خامه نیز پرهیز کنند.

به گفته این کارشناس تغذیه، افرادی که بیماری قلبی دارند باید از روغن هسته انگور و یا روغن زیتون استفاده کنند و غذاها را به صورت بخارپز و یا کبابی میل کنند.

شیرمستی با بیان اینکه تغذیه افراد مبتلا به بیمارهای قلبی باید مبتنی بر مصرف ماهی باشد، اظهار داشت: این افراد باید دو تا سه وعده در هفته ماهی بخورند.

وی در خصوص مصرف میوه و سبزیجات برای مبتلایان به بیماریهای قلبی نیز تصریح کرد: توصیه می شود میوه مورد استفاده این افراد تازه باشد و کمتر از میوه‌های خشک و یا کمپوت استفاده کنند.

این کارشناس تغدیه یادآوری کرد: در طب سنتی استفاده از میوه‌های قرمز و ارغوانی برای بیماران قلبی از جمله شاه توت، انار و سایر میوه‌های دارای رنگدانه‌های قرمز مورد تاکید است.

شیرمستی معتقد است: بیماران قلبی باید از سبزیجات تیره از جمله سبزی خوردن بیشتر استفاده کنند.

سیب، سیر و پیاز نیز از دیگر میوه و سبزیجاتی است که به گفته وی برای مبتلایان به بیماریهای قلبی مفید است.

دو شنبه 7 بهمن 1392برچسب:میوه های قرمز,سلامتی قلب,خواص میوه ها, :: 5:25 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی

چهار شنبه 2 بهمن 1392برچسب:دکترشریعتی،سخنان بزرگان, :: 5:35 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی

درباره وبلاگ

نقاط کوهستانی از جمله اماکن طبیعی هستند که گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می کنند. کوه زر(گر)داورزن به ارتفاع ۲۹۲۴ متر، بلندترین ارتفاع در سطح شهرستان می باشد. این کوه در شمال شهرستان و در شمال شرقی روستای آبرود قرار دارد. در دامنه های شمالی و پشت به آفتاب این کوهستان امکان انجام ورزشهای زمستانی از جمله اسکی و برف نوردی وجود دارد . کوه زر مورد توجه هیئت های مختلف کوهنوردی در سطح کشور می باشد و هر سال چندین هیئت کوهنوردی جهت صعود به این کوه عازم روستای آبرود می شوند . مسیر دسترسی به این کوه از طریق روستای آبرود و بیزه و از طریق یک جاده خاکی به فاصله ۱۵ کیلومتری از جاده اصلی امکان پذیر است . وجود چشمه های متعدد وآبشار های زیبا در مسیر قله قابلیتهای طبیعی مناسبی را برای توسعه فعالیتهای اکوتوریستی در آن فراهم ساخته است. بر روی دامنه های شمالی کوه زر به دلیل وضعیت خاص توپوگرافی و جهت قرارگیری تا اواسط خرداد ماه برف مشاهده می شود که قابلیتهای مورد نیاز در اکوتوریسم زمستانی مانند اسکی را فراهم می سازد . رودخانه داورزن که درحقیقت بسان زاینده رودی برای داورزن میباشد ازاین قله مرتفع ومعروف سرچشمه میگیرد.
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کوه زر داورزن و آدرس kzdavarzani.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 203
بازدید کل : 30101
تعداد مطالب : 83
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1



Alternative content



فال حافظ

تعبیر خواب آنلاین


استخاره آنلاین با قرآن کریم


انواع کد های جدید جاوا تغییر شکل موس