کوه زر داورزن
کشاورزی،گیاهان دارویی،علمی،اجتماعی www.kzdavarzan.Loxblog.com

خواص هندوانه :

 

هندوانه Watermelon

نام علمی هندوانه : Citrullus vulgaris

گياه شناسي

زادگاه اصلی هندوانه، هندوستان است به همین خاطر، وجه تسمیه ی آن (هند وانه) به معنای میوه هند معروف شده است. هندوانه در بیشتر مناطق دنیا کاشته می شود و در اغلب نواحی کشورما به وفور در نژادهای مرغوب و متنوعی کشت و پرورش داده می شود.

هندوانه گياهي است يكساله و يك پايه ساقه آن خزنده و پيچك دارد و برگهاي آن پهن با بريدگيهاي عميق مي باشد . گلهاي آن كوچك و زردرنگ است . ميوه آن رگدار يا دراز . پوست آن سبز رنگ و داخل آن قرمز مي باشد . تخمه هندوانه بر حسب انواع مختلف آن ممكن است سياه ، قرمز ، سفيد و يا زرد باشد .

هندوانه از میوه های مخصوص فصل تابستان است که در سایر فصول هم وجود دارد. انواع آن عبارتند از قرقی، محبوبی، جهرمی، ترکمن، شریف آباد، یوسف سفید همدان و غیره.

هندوانه مثل سایر گیاهان خانواده کدوییان، نسبت به یخبندان حساس است و برای رشد و نمو احتیاج به روزهای گرم آفتابی دارد. مناسب ترین خاک برای هندوانه، خاک های سبک حاصلخیز است و برداشت محصول، زمانی صورت می گیرد که هندوانه رسیده باشد، لذا می توان پژمرده شدن پیچک مجاور دم میوه را در نظر گرفت. قسمت های مورد استفاده هندوانه، گوشت، تخم و پوست آن است. هندوانه به صورت خام و مرباخورده می شود و تخم آن را خام یا بوداده، به عنوان آجیل مصرف می کنند.

هندوانه داراي اسيد آمينه اي بنام سيترولين و موادي بنام كاروتن و ليكوپن و نوعي قند بنام مانيتول مي باشد.

خواص داروئي هندوانه :

هندوانه از نظر طب قديم ايران سرد و تر است . گرما را برطرف مي كند و بهترين ميوه تابستان است .

1)هندوانه مدر است و به پائين آوردن فشار خون كمك مي كند.

2)هندوانه معده را تقويت مي كند.

3)پوست سفيد داخل هندوانه براي زخم گلو و دهان بسيار موثر است.

4)مغز تخمه هندوانه كرم هاي معده و روده را از بين مي برد.

5)هندوانه براي ورم مثانه مفيد است.

6)هندوانه بدن را تازه و شاداب مي كند.

7)هندوانه براي اشخاص گرم مزاج بسيار خوب است.

8)آب هندوانه مخلوط با سكنجبين علاج كننده يرقان و دفع كننده سنگ كليه است.

9)براي خنك كردن بدن در روزهاي گرم تابستان هندوانه را با شكر بخوريد.

10)براي برطرف كردن تب و اخلاط بدن هندوانه را با شير خشت بخوريد.

11)براي رفع خارش بدن هندوانه را با تمبر هندي بخوريد.

12)هندوانه را بايد هميشه بين دو غذا خورد يعني تقريبا سه ساعت بعد از غذا و يكساعت قبل از غذا . زيرا اگر بلافاصله بعد از غذا خورده شود در هضم غذا اختلال ايجاد مي كند همچنين نبايد آنرا با ميوه هاي ديگر مخلوط كرد زيرا توليد نفخ شكم مي كند.

 

در صد گرم هندوانه مواد زير موجود است :

 

آب 92 گرم

پروتئين 0/5 گرم

مواد چربي 0/2 گرم

نشاسته 6 گرم

كلسيم 0/7 ميلي گرم

فسفر 10 ميلي گرم

آهن 0/5 ميلي گرم

سديم 1 گرم

پتاسيم 100 ميلي گرم

ويتامين آ 600 ميلي گرم

ويتامين ب 1 0/03 ميلي گرم

ويتامين ب 2 0/3 ميلي گرم

ويتامين ب 3 0/2 ميلي گرم

ويتامين ث 8 ميلي گرم

تخم هندوانه داراي حدود 30 درصد روغن است كه از نظر خواص شيميايي مانند روغن بادام مي باشد .

هندوانه از نظر طب قديم ايران سرد و تر است . گرما را برطرف مي كند و بهترين ميوه تابستان است .

 
 


حدود ۴۴ درصد كالری هندوانه را قند تشكیل می دهد، اما قند آن طبیعی است و همانطور كه می دانیم قند دشمن بدن نیست. بلكه یك ماده غذایی حیاتی برای تأمین سوخت انرژی است و تنها منبع سوخت مغز است.علاوه بر قند و آب، هندوانه دارای ویتامین ث و مقدار كم و ناچیزی چربی اما بدون كلسترول است.

هندوانه دارای لیكوپین فتوشیمیایی است كه این ماده یكی از كاروتنوئیدهای رنگی جلوگیری كننده و جنگنده با بیماریهای است. هندوانه قرمز رنگ است چون دارای موادشیمیایی طبیعی به شكل رنگدانه های قرمز رنگ مثل گوجه فرنگی است. گوجه فرنگی پخته شده عالی ترین منبع لیكوپین است. لیكوپین از دیواره سلولی گیاهان آزاد می شود و توسط بدن مورد استفاده قرار می گیرد.علاوه بر تمام اینها، هندوانه بدون چربی و یك منبع غنی از ویتامین A - C - B۶ ویتامین است. مطالعات نشان می دهد، یك فنجان و نیم هندوانه دارای ۹ تا ۱۳ میلی گرم لیكوپین است و بطور متوسط لیكوپین موجود در هندوانه ۴۰ درصد بیشتر از لیكوپین موجود در گوجه فرنگی است. همانطور كه می دانیم لیكوپین از بدن در برابر ابتلا به بیماریهای قلبی، برخی انواع سرطانها مثل سرطان پروستات، ریه، سینه و مخاط رحم، محافظت به عمل می آورد و از بروز این بیماریهای خطرناك جلوگیری می كند.

شب يلدا



دي ماه، در ايران كهن، چهار جشن، در بر داشت. نخستين روز دي ماه و روزهاي هشتم، پانزدهم و بيست و سوم، سه روزي كه نام ماه و نام روز يكي بود. بنا بر گاه شماري كهن هر يك از سي روز ماه، نامي ويژه دارد، كه نام فرشتگان است. نام دوازده ماه سال نيز در ميان آنهاست. در هر ماه روزي را كه نام روز با نام ماه يكي باشد، جشن مي گيرند، و در اين سي روز ماه، سه روز آن «دي» نام دارد و هر سه روز را در گذشته جشن مي گرفتند.

امروز از اين چهار جشن تنها شب نخستين روز دي ماه، يا شب يلدا را جشن مي گيرند، يعني آخرين شب پاييز، نخستين شب زمستان، پايان قوس، آغاز جدي و درازترين شب سال.

واژه يلدا سرياني و به معني ولادت است. ولادت خورشيد (مهر، ميترا) و روميان آن را «ناتاليس انويكتوس» يعني روز «تولد مهر شكست ناپذير» نامند.

زايش خورشيد و آغاز دي را، آيين ها و فرهنگ هاي بسياري از سرزمين هاي كهن آغاز سال قرار دادند، به شگون روزي كه خورشيد از چنگ شب هاي اهريمني نجات مي يافت و روزي مقدس براي مهرپرستان بود.

در سده چهارم ميلادي، بر اثر اشتباهي كه در محاسبه كبيسه ها رخ داد، روز 25 دسامبر را (به جاي روز 21 دسامبر) روز تولد ميترا دانسته و تولد عيسي مسيح را نيز در اين آغاز سال قرار دادند.
بنابراين نوئل اروپايي و واقعي همان شب يلدا يعني انقلاب شتوي در سي آذر برابر با بيست و يكم دسامبر است.

در لغت نامه دهخدا درباره اين سنت كهن چنين آمده است:
«يلدا لغت سرياني است به معني ميلاد عربي» و چون شب يلدا را با ميلاد مسيح تطبيق مي كرده اند، از اين رو، بدين نام ناميده اند. بايد توجه داشت كه جشن ميلاد مسيح كه در 25 دسامبر تثبيت شده، طبق تحقيق، در اصل جشن ظهور ميترا بوده كه مسيحيان در قرن چهارم ميلادي آن را روز تولد عيسي قرار دادند.

يلدا اول زمستان و شب آخر پاييز است كه درازترين شب هاي سال است، و در آن شب، يا نزديك بدان، آفتاب به برج جدي تحويل مي كند و قدما آن را سخت شوم و نامبارك مي انگاشتند. در بيشتر نقاط ايران در اين شب مراسمي انجام مي شود، شاعران زلف يار و همچنين روز هجران را از حيث سياهي و درازي بدان تشبيه كنند و از شعرهاي برخي از شاعران مانند سنائي، معزي، خاقاني و سيف اسفرنگي، رابطه بين مسيح و يلدا ادراك مي شود. يلدا برابر با شب اول جدي و شب هفتم دي ماه جلالي و شب بيست و يكم دسامبر فرانسوي است.»
آيين و جشن شب يلدا يا شب چله بزرگ تا به امروز در تمامي سرزمين كهنسال ايران و در بين همه قشرها و خانوارها برگزار مي شود.

يلدا را همچنين مي توان جشن و گردهمايي خانوادگي دانست. در شب يلدا خويشاوندان نزديك در خانه بزرگ خانواده گرد مي آيند. به بياني ديگر، در سرماي آغازين زمستان، دور كرسي نشستن و تا نيمه شب ميوه و آجيل و غذا خوردن و به فال حافظ گوش كردن از ويژگي هاي شب يلدا است. برگزاري مراسم يلدا، اگر بتوان نام جشن بر آن نهاد، آييني خانوادگي است و گردهمايي ها به خويشاوندان و دوستان نزديك محدود مي شود. در كتاب ها و سندهاي تاريخي به برگزاري مراسم شب يلدا اشاره اي نشده است. ابوريحان بيروني از جشن روز اول دي ماه كه آن را خرم روز نامند، در دستگاه حكومتي و پادشاهي ياد مي كند. نامي از شب يلدا در ميان نيست كه مي توان دليل آن را خانوادگي و همگاني و غير رسمي بودن جشن يلدا دانست.

خوراكي هاي يلدا
در همه جشن ها و آيين ها، در جامعه هاي ابتدايي يا متمدن، خوردن و آشاميدن بخشي از مشغوليت ها و سرگرمي هاي جمع را تشكيل مي دهد.
براي شب يلدا، خوراك ويژه اي نمي شناسيم و تهيه شام بستگي به وضع اقتصادي و روند تغذيه خانواده دارد. خوردني هاي ويژه شب يلدا، ميوه هاي فصل تابستان چون، خربزه، هندوانه، انگور، انار، سيب، خيار، به و مانند آن است. ميوه هايي كه مي بايستي در اين شب تمامي آنها (به جز سيب و به) خورده شود و چيزي براي فردا، يعني فرداي زمستان باقي نماند. ميوه هايي را كه شب يلدا بر آن مي گذشت، نمي خوردند.

آجيل و شب چره، كه شامل دانه هايي چون گندم و نخود برشته، تخمه هندوانه و كدو، بادام، پسته، فندق، كشمش، انجير و توت خشك است، در بسياري از شب نشيني ها، مهماني ها و گردش ها فراموش نمي شد. ولي در شب يلدا مي بايست و مي بايد بر سر سفره باشد.

فال حافظ و شاهنامه خواني
يكي ديگر از رسم هاي شب يلدا، «فال حافظ گرفتن» است اگر رسم ها و آيين هاي ديگر يلدا را ميراثي از فرهنگ چند هزار ساله بدانيم ولي فال حافظ گرفتن در شب يلدا و نيز در «تيرماه سيزه شو» (جشن تيرگان در مازندران) _ در سده هاي اخير به رسم هاي شب يلدا افزوده شده است. شاهنامه خواني و قصه گويي پدربزرگ و مادربزرگ دور كرسي براي كوچكترها نيز از آيين هاي يلدا است كه خاطرات شيريني براي بزرگسالي آنها فراهم مي آورد.

جعفر شهري در «طهران قديم» مي نويسد: «زمستان دو چله به اسم چله بزرگه و چله كوچكه داشت كه چله بزرگه از اول دي تا دهم بهمن بود كه زمين نفس دزده كشيده، تك (حدّت) سرما مي شكست و از آن به بعد، تا آخر بهمن كه چله كوچك بوده مي گفتند كاري كه چله بزرگه نكرده چله كوچكه مي كند و چله كوچكه گفته اگر پشتم به بهار نبود بچه را در قنداق خشك مي كردم و تقريبا به همين صورت هم بود و هرگز سرماي چله بزرگه به پاي سرماي چله كوچكه نمي رسيد و با تمام شدن چله كوچكه هم بود كه فقرا مي گفتند زمستان تمام شد و روسياهي به ذغال ماند و غم سرما و عدم استطاعت تهيه خاكه ذغال را فراموش مي كردند كه پشتش به بهار مي باشد. و شب اول چله بزرگه يا شب يلدا كه «بلندترين شب سال» بود هر دسته از خويش و اقارب و همسايه شب نشيني گرفته در آن بساط سور و سات از آجيل و شيريني و ميوه و مخصوصا هندوانه و انار و خربزه فراهم كرده، دور هم جمع شده به خوشگذراني و شب زنده داري و گرفتن فال حافظ مي پرداختند، و در اين شب بود كه مي گفتند با خوردني هاي سفره شب يلدا، مثل خوراكي هاي پاي سفره هفت سين طبيعت گرم را مي توانند سرد و طبيعت سرد خود را گرم بكنند. به اين صورت كه اگر از گرمي مزاج رنج مي برند هندوانه و انار و اگر از سردي ناراحت مي شوند توت و كشمش و خرما و مثل آن بخورند و تا سحر آن كه گفت و شنيد و بگو و بخند مي كردند. بگو و بخند و دور هم جمع شدني كه مربوط به شب يلدا و مثل آن نبوده، از هر فرصت و بهانه براي به وجود آوردن آن استفاده مي كردند. بعد از آن اهمن و بهمن و پس از آن سرما پير زن بود كه سه دهه اسفند را در بر مي گرفت.

اهمن و بهمن كه دو برادر زمستان بودند و مي گفتند «اهمن و بهمن، عهده همه با من» يعني هر كاري كه زمستان و چله هاي آن نكرده اند ما كرده و تلافي همه را ما در مي آوريم، و سرما پير زن هم آن بود كه مي گفتند در زمان حضرت رسول (ص) پير زني شتري داشت كه مست شده بود و نزد حضرت شكايت مي برد كه زمستان تمام شد و شتر من مست، يعني فهل گير يا فهل ده نشده است و حضرت دعا فرموده ده روز به زمستان اضافه شده سرماي آن برگشت مي كند، و سرماي ديگري هم به مدت ده روز از اول نوروز تا دهم آن بود كه آن را هم سرما گل سرخ مي گفتند.»

آيين هاي مخصوصي قوم هاي ايراني در يلدا
به دليل پهناوري ايران و رواج خرده فرهنگ هاي گونه گون در اين گستره پهناور گاهي به آدابي بر مي خوريم كه فقط ويژه يك منطقه خاصند. مثلا در گيلان «آوكونوس» ميوه اي است كه حتما در شب چله مصرف مي شود و روش تهيه آن هم به اين شرح است كه در فصل پاييز ازگيل خام (چند روز مانده به ريختن و رسيدن كامل) را در خمره مي ريزند، خمره را پر از آب مي كنند و كمي نمك هم به آن مي افزايند و در خم را مي بندند و در گوشه اي خارج از هواي گرم اطاق مي گذارند.
ازگيل سفت و خام، پس از مدتي، پخته و آبدار و خوشمزه مي شود. آوكونوس ازگيل در اغلب خانه هاي گيلان تا بهار آينده پيدا مي شود و هر وقت هوس كنند ازگيل تر و تازه و رسيده و خوشمزه را از خم بيرون مي آورند و آن را با گلپر و نمك در سينه كش آفتاب مي خورند.

در تبريز نيز در موسم يلدا «عاشيق ها» مي نوازند. عاشيق ها خنياگران محلي هستند كه اشعار و موسيقي آنها برگرفته از موسيقي مردمي است، آنها در حين اجراي برنامه، داستان مي خوانند، في البداهه شعر مي سرايند و ساز مي زنند. قصه هايي كه عاشيق ها در شب يلدا مي گويند ريشه در افسانه هاي كهن ايراني دارد. قصه هاي قهرماني مثل «كوراوغلو» و قصه هاي مهر و محبت شبيه «قرباني و پري» از قصه هاي مشهور عاشيق هاست.

در لرستان مردم در شب چله «گندم شيره» مي خورند كه گندمي است كه در شيره مي خيسانند و زردچوبه و نمك را با آن مخلوط مي كنند سپس آن را روي ساج برشته مي كنند و همراه خلال بادام، گردو، كشمش، سياه دانه و كنجد مخلوط مي كنند و مي خورند. يكي ديگر از رسوم زيباي لرها به اين شكل بوده كه پسران كوچك و نوجوان، شب يلدا بر پشت بام خانه ها مي رفتند و كيسه اي را به همراه طنابي از سوراخ دودكش خانه ها به داخل خانه آويزان مي كرده اند و شعري محلي مي خواندند با اين مضمون كه صاحب خانه، انشاالله خير به خانه ات ببارد و كدخداي خانه ات نميرد چيزي بده اين پسر كوچك بياورد. صاحبخانه از تنقلاتي كه براي شب چله تدارك ديده بود، داخل كيسه مي گذاشت و گاهي پيش آمده كه صاحبخانه براي مزاح، دختر خردسال كوچكش را در كيسه گذاشته و آن پسر كيسه را كشيده بالا و اين آشنايي در خيلي از موارد باعث ازدواج در بزرگسالي مي شده است.

 کرمانيها معتقدند که در اين شب گنج قارون بوسيلة شتر در حرکت است و ممکن است احياناً ساربان آن قافله با برخورد به يکی از افراد خانواده مقداری از آن گنج را به او بدهند.

يكي از اعتقادات مردم قديم تهران كه در شب يلدا نمود بيشتري پيدا مي كرد اعتقاد به «بخت گشايي» بوده. آنگونه كه مي گويند كاروبار شغل «پنبه زني» و افراد پنبه زن در چند روز مانده به اين شب كاملا رونق پيدا مي كرده. حكايت جالبي كه در اين باره نقل شده اين است كه خانواده هاي داراي دختر دم بخت علاوه بر سپردن تشك و متكاهاي خود به پنبه زن هدف خاصي را دنبال مي كرده اند. آن هدف هم چيزي به جز اعتقاد به رسم بخت گشايي نبوده. نقل است كه والدين دختران دم بخت هنگامي كه پنبه زن به هر دليلي دست از كار مي كشيده و آنها كمان پنبه زني را تنها مي يافته اند فورا دختر موردنظر را از ميان كمان عبور مي داده اند و معتقد بوده اند كه بخت دختر همانند زه كمان به زودي گشوده خواهد شد. چون طبعا زه كمان به محض ورود دختر از آن پاره مي شده است.
طبيعي است كه پاره شدن چله كمان آن هم در شبي چون شب «چله» كه كاروبار سكه است براي پنبه زن ها به عنوان يك مصيبت قلمداد مي شده و آنان معمولا سعي مي كرده اند كه چهارچشمي مواظب كمان خود در خانواده هاي داراي دختر دم بخت باشند يا پيشنهاد كار از سوي آنان را نپذيرند.

يكي از سرگرمي هاي مردم تهران در دوران قديم حضور در قهوه خانه ها و گوش سپردن به اوراد نقالان و تماشاي تردستي وشعبده بازي بوده. كساني ديگر هم گاه به گاه به خانه همديگر مي رفته اند و تا پاسي از شب گل گفته و گل مي شنيده اند.
اما اين حكايات در شب يلدا دامنه گسترده تري پيدا مي كرد و مثلا قهوه خانه هاي پر از مشتري تا صبح باز بوده و قل قل قليان و سماور اين شب نشيني را با شكوه تر مي كرده.
در شب يلدا اكثر مردم تهران قديم ترجيح مي داده اند كه شام را در يكي از همين قهوه خانه ها صرف كنند و بعد براي همديگر قصه بگويند و يا همگي به مراسم شاهنامه خواني يك نقال گوش بدهند.

مجالس مشاعره و معماگويي در اين شب به اوج خود مي رسيده و شرط بندي هاي مختلف براي سپري كردن طولاني ترين شب سال رواج خوبي داشته است. يكي ديگر از كارهاي جالب مردم تهران حضور دسته جمعي مردان در حمام هاي عمومي بود.
استحمام دسته جمعي در هواي سرد با آب گرم گروهي از تهران نشينان را به ضيافت شب يلدا مي برده و كيسه كشي و مشت و مال انگار تمام خستگي يك سال كاري را از تن قشر زحمتكش بيرون مي كرده. ظاهرا در محيط حمام هم يك يا چند نفر به نوبت مسووليت سرگرم كردن ديگران را به عهده مي گرفته اند و با نقل لطيفه هاي گوناگون به سپري كردن اوقات خوش كمك مي كرده اند.

روحانيان تهران قديم در شب يلدا مسووليت سنگيني را بر عهده داشتند. آنان با فرارسيدن سپيده صبح و شنيدن صداي اذان به پشت بام ها مي رفتند وبا دعوت مردم به تقوي تا طلوع آفتاب به خواندن اشعار مذهبي و ادعيه مي پرداختند و دعا مي كردند.  در آن زمان روي بام اكثر خانه ها چارطاقي مخصوص شب خوان ها وجود داشته كه مخصوص مراسم هاي گوناگون بوده است.

يكي ديگر از زيبايي هاي صبح شب يلدا آب و جاروي جلوي خانه ها توسط تهراني هاي قديم است. تهراني هاي قديم معتقد بوده اند كه هر كس چهل صبح بعد از شب يلدا جلوي خانه خود را آب و جارو كند سعادت رسيدن به خدمت حضرت خضر را خواهد يافت و هر حاجتي داشته باشد به آن خواهد رسيد.

يكي ديگر از مراسم هاي مخصوص شب يلدا همان گونه كه گفته شد بيدار ماندن تا صبح بوده و كساني كه موفق به اين كار مي شده اند صبح روز بعد با انرژي تمام صبحانه مفصلي نوش جان مي كرده اند. صبحانه اي كه در صبح روز بعد يلدا در خانه ها رواج پيدا مي كرده شامل چاي، چاي دارچين، شير چاي، كله پاچه، عدس پخته، حليم، آب لبو و لبو بوده كه اين نوع غذايي تا آخر زمستان در اكثر جاها ادامه پيدا مي كرده و هم اكنون نيز اكثر قهوه خانه ها و رستوران ها امروزي از آن پيروي مي كنند.

از اين گونه آيين هاي خاص در برگزاري يلدا فراوان مي توان شمرد، ايران كشوري با فرهنگي غني است كه مردمانش بنا به ذوق و سليقه و طبيعت منطقه اي كه در آن زيست مي كنند هر يك براي برگزاري سنت هاي كهن آداب خاص خود را دارند.

سابقه ي تاريخي يلدا و كريسمس
ميتراييسم يا مهرپرستي يكي از آيين هاي مذهبي ايران قديم بود و مهمترين جشن آن (يلدا) تولد مهر در اولين شب زمستان (درازترين شب سال) برگزار مي شد. با برقراري آيين زرتشت گرچه در متون مذهبي از مهر به عنوان يكي از ايزدان (فرشتگان) ياد مي شد ولي ميتراييسم اهميت خود را در ايران به عنوان يك مذهب مستقل از دست داد. بعدها طرفدارانش دوباره آن را در منطقه فريفته ي آسياي صغير احياء كردند.

متعاقب جهانگشايي هاي امپراطوري رم در سده ي اول قبل از ميلاد اين آيين توسط اسيران جنگي به رم رفت و به تدريج در آن جا ريشه دوانيد و در سده ي نخستين بعد از ميلاد گسترش يافت و علاوه بر برخي از امپراطوران، طرفداران زيادي بين تجار و لشكريان پيدا كرد به طوري كه در آغاز سده ي چهارم بيش از 300 معبد ميترايي «مهرابه» در ايتاليا وجود داشت و قاطبه ي مردم شب يلدا را جشن مي گرفتند.

در ضمن، اين آيين توسط لژيونرهاي رومي به مناطق تحت نفوذ امپراطوري از جمله آلمان، اتريش و انگلستان انتقال يافت و مهرابه هاي متعددي در آن كشورها ساخته شد.  بقاياي يك مهرابه در سال 1954 هنگام بازسازي در زير Walbrook House لندن كشف و پس از مدتي در كنار خيابان Queen Victoria Street بازسازي شد.

امپراطور كنستانتين اول - كه به نام پدر كليسا مشهور است و سال ها بعد پايتخت روم شرقي را بنا كرد و به نام خود قسطنطنيه ناميد - در سال 312 ايتاليا و رم را تسخير و به خاطر علاقه اش به دين مسيح در سال 313 فرماني را در ميلان براي آزادي و برابري مذاهب صادر كرد. سپس براي جلوگيري از نفوذ و شيوع آيين ميترا و برپايي جشن يلدا در امپراطوري رم دستو ر داد كه چون مسيحيان نيز حضرت عيسي را مظهر نور مي دانند يلدا را به عنوان روز تولد مسيح جشن بگيرند.

اين موضوع را مسيحيان متعصب نپذيرفتند زيرا آن ها برپايي جشن تولد و به خصوص يلدا را جزء آيين كافران و مشركان Pagans مي دانستند. از پيروان اين گروه هنوز هم طرفداران بخشي از كليساي ارتدكس و از جمله ارامنه كريسمس روز 25 دسامبر را جشن نمي گيرند.  در ضمن روز مذهبي هفته از روز شنبه Sabbath كه يادآور آيين يهود بود به روز يكشنبه Sunday (مهرشيد - روز مهر) تغيير داده شد و به اين ترتيب آخرين رشته اي را هم كه بين دو مذهب مسيح و موسي وجود داشت از بين بردند.

مدتي بعد كه جشن كريسمس به اندازه ي كافي جا افتاد، مسيحيت در امپراطوري رم به عنوان مذهب رسمي اعلام گرديد. در سال 331 تمام اموال معابد ميترايي را به نفع كليسا مصادره كردند. حتي الامكان به جاي معابد ميترايي كليسا ساخته شد و در جايي كه مهرابه ها زيرزمين بودند كليسا بر بالاي آن ها بنا شد. مهمترين نمونه ي اين ابنيه كليساي San Clemente رم است كه هنوز هم داير و در زير آن بقاياي مهرابه و كليساي اوليه اي هم كه روي آن ساخته شده بود قابل بازديد مي باشد.

در سال 390 تمام مذاهب غير از مسيحيت ممنوع شدند و عملا به مسيحيان افراطي اختيار داده شد كه بقيه ي مهرابه ها را خراب كرده پيروان ميترا را قتل عام كنند. اين كار ميترايي زدايي چنان با شدت و دقت انجام گرفت كه اكنون به عنوان نمونه ظاهرا حتي يك كتاب از مراسم و آيين هاي اين مذهب قديمي باقي نمانده است.

علت عدم انطباق تاريخ كنوني كريسمي (25 دسامبر) و يلدا (21 دسامبر):
گاهشماري در اروپا از صدها سال پيش از ميلاد متداول بود ولي تقويم دقيقي وجود نداشت. در سال 46 قبل از ميلاد كه به آخرين سال اغتشاش تقويمي مشهور است (Last year of confusion) به دستور جوليوس سزار، منجم اسكندريه اي به نام Sosigenes تقويمي بر اساس گاهشماري شمسي مصري ها تهيه كرد.

بر مبناي اين تقويم كه در آن سال 365 روز و شش ساعت فرض مي شد، 25 مارس روز اول بهار به حساب مي آمد. به اين ترتيب هنگام اعلام برابري مذاهب و آغاز برگزاري جشن كريسمس اول زمستان با روز 25 دسامبر مطابق بود. و طبيعتا جشن كريسمس و يلدا نيز در شب 25 دسامبر برگزار شد.

در اولين كنفرانس جهاني مسيحيت كه به توصيه ي كنستانتين در سال 325 در Nicaea نزديك قسطنطنيه برپا گرديد با اين عنوان كه به علت دقيق نبودن چهار تاخير در تقويم به وجود آمده است آن را تغيير دادند و 21 مارس را اول بهار اعلام كردند. در نتيجه اول زمستان با روز 21 دسامبر منطبق شد ولي ضرورتي نبود كه تغييري در تاريخ كريسمس داده شود و احتمالا ترجيح داده مي شد كه كاملا خاطره ي شب يلدا از اذهان زدوده شود. امروزه در كمتر منبعي به ريشه و تاريخ واقعي روز كريسمس اشاره مي شود.

تغيير و تصحيح تقويم بار ديگر در قرن شانزدهم انجام گرفت. در سال 1582 به دستور پاپ گرگوري سيزدهم روز بعد از چهارم اكتبر، روز 15 اكتبر اعلام شد. پس از گذشتن متجاوز از چهار قرن اين فرمان و دستورات ديگر از جمله قرار دادن اول ژانويه به عنوان اولين روز سال به صورت كلي مورد قبول مردم واقع شده است ولي هنوز هم قسمت هايي از كليساي ارتدكس اين تقويم و پيشنهادهاي كنفرانس (نيسه آ) را قبول ندارند و تاريخ هاي مذهبي را بر مبناي تقويم (جولين) حساب مي كنند.

در ايران پس از گذشت چند هزار سال هنوز هم شب يلدا به عنوان يك سنت و آيين قديمي و بدون توجه به سابقه ي اصلي آن جشن گرفته مي شود.

مراسم شب چله
در ايران باستان و گذشته هاي دور پيش از اشو زرتشت پيامبر قوم آريا مردماني كه زندگي خود را با كشاورزي و دامپروري مي گذراندند با تضادهاي طبيعي مانند سپيدي و سياهي روشنايي و تاريكي روز و شب و گرما و سرما و تضادهايي در خوي انساني مانند خوبي و بدي دوستي و دشمني آشنا شده بودند و در باور خود آن چه را كه براي زندگي مفيد قرار مي گرفت ازجلوه هاي خداي خوب و آن چه را كه بد و زيان آور بود از جلوه هاي خداي بد مي پنداشتند .

به همين انگيزه آنها روز و روشنايي را بيشتر دوست مي داشتند چون هنگام كار و كوشش خوشي و بالندگي بود وبا فرا رسيدن شب آتش مي افروختند تا جلوه هاي بد زندگي پديدار نگردد و در شبهاي دراز زمستان دور آتش گرد مي آمدند تاروشنايي را افزون سازند و چون دراز ترين شب سال يعني آخرين شب از ماه آذر فرا مي رسيد به انگيزه اين كه از فرداي آن شب روشنايي بيشتر خواهد شد و روزها درازتر شادي مي كردند .

در گذشته ايرانيان ميوه هايي كه تا آن زمان سالم مانده بود با آجيل و خوراكي هاي ديگر فراهم مي نمودند و همه باهم تا پاسي از شب را با شادي و سرور ميگذراندند و با اين شيوه به پيشباز چله بزرگ مي رفتند كه از فرداي آن روز شروع مي شد و تا جشن سده يعني چهل روز ادامه داشت و زماني بود كه سرماي واقعي زمستان فرا مي رسيد .

پس از آن چله كوچك آغاز مي گشت يعني سرماي زمستان كاهش مي يافت و تا چهل روز ادامه داشت و اين هنگامي بود كه سرماي زمستان به آرامي كاهش مي يافت و پس از آن شكفتن شكوفه ها فرارسيدن بهار را نويد مي دادند .

اكنون نيز زرتشتيان در شب چله كه آخرين شب از ماه آذر است گرد هم مي آيند خويشان و آشنايان در يكي از خانه ها كه اغلب خانه بزرگترها به ويژه مادربزرگ يا محل مناسب ديگري است باهم ديدار ميكنند .

هر خانواده ميوه هايي مانند انار هندوانه خربزه سيب به و انگور را تهيه ميكنند و با خود به جشن شب چله مي آورند . در بين ميوه ها هندوانه از اهميت بيشتري برخوردار است زيرا بعضي باور دارند كه اگر مقداري هندوانه در شب چله بخورند در سراسر چله بزرگ و كوچك يعني زمستاني كه در پيش دارند سرما و بيماري بر آنها اثر نخواهد گذاشت .

غير از ميوه گاهي آجيل و شيريني و شربت نيز در خوراكي هاي شب چله وجود دارد . تا پاسي از شب همه دور هم مي نشينند . گاهي مادربزرگ داستان هاي شيرين روزگارهاي گذشته را تعريف ميكند . پدر بزرگ يا شخص ديگري شاهنامه مي خواند و از حماسه هاي افتخار آفرينان ايران زمين سخن ميگويد . همه با شادي و خرمي شب چله را مي گذرانند و شب را همراهي مي كنند و آن را به سپيده دم تبديل مي نمايند.


منبع: سايت ميراث فرهنگی ، مجله ي ايرانشناسي ، روزنامه همشهري ، . . .
چهار شنبه 28 آذر 1392برچسب:شب یلدا,چله,هندوانه,آداب ورسوم, :: 5:47 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی

 

چهار شنبه 27 آذر 1392برچسب:قیمت وقت،زمان, :: 5:57 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی

 دمنوش های گیاهی ایرانی

 خداحافظ چای سیاه

 دمنوش کوهی

طبیعت : گرم ، خواص : آرام بخش،ضد حساسیت ،ادرار آور،باز کننده گرفتگی های روده و کبد،تقویت سیستم ایمنی

طرز تهیه : یک قاشق غذا خوری + دو لیوان آب جوش با شعله غیر مستقیم مدتی دم بکشد.

دمنوش میوه نسترن

طبیعت : معتدل و خشک ؛ خواص : سرشار از ویتامین ث،مقوی معده،پایین آورنده فشار خون،ضد قند خون و ضد درد و ورم کلیه،ضد اسهال

طرز تهیه : پانزده عدد را در یک قوری + دو لیوان آب سرد با شعله مستتقیم جوش آید سپس شعله را کم کنید تا با همان شعله مستقیم یک ساعت باشد تا آب آن به تدریج بخار شود سپس با شعله غیر مستقیم سه ساعت دم بکشد.

دمنوش بابونه

طبیعت : معتدل،گرم و خشک ؛ خواص : آرام بخش اعصاب و مغز و معده و روده و تقویت آنها،افزایش شیر مادر ،اشتها آور،ادرار آور قوی،ضد تب و لرز،ضد انگل،ضد یبوست،ضد سردرد،ضد سنگ مثانه،ضد بلغم و صفرا

طرز تهیه : یک قاشق غذاخوری + دو لیوان آب جوش با شعله غیر مستقیم مدتی دم بکشد.

دمنوش به لیمو

طبیعت : گرم ؛ خواص : آرام بخش،خواب آور در شب،تقویت حافظه و معده،رفع درد شکم،رفع خستگی،رفع گوش و ضد میگرن،ضد سردرد و سرگیجه، ضد تپش قلب،ضد نفخ،ضد آسم،ضد اسپاسم

طرز تهیه : یک قاشق غذاخوری + دو لیوان آب جوش با شعله غیر مستقیم دم بکشد.

دمنوش آویشن

طبیعت : گرم ؛ خواص : تقویت اعصاب بینایی،جهاز هاضمه،معده،کبد و کلیه،بالا برنده فشار خون،باز کننده انسداد،خشک کننده،تحلیل بادها و بلغم،لطیف کننده غذاهای غلیظ،اشتها آور،ادرار آور،جاری کننده حیض،تنقیه ریه،معده روده ها و کبد از رطوبت بلغم،رفع کولیت های مزمن،افزایش شیر مادر،پاک کننده سینه،باز کننده گرفتگی های روده،ضد انگل،ضد رطوبت بدن،ضد صفرا،ضد زکام،ضد سرفه،آضد سم،ضد تنگی نفس،ضد غلظت خون و ضد عفونی کننده و میکروب کش شش برابر آنتی بیوتیک

طرز تهیه : یک قاشق غذا خوری + دو لیوان آب جوش با شعله غیر مستقیم دم بکشد.

دمنوش اکلیل کوهی

طبیعت : گرم ومعتدل ؛ خواص : گیاه معجزه گر قوی مقوی اعصاب، ادرارآور، پاک کننده ریه ها، بادشکن، تسکین درد کبد، برای تنگی نفس و برای بیماریهای عصبی وتشجی مفید،تقویت کننده معده وبدن، ضد عفونت کلیه،ضد صفرا،ضد بلغم ،ضد دلهره،ضد اضطراب،ضد آسم ،ضد زکام، ضد سیاه سرفه،ضد دردهای رماتیسمی استخوان و کمر، ضد سنگ کلیه ومثانه،ضد کیسه صفرا،ضد میگرن،ضد بیخوابی،ضد غلظت خون

طرز تهیه : دو قاشق غذا خوری + دو لیوان آبجوش با شعله غیر مستقیم دم بکشد.

دمنوش گزنه

طبیعت : گرم و خشک ؛ خواص : تحلیل ورم های سخت، چاق کننده بدنفباز کننده انسداد کبدو طحال، وفم رحم، تنقیه کننده ریه و معده، افزایش نیروی جنسی،ضد قند خون،ضد غلظت خون،ضد چربی،ضد صفرا و بلغم،ضد سنک کلیه،ضد سرطان،ضد امراض کلیوی و خون در ادرار،ضد خونریزی ها،ضد ریزش مو،ضد خستگی،ضد انگل،ضد کرم روده

طرز تهیه : یک قاشق غذا خوری + دو لیوان آبجوش با شعله غیر مستقیم دم بکشد.

دمنوش مرزنجوش

طبیعت : گرم ؛ خواص : آرام بخش اعصاب، بهترین داروی میگرن کهنه و درد شقیقه ها و سردرد،خلط اور،تب بر،اشتها آور،تقویت عمومی بدن،ضد نفخ و ورم معده،ضد اسهال،ضد اخلاط مضر،ضد سرما خوردگی

طرز تهیه : یک مشت کوچک + دو لیوان آبجوش در کتری ریخته با شعله غیر مستقیم دم بکشد.

دمنوش ریوند چینی

طبیعت : گرم و خشک به سمت تری ؛ خواص : ضد برودت معده و کبد، ضد سرفه مزمن،ضد تنگی نفس، ضد سل،ضد زخم ریه،ضد زخم روده و استسقاء،ضد یرقان،مسهل و ضد اخلاط غلیظ و رقیق،مدر،ضد دردهای کلیه و مثانه و رحم

طرز تهیه : چند تکه ریوند + مقداری آب که آن را بپوشاند با شعله مستقیم آرام جوش آورده بعد آن را با شعله غیز مستقیم

۲ الی ۳ ساعت دم بکشد تا به رنگ آلبالویی در آید.

دمنوش استخودوس

طبیعت : گرم و خشک ؛ خواص : آرام بخش اعصاب ، تقویت کننده سلولهای مغز، افزایش شیر مادر، کاستن نفخ و گاز معده و روده، شادی آور، باز کننده انسداد عروقی،مسهل،ضد بلغم و سودا خصوصا سودای مغز، ضد میگرن،ضد زکام ،ضد آسم،ضد برونشیت،ضد دل پیچه، ضد رماتیسم،ضد درد سینه، ضد تنگی نفس و سرف ،ضد اگزما،ضد عفونی کننده دستگاه مجاری ادراری،در اکثر بیمارریها کاربرد دارد.

طرز تهیه : دو قاشق غذا خوری + دو لیوان آبجوش در کتری ریخته با شعله غیر مستقیم دم بکشد.

دمنوش فلوس

طبیعت : معتدل ؛ خواص : مسهل صفرا، دافع اخلاط فاسد،ضد افسردگی،ضد صرع،ضد میگرن ،ضد بواسیر،ضد یبوست مزاج؛ تقویت کننده اعصاب،تقویت کننده قلب،تقویت کننده مجاری ادرار،تقویت کننده دستگاه تنفسی

طرز تهیه : یک قاشق غذا خوری + دو لیوان آب سرد با شعله مستقیم کمی بجوشد بعد با شعله غیر مستقیم دم بکشد.

دمنوش زیره سیاه

طبیعت : بسیار گرم ؛ خواص : لطیف کننده، قابض،برطرف کننده بادهای غلیظ،بالا برنده فشار خون، سوزاننده چربی اضافی، تصفیه خون، مدر، افزایش شیر مادر،کاستن گاز معده و روده، درمان تنگی نفس، تحریک اشتها،تقویت قلب و عروق معده

طرز تهیه : ۱ قاشق مربا خوری + دو لیوان آبجوش با شعله غیر مستقیم دم بکشد.

دمنوش بهار نارنج

خواص : آرامبخش،مفرح،نشاط آور،اشتها آور،تقویت کننده قلب،تقویت کننده اعصاب،تقویت کننده نیروی جنسی؛ رفع دل پیچه و گاز معده، تسکین درد سینه و سردرد های عصبی.

طرز تهیه : یک قاشق غذا خوری + دو لیوان آبجوش با شعله غیر مستقیم دم بکشد.

دمنوش برگ درخت به

طبیعت : گرم ومعتدل ؛ خواص : قابض و نرم کننده سینه،مقوی قلب،مفرح،نشاط آور.

طرز تهیه : ۱۰ تا ۱۵ عدد برگ را ۲۰ دقیقه خیسانده و بشویید و در یک لیتر آب در قوری ترجیحا ظرف مسی حرارت دهید و به محض اینکه به جوش آمده فورا شعله را ملایم کنید تا آب بدون حرکت شروع به بخار کند و گاهی برگ ها را بر هم بزنید زمانیکه ۳/۱ بخار شد چای آماده است ؛ می توانیداز هل یا چوب دارچین برای برای معطر کردن استفاده کنید.

دمنوش افتیمون

طبیعت : گرم و خشک ؛ خواص : از بین برنده ورم ها، لطیف کننده، بازکننده انسداد و مفرح قلب، جهت بیماری های مغز و اعصاب مانند سردرد، تشنج، افسردگی، کاووس و وسواس و بیماری های مفاصل مفید است،به تنهایی مسهل بلغم و سودا و با بنفشه مسهل صفرا میباشد،برای آرامش و تقویت اعصاب دم کرده افتیمون بخورید ؛ تاثیر آن روی سر خوب است و برای آلزایمر نیز مفید است.

طرز تهیه : از آنجایی که بسیار لطیف و ضعیف است جوشاندن و کوبیدن آن سبب از بین رفتن خاصیت آن میشود ؛ هنگام مصرف نباید آن را نرم کوبید و یا زیاد جوشاند، بلکه باید با شعله غیر مستقیم و خیلی آهسته و طولانی مدت دم کنید.

نکته مهم : مصرف زیاد افتیمون برای گرم مزاجان مضر است.

دمنوش گل گاو زبان و سنبل الطیب

طبیعت : گرم و تر ؛ خواص : خواب آور،آرامبخش اعصاب،پایین آورنده فشار خون،رفع خشونت نای،سینه،تنگی نفس،گلو درد،مقوی دماغ،معده و کبد سرد،افزایش ترشح ادرار،ضد سردرد های عصبی،درد کلیه،قولنج،اسپاسم،تشنج،صر ع،سودا،صفرا،وسواس و سنگ کلیه

طرز تهیه : دو قاشق غذاخوری گل گاو زبان

+ یک قاشق غذا خوری سنبل الطیب + دو لیوان آب جوش + نبات،نیم ساعت دم بکشد تا به رنگ قرمز آلبالویی در آید

دمنوش زیرفون

طبیعت : گرم ؛ خواص : آرام بخش،ضد ناراحتی های عصبی،تشنج،میگرن های مزمن،بی خوابی،سردرد،بیماری های ریوی،زکام،غلظت خون،استفراغ،رماتیسم،آرترو ز،نقرس،سیاتیک ؛ مصرف زیاد موجب پایین آمدن فشار خون خواهد شد و برای خانم های باردار ممنوع است

طرز تهیه : یک مشت زیرفون + دو لیوان آب سرد با شعله مستقیم ده دقیقه بجوشد سپس با شعله غیر مستقیم به مدت طولانی دم بکشد تا خوب رنگ بیندازد.

دمنوش بادرنج بویه

طبیعت : بسیار گرم ؛ خواص : مقوی قلب واعصاب،خونساز،تقویت کننده سلولهای مغز،فوق العاده آرامبخش،محرک معده،خواب آور،نشاط آور،ضد وز وز گوش،ضد تشنج و اسپاسم،ضد بیماری های کلیوی،ضد بوی بد دهان و خواب های وحشتناک ؛

چای مورد علاقه حضرت علی (ع)

طرز تهیه : یک مشت کوچک بادرنج بویه + دو لیوان آب سرد روی شعله مستقیم قرار دهید تا به نقطه جوش برسد سپس با شعله غیر مستقیم خوب دم بکشد.

دمنوش بادرنج بویه و زیرفون

طبیعت : گرم ؛ خواص : تقویت قلب و اعصاب،خواب آور،نشاط آور،آرامبخش،خونساز،ضد بوی بد دهان،خواب های وحشتناک،بیماری های کلیه،صدای گوش

طرز تهیه : یک قاشق غذاخوری زیرفون + یک قاشق مرباخوری بادرنج بویه + دو لیوان آب جوش باشعله مستقیم و ملایم حدود یک ساعت بجوشد سپس با شعله غیر مستقیم دم بکشد.

دمنوش به لیمو و زیرفون

طبیعت : گرم ؛ خواص : آرامبخش،کاهش دهنده فشار خون،تقویت کننده حافظه و معده،خواب آور در شب،تب بر،شستشو دهنده کلیه،ضد سرماخوردگی و تشنج،ضد نقرس،ضد رماتیسم،ضد سردرد و سرگیجه،ضد ناراحتی های عصبی و میگرن،ضد غلظت خون،ضد آسم،ضد اسهال،ضد سینوزیت،ضد صدای گوش و ضد خستگی بدن

طرز تهیه : یک مشت بزرگ زیرفون + یک مشت کوچک به لیمو + دو لیوان آب سرد با شعله مستقیم و ملایم،حدود یک ساعت بجوشد،سپس با شعله غیر مستقیم دم بکشد.

دمنوش دارچین

طبیعت : گرم ؛ خواص : ادرارآور،مفرح،محرک اعصاب،تقویت معده،کبد،قوه باه،قلب وعروق،کاهش درد کمر و مفاصل،تسریع جریان خون،نیرو بخش،باز کننده انسداد مجاری،پاک کردن سینه و حنجره،بالا بردن فشار خون،ضد اخلاط رطوبتی،ضد پا درد های رطوبتی و سرفه های رطوبتی،ضد دلهره،ضد بوی بد دهان،ضد دردهای استخوانی،ضد دیابت،ضد سردی بدن ؛ برای زنان باردار مضر است.

طرز تهیه : چند عدد چوب دارچین + دو لیوان آب سرد با شعله مستقیم آرام جوش آورده سپس با شعله غیر مستقیم دو الی سه ساعت دم بکشد تا به رنگ آلبالویی درآید.

دمنوش زنجبیل

طبیعت : گرم و خشک ؛ خواص : تقویت کننده حافظه،تقویت کننده قوه باه،تقویت کننده جهاز هاضمه و معده،تقویت کننده قوای رئیسه بدن ،خون ساز،تنظیم ادرار،خلط آور،ملین،درمان اسهال ساده و خونی،مانع بروز سرطان،کاهش چربی خون،بالا بردن فشار خون،مفید برای قطع حیض ، ضد ضعف اعصاب،ضد رطوبت مزاج،ضد بلغم،ضد درد مفاصل و بیماری های مفصلی،ضد کمر درد،ضد مسمومیت غذایی،ضد سرفه،ضد تهوع و آشفتگی در مسافرت و ضد انعقاد خون ؛ زیاده روی در مصرف باعث ایجاد فشار خون و ضعف نیروی جنسی میشود.

طرز تهیه : یک قاشق چایخوری زنجبیل در یک لیوان آب جوش ریخته و در ظرف را گذاشته تا حدود ده دقیقه بماند سپس با کمی عسل مخلوط کرده و میل نمایید.

دمنوش زعفران

طبیعت : گرم ؛ خواص : مصلح عفونت بلغمی،محرک نیروی جنسی و قوای مفزی،مفرح،نشاط آور،خنده آور،ادرار آور،خلط آور،آرامبخش،مقوی کبد و جهاز تنفسی،آشامیدن یک مثقال آن جهت تسریع در زایمان،تسکین آسم و سیاه سرفه،ضد سرفه،ضد حساسیت و ضد کرم خوردگی دندان

طرز تهیه : مقدار خیلی کم ( چند عدد ) در یک لیوان آب جوش ریخته و در ظرف را گذاشته تا حدود ده دقیقه بماند سپس با کمی عسل مخلوط کرده و میل نمایید ، در مصرف زعفران زیاده روی نکنید.

دمنوش نعناع

طبیعت : گرم ؛ خواص : لطیف کننده خون،مفرح و مقوی قلب،مسکن ناراحتی های گوارشی،کمک به هضم غذا،مقوی اعصاب معده،بادشکن،اشتهاآور،دفع صفرا،پاکسازی و تقویت کبد و طحال،برای سرما خوردگی و بیماری های حلق و گلو (از پونه قوی تر است)،ضد نفخ،ضد سکسکه،ضد تهوع،ضد اسهال،ضد دل پیچه،ضد بواسیر،ضد دردشکم و ضد تب

طرز تهیه : یک قاشق غذاخوری نعناع + سه لیوان آب جوش بگذارید با شعله غیر مستقیم دم بکشد.

.منوش پونه

طبیعت : اوایل بهار گرم و در پاییز خشک ؛ خواص : قوی ترین آنتی بیوتیک ،بادشکن،رقیق کننده خون،ادرارآور،خلط آور،صفرابر،انرژی زا،بسیار مفید برای درد سینه و آزاد کردن اخلاط،تقویت کننده معده و قلب و جهاز هاضمه،ضد تب ادراری،ضد سرفه،ضد حساسیت،ضد نفخ،ضد نقرس،ضد سکسکه،ضد آشفتگی،ضد دل بهم خوردگی،ضد خستگی و مفید جهت به تاخیر انداختن عادات ماهیانه

طرز تهیه : یک قاشق غذاخوری + دو لیوان آب جوش بگذارید با شعله غیر مستقیم دم بکشد

دمنوش چلتوک برنج

طبیعت : گرم ؛ خواص : سرشار از ویتامین های ب،تقویت کننده مغز و اعصاب و قلب،ضد یبوست مزمن،جلوگیری از ریزش و سفید شدن مو

طرز تهیه : یک قاشق غذا خوری + دو لیوان آب جوش با شعله مستقیم پنج دقیقه بجوشد سپس با شعله غیر مستقیم یک ساعت دم بکشد.

دمنوش گلپر

طبیعت : گرم و خشک ؛ خواص : تقویت کننده عالی حافظه،تقویت کننده قوه باه،تقویت کننده قلب و عروق،اشتها آور،کمک به هضم غذا،شفابخش بیماری یرقان،پاکسازی کبد و دفع صفرا،تداوم آن برای سوزاندن چربی های بدن مفید است،ضد صرع قوی،ضد فراموشی،ضد اسهال،ضد تنبلی معده و ضد جوش و دمل

طرز تهیه : یک قاشق مربا خوری را در یک لیوان آب جوش ریخته ، ظرفی را در آن گذاشته و بگذارید پانزده دقیقه بماند تا به رنگ زرد درآید.

استویا

مقدمه :
علم پيشرفته بيوتكنولوژي ، نسل جديدي از شيرين كننده هاي طبيعي را به منظور استفاده در مراكز صنعتي و مصارف خانگي
عرضه نموده است . با بكارگيري اين علم امكان استفاده تجاري از شيرين كننده طبيعي استويا به عنوان يك عامل شيرين
كننده فاقد كالري فراهم آمده است . شيرين كنندگي اين محصول كه به طور كامل از منابع طبيعي منشا ميگيرد صد و هفتاد
برابر شكر است . گياه استويا سر شار از شيرين كننده هاي كم كالري ، فبير ، انواع پروتئين ، ويتامين ، مواد معدني ، اسانس و
فيتو نوترينت هاي متعدد مي باشد . امروزه اين ماده توسط ميليون ها نفر ازمردم نقاط مختلف جهان از محل اصلي اين گياه
( پاراگوئه و برزيل ) خارج شده و در ژاپن ، كره ، چين ، هندوستان ، تايوان ، آمريكا ، روسيه وساير كشورها استفاده ميشود .
تاريخچه :
گياه استويا نخستين بار در شمال پاراگوئه شناخته شد .اين گيا بومي نواحي شمال آمريكاي جنوبي است و بطور وحشي در
سرزمين هاي بلند ناطق مرزي بين برزيل و پاراگوئه ميرويد و در آن مناطق به گياه برگ عسلي معروف است و توسط برتوني
براي اولين بار به اروپا آورده شد .
گياه استويا:
استويا گياهي از تيره مركبان علفي مي باشد ، حساس به سرماست و داراي برگهاي كوچكي ميباشد كه بصورت متناوب روي
ساقه قرار دارند . گلهاي اين گياه كوچك سفيد ودر قسمت مياني بنفش كمرنگ اند و به صورت خوشه اي روي ساقه ظاهر
ميشوند . اين گياه روز كوتاه ميباشد و در ماه ارديبهشت و خرداد كشت ميشود ، توليد قند در تابستان انجام ميشود و در
30 درجه سانتي گراد ميباشد و توليد آن از طريق بذر ، - مهرماه برداشت صورت ميگيرد . بهترين دما براي رشد اين گياه 15
نشاكاري ، قلمه ، كشت بافت انجام ميشود
عوامل ايجاد كننده طعم شيرين استويا :
عوامل گليكوزيدي كه داراي ساختار دي ترپن ميباشند و در ايجاد طعم شيرين استويا موثر ميباشند به قرار ذيل است :
Steviosie
Rebaudioside A
Dulcidoside
در اين ميان استويوزيد از بقيه گليكوزيد ها شيرين تر ميباشد .
مزاياي استويا نسبت به ساير شيرين كننده :
-1 كمك به حفظ و ارتقاء سلامتي
مطالعاتي كه در كشورهاي توليد كننده اين ماده انجام شده است نشان ميدهد اين شيرين كننده داراي خواص ذيل
ميباشد :
استويا در واقع شيرين كننده كم و بيش بدون كالري ميباشد . 
استويا اثري روي قند خون ندارد لذا براي افراد ديابتي و افرادي كه قند خون بالايي دارند مناسب مي باشد 
استويا به صورت مستقيم سبب تحريك ترشح انسولين از سلولهاي بتاي پانكراس مي گردد و لذا مي تواند 
در بيماران مبتلا به ديابت نوع دو سبب پايين آمدن قند خون شود.
شيرين كننده استويا در حضور باكتري هاي تخمير نميشود لذا سبب خرابي دندان ها نمي گردد 
بر خلاف شيرين كننده هاي مصنوعي سمي و سرطان زا نيست . 
كمك به كاهش فشار خون ميكند . 
سبب بهبود عملكرد دستگاه گوارش ميشود . 
سبب رفع چين و چروك پوست و حفظ سلامت پوست ميشود . 
-2 كاربرد وسيع در صنابع غذايي
استويابا توجه به خواص ذيل مي تواند در بسياري از مواد غذايي مورد استفاده واقع شود :
قدرت شيرين كنندگي اين ماده 170 برابر شكر ميباشد لذا مقادير كمتري از آن نسبت به شكر مصرف 
ميگردد و فضاي كمتري جهت انبارماني نياز دارد و كاربرد آن مقرون به صرفه تر است .
استويا حلاليت بالايي دارد و به راحتي ميتواند در تركيباتي با پايه هاي آب و نبز الكل به كار گرفته شود . 
در محلولهاي اسيدي يا بازي به شدت پايدار است . 
تا دماي 200 درجه سانتي گراد را تحمل ميكند . 
در مقابل نور پايدار است . 
طعم ثابت و شيريني پايدار دارد كه مي تواند در تمام مراحل توليد حفظ شود . 
داراي تاريخ مصرف طولاني ميباشد و تحمل شرايط عادي انبار ماني را دارد . 
استويا در چه صنايعي كاربرد دارد ؟
استويا در صنايع آدامس سازي جايگزين زايليتول شده است 
در نوشابه هاي انرژي زا بكار ميرود كه از طريق گشاد شدن رگها و افزايش جريان خون سبب آرام بخشي ميشود . 
در صنايع آردي به صورت مخلوط با شكر به كار ميرود زيرا استويا فاقد خاصيت حجم دهندگي مناسب و قهوه اي 
شدن و تخمير ميباشد لذا در اين محصولات همراه شكر به كار ميرو د تا داراي اثر سينرژيسم باشند .

  داروهای گیاهی -  برگ‌های استویا حاوی موادی به نام استویوزید و ربودیوزید A می‌باشد. این ترکیبات شیرین کننده‌های طبیعی هستند.
استویا
استویا (stevia) یک گیاه بومی آمریکای جنوبی است که امروزه در کشورهای مختلف اروپایی کشت و مصرف می‌شود. خوشبختانه کشت این گیاه چند سالی است که در زمین‌های شهرهای شمالی ایران نیز شروع شده است. استویا یک گیاه با قدرت شیرین کنندگی بسیار قوی می‌باشد که می‌تواند یک جایگزین مناسب برای قندهای تصفیه شده باشد. این گیاه همیار لاغری است، فشار خون را کاهش می‌دهد، با دیابت و قند خون بالا مقابله می‌کند. برای آشنایی با این شیرین کننده صد در صد طبیعی با ما همراه باشید.
 استویا و لاغری
برگ‌های استویا حاوی موادی به نام استویوزید و ربودیوزید A می‌باشد. این ترکیبات شیرین کننده‌های طبیعی هستند. برای همین هم برای لاغری بسیار مفیدند. به خاطر اینکه ترکیبات موجود در این گیاه کالری نداشته و حدود 300 برابر شیرین‌تر از قند ساکاروز هستند. البته توجه داشته باشید که صرف مصرف این گیاه و یک شبه لاغری ممکن نخواهد بود. برای خوش اندامی باید یک رژیم غذایی مناسب داشته باشید و ورزش کنید.
 استویا برای مقابله با دیابت
شیره‌ی برگ‌های استویا شیرین کننده‌ی صد در صد طبیعی است. ترکیبات موجود در این گیاه میزان گلوکز را پایین نمی‌آورند اما شاخص گلیسمی بسیار پایینی در حد هیچ دارند. در واقع گیاه استویا باعث بالا رفتن انسولین نمی‌شود. بهتر است عصاره‌ی استویا جایگزین قند شود. البته قبل از هر کاری اول با پزشک خود مشورت کنید.
 استویا فشارخون را کاهش می‌دهد
برگ‌های استویا حاوی موادی به نام استویوزید هستند. نتایج پژوهش‌های متعددی که روی حیوانات آزمایشگاهی انجام شده نشان می‌دهد که این ترکیب می‌تواند باعث افزایش قطر رگ‌ها شود. برای همین هم خون به راحتی در رگ‌ها جریان می‌یابد. در سال 2003 در چین، پژوهشی روی 168 بیماری فشار خونی انجام شد. نیمی از شرکت کننده ها روزانه 3 عدد کپسول 500 میلی گرمی استویوزید مصرف کردند (به مدت 3 سال) و گروه دیگر پلاسبو یا همان دارونما دریافت کردند. بررسی‌ها نشان داد که فشار خون سیستولیک (عدد بزرگ‌تر) گروه اول از 150 به 140 mmHg رسیده است و فشار خون دیاستولیک شان (عدد کوچک‌تر) از 95  به 89 mmHg کاهش یافته است. اما تغییر قابل مشاهده ای در وضعیت گروه دوم که دارونما مصرف کرده بودند دیده نشد. البته توجه داشته باشید که استویوزید هنوز به عنوان دارو برای کاهش فشار خون بالا تجویز نمی‌شود. اما افرادی که فشار خون نرمالی دارند می‌توانند از آن استفاده کنند.
 استویا و خداحافظی با پوسیدگی دندان‌ها
عصاره‌ی گیاه استویا حاوی ترکیبات بسیار شیرینی است که در عین حال باعث پوسیدگی دندان نمی‌شود. علاوه بر این استویوزید موجود در این گیاه عملکردی مشابه با فلور دارد و به طور چشمگیری از پیشرفت جرم‌های دندان پیشگیری می‌کند. برای همین این گیاه بهترین جایگزین برای قند به شمار می‌آید.
 استویا برای مقابله با فشار خون بالا
این گیاه برای افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برند بسیار مفید است. استویوزید میزان قند خون را کاهش می‌دهد و حساسیت به انسولین را بالا می‌برد. انسولین هورمونی است که برای کنترل میزان قند خون ترشح می‌شود.
توصیه می‌شود افرادی که فشار خون بالا دارند به جای قند و غذاهایی که با شکر سفید تهیه می‌شود عصاره‌ی استویا مصرف کنند. البته توصیه می‌کنیم اول با پزشکتان مشورت کنید.
 استویا در محصولات آرایشی بهداشتی
در بعضی از کشورها از عصاره‌ی استویا در ترکیبات محصولات آرایشی بهداشتی نیز استفاده می‌کنند. این گیاه به خمیر دندان طعم شیرینی می‌دهد و جلوی پوسیدگی دندان‌ها را نیز می‌گیرد.
 چگونه این گیاه را تهیه کنیم؟
این گیاه چند سالی است که در شهرهای شمالی کشورمان کشت می‌شود. این محصول به صورت برگ‌های خشک بسته‌بندی شده و همچنین عصاره به فروش می‌رسد. از عصاره‌ی این گیاه برای تهیه انواع کیک‌ها، مربا، گز و غیره استفاده می‌شود. به خاطر اینکه این گیاه چندین برابر شیرین‌تر از ساکاروز می‌باشد. برگ‌های خشک شده‌ی آن به صورت دم کرده مصرف می‌شود. توجه داشته باشید که عصاره‌ی این گیاه تا یک یا دو ماه بعد از تولید قابل مصرف است؛ و دیابتی‌ها می‌توانند آن را جایگزین قند کنند. برگ‌های خشک استویا در انجمن‌های دیابتی‌ها وجود دارد. این گیاه به صورت برگ خشک بسته بندی شده و عصاره در شهرهایی مانند رشت، اصفهان، مازندران و احتمالاً تهران نیز به فروش می‌رسد. امیدواریم روزی برسد که این گیاه بین مردم جایگاه خود را پیدا کند و در تهیه‌ی نوشابه ها، شیرینی‌جات و کلاً محصولات غذایی شیرین استفاده شود. می‌توانید سری به عطاری‌های شهرتان بزنید و سراغ این گیاه را بگیرید.

سه شنبه 26 آذر 1392برچسب:بخشنده,توانایی مالی,قلب, :: 5:5 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی

خواص انجیر

انجیرمیوه ای مقوی و شیرین است که در قرآن به آن قسم خورده شده است. نام عربی آن " تین " می باشد. درخت انجیر بومی آسیای غربی و كشورهای مدیترانه است و از آنجا به عربستان ، سوریه و فلسطین اشغالی برده شده است .انجیر درختی است با برگ های زرد و پنجه ای و به رنگ سبز خاكستری كه بلندی آن تا شش متر می رسد و به دلیل عدم مقاومت در مقابل سرمای شدید ، در مناطق معتدل و گرمسیر كشت می شود. درخت انجیر معمولا از سال چهارم شروع به میوه دادن می كند و تا سن بیست سالگی میوه می دهد.

 انجیر میوه ای است مبارک چرا که نامش در قرآن آمده و حتی به آن قسم یاده شده است و کلام الهی خود صحه ای است بر این گفتار که انجیر ارزش غذایی و دارویی زیادی دارد.این میوه به فرموده حضرت رسول (ص) میوه ای است از بهشت. همچنین امام رضا (ع) می فرمایند :  درخت انجیر شبیه ترین گیاهان به گیاهان بهشتی است . 

حضرت علی (ع) می فرمایند خوردن انجیر بر شما لازم است چونکه برای قولنج سودمند است . در حدیثی از امام محمد باقر (ع) آمده است که فرمود: بر کبد "حزقیل" پیامبر زخمی ظاهر شد که او را آزار می داد. خداوند به او وحی کرد که شیره انجیر را بگیر و بر سینه خود بمال. وی نیز این کار را انجام داد و بهبود یافت.

 امام رضا (ع) همچنین می فرمایند: « انجیر رطوبت بدن را از بین می برد و استخوان را محکم کرده و مو را بر بدن می رویاند و درد را از بین می برد.» انجیر برای برطرف کردن ورم و تورم های مختلف ، شکم درد ، برای درمان اسهال های ساده و خونریزی های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد . و از شیره آن برای درمان زگیل به کار گرفته می شود . امام رضا (ع) فرمودند : « با بودن انجیر دیگر احتیاج به دارو نیست . »

همانطور که گفتیم انجیر میوه ای مقوی و شیرین است که در قرآن به آن قسم خورده شده است. انجیر، قند زیادی دارد. همچنین منبع خوبی از پتاسیم ، منیزیم ، کلسیم ، فسفر و ویتامین های C , B , A است.  در کتاب  وسائل الشيعه، ج17، ص133  آماده است که امام رضا (ع) فرمود : « انجير بوى بد دهان را برطرف، استخوانها را محكم، رويش مو را زياد، بيمارى را برطرف مى كند »

امام رضا (ع) می فرمایند : "انجیر بخورید که برای دفع قولنج مفید است"، انجیربه خصوص انجیر خشک خیسانده در آب یا شیر ، موثرترین درمان برای رفع یبوست است. انجیر برای آنهایی كه قند خونشان پائین می آید و یك دفعه احساس ضعف می كنند مناسب است، زیرا قند آن به سرعت در روده كوچك جذب می شود.

هضم انجیر آسان است و مصرف آن برای بچه ها و اشخاصی که از بستر بیماری برخاسته اند و دوره نقاهت را می گذرانند، بسیار مفید است. انجیر به علت دارا بودن دانه های ریز، باعث تقویت معده و روده می شود، ولی برای کبدهای ضعیف زیان آور است. سرشار بودن انجیر از پتاسیم، تامین کننده سلامتی کودکان ضعیف و کم خون  و بی اشتها ست.اگر انجیر و عسل را به طور مساوی با هم مخلوط نمایید و بخورید، جهت زخم معده  بسیار مفید است.انجیر به علت داشتن پتاسیم، در دفع اوره و چربی خون بسیار موثر است.شربت انجیر، تسکین دهنده دردهای گلو و سرفه  است.

 ديدگاه طب سنتي:

طبع انجير گرم و تر است و حكماي طب سنتي معتقدند كه ملين، معرق و مسكن حرارت و تشنگي است. همچنين براي رفع بواسير، تقويت نيروي جنسي، رفع سرفه و رفع دل پيچه موثر است. در طب چيني از شيرابه ي انجير براي درمان زگيل، بواسير و ميخچه استفاده مي شود.

 نتايج تحقيقات نوين:

1- اثرات محافظتي بر كبد: عصاره متانولي برگ هاي درخت انجير اثرات محافظتي بر آسيب كبدي ناشي از تتراكلريد كربن ايجاد مي كند. همچنين عصاره ي پتروليوم اتري برگ هاي آن موجب كاهش سطح آنزيم هاي كبد از جمله SGOT (Serum Glutamate Pyruvate Transaminase) و SGPT (Serum Glutamate Oxalacetic Transaminase) مي گردد. چنين اثري در مورد عصاره ي پتروليوم اتري ميوه انجير نيز بر سميت كبدي ناشي از الكل مشاهده شده است.

2- اثرات بر كاهش قند خون: مطالعات نشان داده اند كه دم كرده ي برگ هاي انجير مي تواند قند خون مبتلايان به ديابت نوع 2 را كاهش ده. همچنين، در مدل هاي حيواني ديابتي تاثير دم كرده ي برگ ها بر كاهش چربي خون گزارش شده است.

3- اثرات آنتي اكسيداني: پوست انجير سرشار از مواد آنتي اكسيدان پلي فنلي و آنتوسيانيدي است. به ويژه مشخص شده است كه عصاره كلروفرمي انجير توانايي سيستم آنتي اكسيداني بدن بيماران ديابتي را افزايش مي دهد.

4- اثرات ضد ميكروبي: در يك مطالعه برون تني اثر عصاره هاي متانولي، هگزاني، كلروفرمي و اتيل استاتي شيره ي انجير بر روي پنج نوع باكتري و هفت نوع قارچ بررسي شد و مشخص گرديد كه هر يك از اين عصاره ها قادر است به طور اختصاصي رشد انواعي از باكتري ها و قارچ ها را مهار كند. به عنوان نمونه عصاره متانولي تنها توانست باكتري Proteus mirabilis را از بين ببرد. در تحقيق ديگري مشخص شد كه عصاره هگزاني تهيه شده از شيره ي انجير مي تواند ويروس هرپس سيمپلكس را مهار كند. اخيرا پروتئيني با وزن مولكولي پايين از انجير جدا به دست آمده است كه مي تواند رشد قارچ را مهار كند.
 5- ساير اثرات: مطالعات اخير نشان داده اند كه انجير داراي خواص ضد جهش زايي، ضد اسپاسم و ضد تب است. بخشي از اثرات مفيد انجير احتمالا به علت اثر كلي آن بر افزايش پاسخ هاي سلولي و هومورال سيستم ايمني است.

 

دو شنبه 25 آذر 1392برچسب:شخصیت انسانها,کردار,گفتار, :: 5:43 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی

یک شنبه 24 آذر 1392برچسب:رشد کردن،فهمیدن،ازدست دادن, :: 16:34 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی

یک شنبه 24 آذر 1392برچسب:مردم شهر,لنگیدن, :: 9:16 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی

تقویم باغی پسته

مديريت بهاره باغهای پسته

مبارزه با آفات

هرسال باغداران به دفعات مجبور به مبارزه شیمیایی و غیرشیمیایی با انواع آفات می‌شوند. فصل بهار زمان سبزشدن درختان پسته و گلدهی آنهاست. با شروع سبزشدن درختان پسته، از اواسط اسفندماه فعالیت آفات نیز آغاز می‌شود. با توجه به حضور همزمان چند آفت در باغ‌، بویژه در اوایل فصل بهار و مناسب‌بودن زمان مبارزه شیمیایی علیه‌آفات عمده پسته در این فصل، اول باید دانست کدام آفات اصلی و مهم هستند و کدام را باید در درجه دوم و سوم اهمیت قرار داد، تا برای کاهش تعداد دفعات سمپاشی و در صورت امکان، مبارزة همزمان با برخی آفات خسارتزا، «روش مبارزه» و هم «ترکیب مناسب سم» را انتخاب کرد. در صورت لزوم باید از مخلوط‌کردن 2حشره‌کش (و یا یک حشره‌کش و یک قارچ‌کش)، که اختلاط آنها مجاز باشد، برای کنترل همزمان دو یا سه آفت استفاده شود.

پروانه چوبخوار پسته (کرمانیا)
با توجه به دوره خروج لاروهای زمستانگذرانِ این آفت، از اوایل اسفندماه و تشکیل پیله‌های شفیرگی بر روی سرشاخه‌ها (در شرایط آب و هوایی استان کرمان)، و اوج ظهور و تشکیل شفیره‌ها در دهه سوم اسفندماه، در صورت زیادبودن جمعیت این آفت در باغ می‌توان با توصیه کارشناسان محلی از حدود 20 اسفند تا 5 فروردین ماه با آنها مبارزه کرد.
 

پسیل معمولی پسته ( شیره خشک)
حشرات کامل پسیل‌های زمستانگذران، از اواسط اسفندماه در باغ‌های پسته ظاهر می‌شوند، و با تغذیه از جوانه‌های در حال سبزشدن پسته، بر روی آنها تخم‌ریزی می‌کنند. با توجه به پائین‌بودن جمعیت نسل اول پسیل، بویژه در طی ماه‌های فروردین و اردیبهشت، نیازی به مبارزه اختصاصی علیه این آفات نیست و اگر سموم مناسب برای مبارزه با سایرآفات پسته بکار رود، تلفات کافی بر روی جمعیت این آفت نیز خواهد گذاشت. مبارزه اختصاصی علیه پسیل معمولی با توجه به جمعیت و حساسیت ارقام پسته، تقریباً از اواخر اردیبهشت و اوایل خردادماه ضروری است.
 

شپشک های پسته
شپشک واوی، یا شپشک سرشاخه و برگ پسته: دارای 2 نسل در سال است ولی فقط در نسل اول می‌توان علیه پوره‌های سن یک آن مبارزه کرد. مناسبترین زمان مبارزه، اواخر فروردین واوایل اردیبهشت ( در شرایط آب و هوایی استان کرمان) و همزمان با خروج 70 درصد پوره‌های سن یک می‌باشد.
شپشک تنه‌ای(کنده‌ای) پسته: این آفت دارای یک نسل در سال است و تقریباً همزمان با خروج پوره‌های سن‌یک شپشک واوی، پوره‌های سن یک این آفت نیز خارج می‌شوند. (اختلاف زمانی خروج پوره‌ها 3 تا 4 روز است) مناسبترین زمان مبارزه، اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت، همزمان با خروج 70 درصد پوره‌های سن یک است. در صورت بالابودن جمعیت هریک از این شپشک‌ها و خسارت شدیدی که وارد می‌کنند، می‌توان حدود 2 هفته بعد از سمپاشی نوبت اول، مجدداً سمپاشی را تکرار کرد.
 

زنجره پسته( شیره تر)
در سالهای گذشته جمعیت این آفت در باغهای پسته خیلی زیاد بود،اما با سمپاشی‌های سالهای اخیر جمعیت آن کاهش یافته است. بهترین زمان سمپاشی، هنگام ظهور پوره‌های آفت است.


سنک های پسته
این آفات در چندسال اخیر در اکثر باغ‌های پسته کشور مشاهده شده است. در اوایل فصل بهار و از مرحله تشکیل میوه تا شروع سخت‌شدن پوست استخوانی میوه پسته، با تغذیه از میوه‌های نابالغ و حساس، خسارت شدید وارد می‌کنند. در گذشته باغداران از سم «آندوسولفان» برای مبارزه با این آفت استفاده می‌کردند، با حذف این سم از لیست سموم مجاز کشور، لازم است از سموم مناسب موجود در بازار با نظر کارشناسان محلی استفاده شود.


سرخرطومی پسته
حشرات کامل این آفت که مرحله مهم و خسارتزای آن محسوب می‌شوند و از جوانه‌های رویشی و زایشی در حال بازشدن، به شدت شدیداً تغذیه می‌کنند، از اواخر اسفند و اوایل فروردین بصورت حشرات کامل خاکستری رنگ در باغ‌های پسته مشاهده می‌شوند، که لازم است در این زمان با سموم مناسب با آنها مبارزه شود.
 

سوسک سرشاخه خوار پسته
به این حشره در استان کرمان "سوسکو" نیز می‌گویند. حشرات کامل آفت از اواخر اسفندماه از چوب‌های خشک که در آن‌ها بصورت لارو، زمستانگذرانی می‌کنند خارج شده و به سمت درختان پسته پرواز می‌کنند. اوج خروج حشرات کامل و ظهور آنها بر روی درختان پسته، اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت ماه است. حشرات بالغ به شاخه‌های جوان که همان سال رشد کرده‌اند، حمله می‌کنند، جوانه‌ها را می‌خورند واز محل جوانه‌ها دالان‌هایی به طول 3تا5 سانتیمتر حفر می‌کنند. با توجه به زیست‌شناسی این آفت و زمستانگذرانی آن بصورت لارو در داخل شاخه‌های خشکیده، مبارزه غیرشیمیایی با آن بسیار ساده و اقتصادی است و اگر بطورکامل انجام گیرد به هیچ‌وجه نیاز به مبارزه شیمیایی علیه آن نخواهد بود.
روش مبارزه:
-    جمع‌آوری چوب‌ها و شاخه‌های خشک‌شده و شاخه‌های تازه هرس شده و سوزاندن کامل آنها؛  اجتناب ازانبارکردن چوب‌ها و شاخه‌های پسته برای مصارف سوختی در مناطق و انبارهای نزدیک به باغ‌های پسته.
-    تله‌گذاری با چوب‌های نیمه‌خشکیده و یا تازه هرس شده در ناحیه یقه درختان و یا قراردادن دسته‌های چوب در زیردرختان به فواصل 100 متر از هم، و سپس، جمع‌آوری و سوزاندن آنها و جایگزینی دسته‌های چوب جدید بجای آنها بصورت ماهیانه از اواسط‌مهر تا اواسط اسفندماه.
 

مديريت تغذيه باغ پسته در فصل بهار
آغاز فصل بهار همزمان است با شروع رشد درخت پسته، اولين اقدام تغذيه‌اي در اين مرحله‌دادن كودهاي ازت بصورت سرك است. اولين قسط ازت از اواخر اسفندماه تا اواخر فروردين توصيه مي‌شود. البته در صورت امكان دادن قسط اول ازت در نيمه دوم فروردين ماه بهتر از نيمه اول فروردين است. مقداركود توصيه شده در اين مرحله 200 كيلوگرم در هكتار سولفات آمونيوم، يا 175تا 150 كيلوگرم در هكتار اوره براي آبهاي شيرين است.
در باغهایي كه عارضه لكه‌پوست‌استخواني سالهاي گذشته در آنها مشاهده شده، محلول‌پاشي كلات كلسيم با غلظت500 تا 750 سي‌سي در هزارليترآب دردهه سوم فروردين برای رفع و كاهش خسارت عارضه مؤثر است. بهترين زمان براي شروع محلول‌پاشي‌هاي تغذيه‌اي، اول ارديبهشت ماه است. در اين زمان سطح برگ به اندازه كافي بزرگ شده و نفوذپذيري آن نسبتاً سريع و مناسب است. براي محلول‌پاشي سعي نمایید از كودهايي استفاده کنید كه تركيب دو يا سه نمونه از آنها، تمام نياز درخت به عناصر ماكرو و ميكرو را پوشش می‌دهد.
برای کسب نتیجة بهتر لازم است محلول‌پاشي اول با فاصله زماني دو تا سه هفته تکرار شود. در خردادماه و قبل از مغزرفتن، دادن نوبت دوم كودهاي ازت به ميزان 175 كيلوگرم در هكتار، سولفات آمونيوم، و يا 150 كيلوگرم اوره براي اراضي شيرين توصيه مي‌شود. قبل از مغز رفتن، محلول‌پاشي با كلات پتاسيم و اوره براي جلوگيري از عارضه سوختگي و پوكي مؤثر است.

 

مدیریت زمستانه باغهای پسته
مديريت تغذيه درختان پسته در زمستان
عمليات كوددهي زمستانه: فصل زمستان كه هنگام خواب ريشه‌هاي درخت است، بهترين زمان و فرصت براي تغذيه و اصلاح خاك محسوب می‌شود. تغذيه زمستانه شامل مصرف كودهاي فسفره و پتاسه و ريزمغذيها، (به صورت سولفات)و كوددامي است. به دليل تحرك كمِ كودهاي پتاسيمي و فسفره، و همچنين سولفاتهاي عناصر كم‌مصرف، پخش  اين عناصر در عمقي كه حداكثر فعاليت ريشه درآن  وجود دارد توصيه مي‌شود.
از آنجایی که  درخت پسته بيش از 80 درصد آب و غذاي موردنياز خود را از عمق 40 تا 80 سانتيمتر جذب مي‌كند، و ظرفيت تثبيت خاك نیز در بيشتر مناطق پسته‌كاري، بالا است، لذا دادن كود در سطح زمين و هفت بيل‌كردن، كودها را حداكثر در عمق 20سانتيمتري كه هيچ ريشه فعالي وجود ندارد قرار مي‌دهد. بنابراین روش مناسب برای تغذیه، «چالکود» است.  برای چالکود، پس از حفر كانال با عمق مناسب (عمقی که بهترین تراکم و فعالیت ریشه در آن است)، يك لايه كود حيواني پوسيده به ضخامت تقريبي 10 سانتيمتر در كف كانال بریزید، و روی آن  مقادير توصيه شده كودهاي شيميايي بپاشید. این كانال بايد حداكثر تا دهه اول اسفند ماه با خاك پر شود. می‌دانید که كوددامي هرقدر پوسيده‌تر باشد، بهتر جواب مي‌دهد. كودهاي حيواني تازه علاوه بر آلوده‌بودن به بعضی باكتريهاي بيماريزا و علف‌هرز، در حين پوسيده‌شدن، ازت خاك را جذب كرده و به عنوان یک رقیب براي درخت عمل مي‌كنند.
 

اصلاح خاك: عموما در فصل زمستان، عمليات اصلاح خاكهاي شور و قليا و سنگين انجام مي‌شود. بهترين ماده‌اصلاح‌كننده‌ی ارزان و در دسترس، سولفات كلسيم، يا همان گچ است. برای اصلاح خاک باید گچ را روی سطح خاك بطوريكنواحت پخش کنید.هرگز آن را داخل كانال كود كه كودهاي فسفره دارند نریزید؛چون گچ در صورت تماس با كودسوپرفسفات آن را تبديل به برخی املاح كم محلول تا نامحلول مي‌کند. بنابراين سعي شود گچ در سطح خاك پاشيده شود و به دنبال آن آبياري سنگين صورت گيرد.

محلول پاشی زمستانه: در اواخر اسفندماه، كه همزمان با مرحله تورم جوانه‌ها، محلول‌پاشي باغ با عناصري كه در گرده‌افشاني و عمل تلقيح تأثير مستقيم و تعيين‌كننده‌ دارند ضروری است. از بين عناصر غذايي دو عنصر روي و ازت مهمتر هستند. فرمول پيشنهادي شامل كلات روي (2 در هزار) و اوره(3-5 در هزار) است. براي برداشت محصول خوب بايد زماني اقدام كنيم كه هنوز گرده‌افشاني و تشكيل گل و خوشه انجام نشده باشد. اما متاسفانه اكثر باغداران، تغذیه را از اوايل ارديبهشت كه خوشه كامل شده شروع مي‌کنند. باید توجه داشت که تغذيه و محلول‌پاشي بعد از باز شدن و تشكيل خوشه، بيشتر بر محصول سال آينده تاثير می‌گذارد تا محصول سال جاري. در شروع فصل، جوانه‌ها زودتر از ريشه درخت فعال شده و شروع به رشد مي‌كنند. در صورت عدم تغذيه مناسب، تعدادي از جوانه‌ها باز نشده و يا در صورت بازشدن تنها تعداد اندكي دانه روي هرخوشه تشكيل مي‌شود.
 

مديريت آبياري درختان  در زمستان
در مناطق با آب و خاك شور، افزايش شوري در ناحيه ريشه درختان ممكن است باعث رشد ناكافي شاخه‌ها و آفتاب سوختگي و چروكيدگي مغز شود. سوختگي نوك و حاشيه برگها هم از علائم افزايش جذب و تجمع شوري در بافت‌هاي گياهي است. درخت پسته هرچند تحت شرايط شوري بالا و خاكهاي اشباع، زنده مي‌ماند، اما تركيب اين شرايط قطعاً موجب كاهش تبخير و تعرّق و کم رشدی درختان مي‌شود. درجاهایی كه مستعد اين شرايط هستند، آبياري در دوره خواب گياه (زمستان) جهت آبشويي خاك، قابل توصيه است. چون معمولاً در اين فصل، عمليات كوددهي (كودهاي حيواني و شيميايي)هم در چالكود انجام مي‌گیرد، برای ايجاد شرايط مناسب در جذب كود توسط گياه در شروع فصل، حداقل يك نوبت آبياري پس از پركردن چالكودها مفيد خواهد بود.
 

مديريت هرس  در زمستان
هرس يكي از عمليات باغباني است كه همراه با ساير عمليات داشت؛ از قبيل: آبياري، كوددهي و تغذيه، كنترل آفات و بيماريها، توليد ميوه بهتر و بيشتر را تامين و تضمين مي‌کند.
صرف نظر از هرس «فرم‌دهي» که در باغهای  غیربارور و به منظور ايجاد اسكلت قوي و محكم و شكل مناسب و مورد نظر انجام می‌شود، انجام هرس «باردهی» در فصل خواب زمستانه یکی از فعالیتهای ضروری در باغهای  پسته محسوب می‌گردد.
بطورکلی به تمامی عملياتي كه در دوره خواب زمستانه بر روي درختان بارده و به منظور قطع یک بخش، يا تمام شاخه يك درخت انجام مي‌شود، هرس «باردهي» مي‌گويند. هدف از این هرس، تحت تاثير قراردادن و هدايت نحوه رشد و باروري گياه است. هرس باردهي شامل هرس «سربرداری» وهرس «تنک شاخه» و «حذف پاجوش» می‌باشد.
 

هرس سربرداري (Heading back):
نوعی هرس است که در آن  قسمتي از سر، يا انتهاي فوقاني بازو، شاخه و سرشاخه‌هاي درخت قطع می‌شود، و در نتیجه، شاخه يا سرشاخه و بازو از محل بريدگي، تحريك و رشد جوانه‌هاي جانبي تشديد می‌گردد.
وجود غالبیت انتهایی در پسته موجب رشد رویشی بیش از حد جوانه انتهایی و جلوگیری از رشد جوانه‌های جانبی می‌شود. عدم رشد جوانه‌های جانبی سبب کاهش سطح میوه‌دهی و کاهش تولید محصول خواهد شد. در این شرایط تنها 3-2 جوانه رشد در سال، به جوانه گل تبدیل شده و بقیه به صورت رویشی و رکود باقی می‌مانند. در روش هرس«سربرداری»، هدف اصلی، جلوگیری از رشد رویشی بیش از حد جوانه انتهایی و تقویت رشد جوانه‌های جانبی است. «سربرداری» شاخه باعث افزایش شاخه‌های جانبی، افزایش سطح میوه‌دهی و کاهش ارتفاع درخت می‌شود که اینها، همه بر روی تشکیل جوانه گل تاثیر مثبت دارد.
 

هرس تنك شاخه (Thinning out)
این هرس به معنای بيخ بُركردن شاخه از انتهاي تحتاني است. هدف از هرس «تنک شاخه» در مرحله اول، تسهيل نفوذ نور خورشيد و جلوگيري از ايجاد سايه در درخت، تسريع در رشد شاخه‌هاي مثمره مركزي و توليد ميوه و همچنین محدودكردن رشد عرضي درخت در بين رديف‌هاست. اين روش هرس تاثير زيادي در تقويت و تحريك رشد رويشي جانبي مثل هرس‌سربرداري ندارد.
معمولاً به منظور جلوگیری از اُفت شدید محصول در سال نیاور، تعداد شاخه‌هاي ميوه‌دهنده پسته را قبل از سال پربار به حدود نصف تا   كاهش مي‌دهند كه اين عمليات باعث تقويت شاخه‌ها و جوانه‌ها و خوشه‌هاي گل باقي مانده و نیز موجب رسيدن آب و موادغذايي بيشتر به جوانه‌هاي گل در حال تشكيل ، برای توليد محصول سال آينده می‌شود که  نهايتاً بر روي توليد محصول يكنواخت و افزايش توليد تاثیر مثبت خواهد داشت.
 

فصل هرس
درخت پسته را همچون ساير درختان ميوه سردسيري، در زمستان هر سال که هنگام خوابِ گياه است، هرس مي‌کنند. هرس زمستانه باعث  ضعف كمتر و تقويت بيشتر جوانه‌هاي باقي مانده درخت مي‌شود. عمليات هرس بايد بعد از ريزش برگ(خزان) و قبل از متورم‌شدن جوانه‌ها در اواخر زمستان انجام شود و به اتمام برسد.
برای محدودنگهداشتن اندازه درخت، عملیات سالیانه هرس «سربرداري» و «تنك شاخه» الزامي است.


مبارزه با آفات پسته  در فصل زمستان
جلوگیری از زمستانگذرانی آفات در باغهای پسته، باعث کاهش آفت‌زدگی باغها در فصل زراعی می‌شود. برای مبارزه زمستانه با آفات، باغدارانی موفق بوده‌اند که به این نکات توجه داشته‌اند:
-     لاروهاي سوسك سرشاخه خوار پسته در فصل زمستان زيرپوست شاخه‌هاي ضعيف شده درختان پسته زمستانگذراني مي‌كنند. بنابراین می‌توان با هرس و حذف شاخه‌هاي ضعيف شده باعث كاهش جمعيت اين آفت در باغ شد. تله‌گذاري با چوب‌هاي تازه هرس شده، جمع‌آوري این تله‌های چوبی پس از یک ماه و سوزاندن آنها و جايگزيني چوب‌هاي جديد نیز در كاهش جمعيت آفت و جلوگيري از خسارت آن در سال آينده، بسيار موثر واقع می‌شود.
-    يخ آب زمستانه موجب كاهش جمعيت بعضي آفات كه در خاك زمستانگذرانی می‌کنند می‌گردد. لذا اگر باغ پسته  در روزهاي سرد زمستان آبیاری شود، يخ زدن آب در شب، در كاهش بعضي آفات؛ از جمله پروانه پوستخوار پسته، تاثیرگذار است.  
-    شخم باغ‌هاي پسته در فصل زمستان در كاهش جمعيت بعضی آفات، مانند «پسيل معمولي پسته» و «زنبور مغزخوار» موثر است، البته برای مبارزه با «زنبورهای مغزخوار پسته» بايد قبل از شخم، تمام پسته هاي روي درختان و روي زمين جمع‌آوري و معدوم شود.
-     در انبارهاي پسته، احتمال خسارت آفات انباري، بخصوص «شب پره هندي» وجود دارد. براي كنترل اين آفت در فصل زمستان بايد بوسيله تهويه، تاحد ممکن درجه حرارت انبار را پايين نگهداشت. اگر دماي انبار به میزان کمتر از 13درجه سانتي‌گراد تنظيم شود، اين آفت قادر به رشد و خسارت نخواهد بود.



تقویم زمانی عملیات باغی

ماه

توصیه کودی

عملیات باغی

بررسی وضعیت آفات

خرداد

دهه سوم

کود ازته

هرس پاجوش، پیوند، مبارزه مکانیکی با علفهای هرز

پسیل، پروانه برگخوار، سن سبز، سن قرمز، کاپنودیس

تیر

دهه اول

____

مبارزه مکانیکی با علفهای هرز، هرس پاجوش

پسیل، پروانه برگخوار، سن سبز

تیر

دهه دوم

____

مبارزه مکانیکی با علفهای هرز، هرس پاجوش

پسیل، پروانه برگخوار، سن سبز

تیر

دهه سوم

____

مبارزه مکانیکی با علفهای هرز ،

هرس پاجوش

پسیل ، پروانه برگخوار ، سن سبز

مرداد

دهه اول

____

هرس پاجوش، مبارزه مکانیکی با علفهای هرز

پسیل، پروانه برگخوار، پروانه پوست خوار، سن سبز، کنه معمولی

مرداد

دهه دوم

____

هرس پاجوش، مبارزه مکانیکی با علفهای هرز

پسیل، پروانه برگخوار، پروانه پوست خوار، سن سبز، کنه معمولی

مرداد

دهه سوم

____

هرس پاجوش، مبارزه مکانیکی با علفهای هرز

پسیل، پروانه برگخوار، پروانه پوست خوار، سن سبز، کنه معمولی

شهریور

دهه اول

____

هرس پاجوش

پسیل، شب پره خرنوب، کنه معمولی

شهریور

دهه دوم

____

هرس پاجوش

شب پره خرنوب، کنه معمولی

 

تقویم زمانی عملیات باغی

ماه

توصیه کودی

عملیات باغی

بررسی وضعیت آفات

شهریور

دهه سوم

____

هرس پاجوش

شب پره خرنوب، کنه معمولی، زنبور مغزخوار

مهر

دهه اول

____

____

زنبور مغزخوار، شب پره خرنوب، کاپنودیس

مهر

دهه دوم

____

____

زنبور مغزخوار، شب پره خرنوب، کاپنودیس

مهر

دهه سوم

____

انتقال نهال گلدانی

زنبور مغزخوار، شب پره خرنوب، کاپنودیس

آبان

دهه اول

____

انتقال نهال گلدانی

کاپنودیس

آبان

دهه دوم

کودهای فسفره و پتاسه

انتقال نهال گلدانی

کاپنودیس

آبان

دهه سوم

کودهای فسفره و پتاسه، محصول پاشی اسید بوریک

انتقال نهال گلدانی

کاپنودیس

آذر

دهه اول

کودهای فسفره و پتاسه، محلول پاشی اسید بوریک

هرس زمستانه

(ناخنک، سربرداری، تنک شاخه و فرم)

کاپنودیس

آذر

دهه دوم

کودهای فسفره و پتاسه، محلول پاشی اسید بوریک

هرس زمستانه

(ناخنک، سربرداری، تنک شاخه و فرم)

کاپنودیس


تقویم زمانی عملیات باغی

ماه

توصیه کودی

عملیات باغی

بررسی وضعیت آفات

آذر

دهه سوم

کودهای فسفره و پتاسه، محلول پاشی اسید بوریک

هرس زمستانه

(ناخنک، سربرداری، تنک شاخه و فرم)

 

 

کاپنودیس

دی

دهه اول

کودهای فسفره و پتاسه، سولفات آهن، سولفات روی، سولفات مس، محلول پاشی اسید بوریک

هرس زمستانه

پاشش روغنهای آلی و معدنی

____

دی

دهه دوم

کودهای فسفره و پتاسه، سولفات آهن، سولفات روی، سولفات مس، محلول پاشی اسید بوریک

هرس زمستانه

پاشش روغنهای آلی و معدنی

____

دی

دهه سوم

کودهای فسفره و پتاسه، سولفات آهن، سولفات روی، سولفات مس، محلول پاشی اسید بوریک

هرس زمستانه

پاشش روغنهای آلی و معدنی

____

بهمن

دهه دوم

کودهای فسفره و پتاسه، سولفات آهن، سولفات روی، سولفات مس، محلول پاشی اسید بوریک

هرس زمستانه

پاشش روغنهای آلی و معدنی

____

بهمن

دهه سوم

­­____

هرس زمستانه

پاشش روغنهای آلی و معدنی، کاشت نهال

 

____

ماه

تقویم زمانی عملیات باغی

 

توصیه کودی

عملیات باغی

بررسی وضعیت آفات

اسفند

دهه اول

کود ازته

انتقال نهال، کاشت بذر در خزانه

____

اسفند

دهه دوم

کود ازته

انتقال نهال، کاشت بذر در خزانه

____

اسفند

دهه سوم

­­ کود ازته

انتقال نهال، کاشت بذر در خزانه

____

ماه

منابع:
-    اصول کاربردی کاشت و مراقبت باغ پسته- 1384  -  میر بهروز غیبی ، سهراب جوادی خسرقی – نشر علوم کشاورزی کاربرد
-    خبرنامه پسته انجمن پسته ایران- سال دوم شماره های 44 ، 45 و
-سایت رسمی انجمن پسته ایران
پنج شنبه 21 آذر 1392برچسب:تقویم باغی پسته,هرس,افات وکوددهی پسته, :: 9:34 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی

چهار شنبه 20 آذر 1392برچسب:سخنان دکترشریعتی, :: 9:46 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی

چهار شنبه 20 آذر 1392برچسب:سخنان دکترشریعتی, :: 9:27 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی

سه شنبه 19 آذر 1392برچسب:آدمهای خوب,ادمهای بد, :: 10:14 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی

پیشگام گندم آبی مناسب برای کشت درشرایط آبیاری معمول وکم آبیاری آخرفصل

  با توجه به محدودیت منابع آب در کشور، ارقام گندم آبي در مناطق سرد با کم آبیاری آخر فصل مواجه مي شوند. در اين مناطق اغلب كشاورزان بدليل نداشتن آب كافي در بهار آبیاری های آخر فصل را در گندم قطع و به زراعت های تابستانه اختصاص دهند.و نمي توانند در زراعت گندم بدفعات كافي آبياري را اجرا كنند و نتيجه مطلوب از كشت ارقام پر توقع به آبياري بدست نمي آورند. بنابر این ایجاد ارقامی که بتوانند در هر دو شرایط آبیاری معمولی و یا آبیاری محدود آخر فصل محصول بیشتر و مطمئن تری تولید کنند اهمیت بسیار زیادی پیدا می کنند. رقم پیشگام با دورگ گيري در سال1374  در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با هدف انتقال مقاومت به بیماری زنگها و نیز تحمل نسبی به کم آبیاری آخر فصل از دورگ گیری رقم چینی 90-Zhong 87 با  رقم برکت ایجاد شد. مراحل انتخاب در ايستگاههاي کرج، اردبیل، همدان، زنجان، میاندواب، مشهد و تبریز انجام  شد.متوسط عملکرد آن در شرایط آبیاری معمولی 738/8  تن در هکتار و در شرایط آبیاری محدود با قطع آبیاری در مرحله شکم خوشه ای 146/5 تن در هکتار عملکرد دانه می باشد. رکورد تولید این رقم در شرایط آبیاری معمولی در ایستگاه کرج و مزرعه  زارعین پیشرو در همدان به ترتیب 065/10 و 230/9 تن دانه و در قزوین و فریمان در مزرعه کشاورز در شرایط قطع آبیاری ( حدود 7 تا 10 روز بعد از مرحله گرده افشانی) حدود200/8 تن دانه در هکتار بوده است. رقم پیشگام نسبت به بیماری زنگ زرد مقاومت دارد و میزان تحمل به انجماد آن بیشتر از اکثر ارقام متداول اقلیم سرد است. این رقم به دلیل مقاومت به خوابیدگی در شرایط سیستم آبیاری بارانی نسبت به دیگر ارقام رایج ارجحیت دارد. رقم پیشگام جهت كشت در اقليم سرد استان های همدان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و مناطق سرد استان های خراسان، زنجان، قزوین و مرکزی در شرایط آبیاری معمول و یا با محدودیت آبیاری اواخر فصل توصیه می شود.

مناطق مورد توصیه

حداقل سطح پیش بینی شده در 4 سال آینده

میانگین عملکرد ارقام شاهد (تن در هکتار)

میانگین عملکرد لاین جدید (تن در هکتار)

افزایش تولید

(تن)

آبی

تنش

آبی

تنش

اقلیم سرد

250000 هکتار

6/199

4/208

7/525

5/146

331000

                                 

                    برخی مشخصات زراعی گندم پیشگام

سنبله: سفید ریشک دار

طول و تراکم سنبله: بلند و متراکم

تيپ رشد: بینابین

ارتفاع بوته(سانتی متر)96-93

واكنش نسبت به زنگ زرد: مقاوم

واکنش به تنش سرما: متحمل

ريزش دانه: نیمه مقاوم

واکنش به خوابیدگی: مقاوم

درصد پروتئين: (ميانگين)2/11

خاصیت کششی گلوتن: نرمال

 رنگ دانه:زرد

تعداد روز تا گلدهي(از زمان کاشت): 205 روز

وزن هزاردانه درشرایط آبیاری معمولی46گرم

 

 

 

نصرت رقم جدید جو آبی با سازگاری وسیع مناسب کشت در اقلیم معتدل

 

 سال معرفی: تابستان 1387

مناطق مناسب كشت:  اقلیم معتدل کشور  

 

 

ميانگين عملكرد

6/956 تن در هكتار

میانگین ارتفاع بوته

100 سانتی متر

تیپ رشد

  بینابین

تعداد ردیف

شش ردیفه

طول دوره تا ظهور سنبله(روز)

160

وضعیت ریزش دانه

نیمه مقاوم

مقاومت به خوابیدگی

نیمه مقاوم

وزن هزار دانه(گرم)

44

واكنش به بيماري سفیدک

نیمه مقاوم

کیفیت

خوب

  کشت جو آبی در منطقه معتدل کشور در سطح بیش از 320 هزار هکتار با میانگین عملکرد 3300 کیلوگرم در هکتار انجام می گیرد. سازگاری وسیع و پایداری عملکرد دانه خوبی از معیارهای مورد نظر کشاورزان میباشد. این رقم حاصل تلاقی رقم کارون(پایه مادری) و کویر(پایه پدری) که از ارقام تجاری مورد کشت بوده اند، میباشد. جو نصرت از سازگاری وسیع و پایداری عملکرد دانه قابل توجهی برخوردار می باشد. تحمل به سرما و شرایط سخت کشت این رقم بیشتر از دیگر ارقام مناسب منطقه معتدل می باشد

 

 

 

 

 

یک شنبه 21 آذر 1392برچسب:مشخصات زراعی جونصرت,جونصرت,نصرت, :: 18:41 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی

بینالودرقم جدید نخود آبی برای کشت بهاره و کشت انتظاری

 

   سال معرفی: زمستان 1386

   مناطق مناسب كشت:  مناطق نخود کاری با امکان یک آبیاری تکمیلی یا کشت آبی

 نخود با داشتن قابلیت سازگاری با طیف وسیعی از شرایط محیطی به عنوان یک محصول مهم در تناوب زراعی بویژه در مناطق خشک و نیمه خشک و حتی اراضی حاشیه ای دارای جایگاه ویژه ای است. کوتاهی دوره رشد و نمو، حساسیت به سرما و بیماری برق زدگی از موانع عمده افزایش تولید این محصول است. یکی از راهکارهای مهم برای رفع این موانع، افزایش طول دوره رشد و نمو از طریق کشت محصول در پائیز(کشت انتظاری) است. متأسفانه ارقام موجود بدلیل حساسیت به سرما و بیماری برق زدگی عملاً قابل توصیه برای این روش نمیباشند. رقم بینالود با داشتن مقاومت در برابر عامل بیماری برق زدگی و تحمل به سرما از این نظر دارای ویژگی خاصی میباشد. تیپ بوته این رقم بدلیل فاصله مناسب از سطح زمین، امکان برداشت مکانیزه را فراهم مینماید.

میانگین عملكرد دانه

کشت بهاره  2/787 تن در هکتار

کشت انتظاری3/410 تن در هکتار

طول دوره رشد نمو

    در کشت بهاره 90 روز

    در کشت انتظاری 105 روز

فرم  بوته

ایستاده

ارتفاع بوته(سانتی متر)

    در کشت بهاره  32

    در کشت انتظاری 22

ارتفاع اولین غلاف از سطح زمین

کشت بهاره 13/27 سانتی متر

کشت انتظاری 13/31 سانتی متر

درصد پروتئین

20/75

وزن صد دانه

در کشت بهاره 35/20 گرم

در کشت انتظاری 31/04 گرم

تحمل به سرما

متحمل

مقاومت به بیماری برق زدگی

مقاوم

شاخص برداشت

در کشت بهاره 43/02%

در کشت انتظاری 49/83%

یک شنبه 20 آذر 1392برچسب:ارقام جدید نخود,نخود,کشت بهاره نخود, :: 20:6 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی


                             TURNIP   شلغم      Brassica Napus نام علمی
کلیات گياه شناسي
شلغم گياهي است با برگهاي ناصاف و بريدگيهاي زياد به رنگ سبز و سفيد . ريشه آن غده اي و به شكل
هاي گرد و يا دراز به رنگ سفيد با لكه هاي بنفشمي باشد .
ميوه شلغم مانند غلافي باریك و دراز است که در آن چند دانه سياه وجود دارد . شلغم در هواي سرد بسيار
خوب رشد مي آند و شايد علت آن باشد که براي درمان بيماريهايي که در فصل سرما زياد است و بيماريهاي
تنفسي بكار مي رود .
ترآيبات شيميايي:
آب 91 گرم
پروتئين 1 گرم
 مواد چربي /2/0گرم
 مواد نشاسته اي 6/6گرم
کلسيم 40 ميلي گرم
فسفر 30 ميلي گرم
 آهن 5/0میلی گرم
سديم 50 ميلي گرم
پتاسيم 270 ميلي گرم
 ويتامين ب 1    04/0 میلی گرم
 ويتامين ب 2   07/0 میلی گرم
 ويتامين ب 3   6/0میلی گرم
ويتامني ث    40 ميلي گرم
خواص داروئي:
شلغم از نظر طب قديم ايران گرم و تر است
خواص شلغم آنقدر زياد است که مي توان گفت اين گياه براي هر دردي درمان است و اگر مردم مي دانستند
که اين گياه چقدر فايده درد تمام باغچه هاي خانه خود را شلغم ميكاشتند و هر روزه از آن استفاده مي
کردند .
1)شلغم مقوي است
2)شلغم اشتها آور است
3)شلغم ضعف جنسي را درمان آرده و اسپرم را زياد مي آند
4)شلغم سرفه را تسكين مي دهد
5)ترشي شلغم بهترين نوع ترشي است زيرا مقوي معده و روده ها و اشتها آور است
6)آب شلغم قند خون را پائين مي آورد
7)تخم شلغم را اگر سرخ کرده و بخوريد براي ضعف جنسي موثر است
8)اگر گلو درد دارید آ ب پخته شلغم را قرقره کنید
9)خوردن آب شلغم درمان کننده جوش صورت است
10 )آنهايي که حافظه ضعيف دارند حتما بايد شربت  شلغم بخورند زيرا ثابت شده است که شلغم حافظه را تقويت
ميکند
11 )شلغم شب ادراری را درمان مي کند
 12 )شلغم بعلت داشتن ويتامين B1علاج کم خونی است
13 )شلغم براي رشد و نمو استخوانها مفيد است بنابراين زنان باردار وشیرده حتما بايد از آن استفاده کنند .
14 )زن حامله اي که در مدت بارداري شلغم خورده باشد بچه اش زودتر رشد کرده ، زودتر حرف مي زند و
حتي زودتر راه مي افتد و در مقابل امراض مقاومت بيشتري خواهد داشت .
15 )آنهايي ك غده تيروئيدشان کم ترشح مي آند بايد حتما شلغم بخورند زيرا شلغم بعلت داتشن يد فراوان
ترشحات غده تيروئيد را تنظيم مي آند .
16 )شلغم مهمترين گياه ضد سرطان است و حتي گسترش سرطان را متوقف مي آند .
17 )شلغم درمان بسياري از بيماريهاي پوستي است
18 )شلغم پخته بهترين دارو براي برونشيت است
و بالاخره سعي کنيد که در فصل زمستان براي پيشگيري از سرماخوردگي و بيماريهاي تنفسي اقلا چند بار
در هفته شلغم بخوريد شلغم پخته بهترين صبانه است . بدن را تميزکرده و مواد سمي را ازبدن خارج مي
سازد . البته آب شلغم خام خواص بيشتري از شلغم پخته دارد بشرطي که معده شما را ناراحت نكند .
مضرات :
مضرات خاصي براي آن بيان نشده است .

 

یوسف رقم جدید جو زودرس متحمل به خشكي آخر فصل با بهره وری بالای مصرف آب  جهت كشت در مناطق معتدل كشور

 سال معرفی: زمستان 1388  

مناطق مناسب كشت:  جهت كشت در مناطق معتدل كشور

اقليم معتدل از مهمترين مناطق كشت وتوليد جو آبي كشور بوده بطوریکه اين اقليم با توليد بيش از يك ميليون تن محصول دانه جو(تقريبا معادل يك سوم كل توليد محصول دانه جو آبي و ديم)، با سطح زير كشت حدود 325 هزارهكتار(تقريبا معادل يك پنجم كل سطح زير كشت جو آبي و ديم کشور) و ميانگين توليد 2/3 تن در هكتار سهم بسزائي در توليد جو كشور دارد. در اقلیم معتدل تنش خشکی آخر فصل، رقابت محصولات بهاره با غلات برای آبیاری های آخر فصل و بادزدگی باعث محدودیت تولید جو می شوند. تولید ارقامی با خصوصیات رقم یوسف که دارای تحمل به خشکی آخر فصل، پتانسیل عملکرد بالا، زودرسی، تحمل به بادزدگی و بهره وری بالای مصرف آب و پایداری عملکرد با حداكثر خصوصيات مطلوب را داشته، در این اقلیم ضروری می باشد.  عملکرد این رقم در شرایط تنش آخر فصل و نیز در شرایط بدون تنش در آزمایشات سازگاری و مزرعه کشاورزان نسبت به شاهد یک تن افزایش عملکرد داشته است رکورد تولید عملکرد دانه رقم یوسف در مزارع کشاورزان 9000 کیلوگرم در هکتار می باشد.  

عملکرد دانه (تنش خشکی آخر فصل)

 

5/198 (تن در هکتار)

 

عملکرد دانه (بدون تنش خشکی)

6/160 (تن در هکتار)

تيپ رشد

 

بهاره

 

تعداد ردیف

 

شش ردیفه

 

ارتفاع بوته (سانتي متر)

 

90

 

تاریخ کاشت

نیمه اول آبان

 

تاريخ رسيدن

 

زودرس

 

وزن هزار دانه (گرم)

 

44-42

 

رنگ دانه

 

روشن

 

مقاومت به سرما

 

نیمه حساس

 

مقاومت به خوابيدگي

 

نیمه مقاوم

 

مقاومت به شكنندگي محور سنبله

 

مقاوم

 

واكنش به سفیدک سطحی

 

نیمه حساس  

 

واکنش به لکه قهوه ای نواری

 

نیمه مقاوم

 

درصد پروتئين دانه (ميانگين)

12/5

 

واكنش به خشکی:

 

متحمل به خشكي آخر فصل

 

 

  

 

 

 

شاید نام چلغوز از نظر برخی افراد جامعه معنی و مفهوم خوبی نداشته باشد و عده‌ای آن را ناسزا بدانند، اما اشتباه نكنید. چلغوز فحش نیست! بلكه دانه‌ای آجیلی و سودمند است كه مغزآن شبیه به تخمه آفتابگردان بوده و طعمی مشابه بادام و پسته دارد. مشهدی‌ها این دانه را بخوبی می‌شناسند و از طرفداران پر‌و‌پا‌قرص آن هستند. اگر سفری به قسمت‌های مختلف استان خراسان داشته باشید حتما از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب این استان، چلغوز را در مغازه‌ها و فروشگاه‌های خشكبار بارها خواهید دید.
دانه‌ای قهوه‌ای رنگ كه وقتی آن را در پوسته چوبی‌اش می‌بینی به یاد هسته خرما می‌افتی. این دانه را وقتی بو می‌دهند با صوت خاصی سر باز می‌كند و دانه چلغوز از آن خارج می‌شود. در واقع چلغوز، میوه نوعی صنوبر بزرگ با برگ‌های سوزنی كوتاه و ضخیم بوده كه بومی پاكستان، افغانستان و شمال شرق ایران از جمله شیروان است.

در قدیم شیرازی‌ها و اراكی‌ها چلغوزخور قهاری بودند، اما امروزه در شمال بخصوص گیلان و در سراسر مشهد مصرف آن متداول شده است؛ اما پرسش اینجاست چلغوز چه مزیت تغذیه‌ای یا درمانی دارد كه با توجه به قیمت گران آن مردمان برخی شهرها و استان‌های كشورمان به مصرف آن روی آورده‌اند‌؟

چلغوز، مزیت آجیل را دارد

چلغوز، دانه‌ای پرچرب و سرشار از اسیدهای آمینه ضروری و اسیدهای چرب غیراشباع مفید است. روغن آن همچون روغن زیتون از افزایش كلسترول بد خون جلوگیری كرده و سرخرگ‌ها را از آسیب حفظ می‌كند و از حملات قلبی می‌كاهد.

به دلیل كمك به كاهش تری‌گلیسیرید خون یار مهربان كبد است و به جهت فیبر و چربی بالا كور‌كننده خوب اشتهاست. پتاسیم و منگنز آن به تعادل فشار خون كمك كرده و منیزیم این دانه از بی‌خوابی‌های شبانه می‌كاهد و دردهای عضلانی، خستگی مفرط، تنش و اضطراب را بر‌طرف می‌كند.

چلغوز به دلیل دارا بودن ویتامین‌های A، E و K برای شادابی و سلامت پوست و تقویت چشم نافع است. نیاسین یا همان ویتامین B3 آن برای تقویت حافظه و حفظ شادابی روح و روان موثر است و آهن گیاهی آن به اكسیژن‌رسانی سلول‌ها و بافت‌های بدن كمك می‌كند.

خصوصیات تغذیه‌ای و درمانی چلغوز تقریبا با انواع مغزهای آجیلی برابری می‌كند، اما ویژگی قابل توجه، میزان بالای تركیبات آنتی‌اكسیدانی چلغوز است كه می‌تواند رادیكال‌های مضر حاصل از واكنش‌های مخرب بدن را به‌طور نسبی خنثی كند.

اما لازم است بدانید این دانه طبع بسیار گرمی دارد و برای همه افرادی كه مزاج خشك دارند همچون صفراوی‌ها و سوداوی‌ها مناسب نیست و مصرف آن فقط به مزاج‌های رطوبی همچون دموی بویژه بلغمی‌ها توصیه می‌شود.

این را هم بدانید ‌اكنون در بسیاری از استان‌های كشورمان چلغوز ناشناخته بوده و كمتر به فروش می‌رسد. حال اگر وسوسه شده‌اید كه مزه این مغز پرچرب را امتحان كنید برای اطمینان از تازگی این دانه، آن را از آجیل‌فروشی‌های معتبر خریداری كنید.
منبع: جام جم
پنج شنبه 14 آذر 1392برچسب:چلغوز,چلغوزوخواص آن,چلغوزمیوه اشرافی, :: 11:29 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی

گردو و پیشگیری از چندین بیماری مهم

بر اساس مطالعات، گردو از بیماری های قلبی عروقی و همچنین تکثیر تومورهای سرطانی در بدن پیشگیری می کند. انجمن تغذیه آمریکا توصیه می کند همه افراد روزانه ۵۰ گرم گردو بخورند.

گردو حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و پلی فنل های مفید بسیاری است. اما اغلب اثرات معجزه آسای گردو بر روی سلامتی انسان به دلیل وجود مقادیر زیاد اسیدهای چرب اشباع نشده و امگا ۳ است. اسیدهای چرب امگا ۳ علاوه بر محافظت از سیستم قلبی عروقی، از تکثیر سلول های سرطانی نیز جلوگیری می نمایند و همچنین در سلامت سیستم عصبی و پیشگیری و کنترل بیماری هایی همچون افسردگی نقش مهمی ایفا می کنند. چربی های مفید موجود در گردو، کلسترول بد خون را کاهش داده و از تصلب شرایین پیشگیری می کنند. مطالعات انجام شده در دانشگاه  هاروارد بیانگر این مطلب است که مصرف گردو خطر مرگ ناگهانی ناشی از اختلالات قلبی و گرفتگی عروق را کاهش می دهد.

منبع : سیمرغ

 

 

سه شنبه 12 آذر 1392برچسب:گردو,گردووپیشگیری اربیماریها,گردو وسرطان, :: 12:42 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی

فواید دارویی و درمانی عسل

    کودکان عصبی و حساس آب هویج تازه را با عسل مخلوط کرده و هر روز نصف فنجان، قاشق؛ قاشق به کودک بدهید.
تبعسل را با سیاه دانه مخلوط کرده روزی 3 وعده میل نمائید.
سرماخوردگی یک قاشق غذاخوری عسل با آب لیموی تازه به همراه آب گرم مخلوط کرده و بنوشید.
سینوزیتعسل را با موم به مدت یک ربع بجوید تفاله آن را دور بیندازید.
آنفولانزایک قاشق غذاخوری از گیاه یاس کبود را در یک لیوان آب جوش دم کرده و با دو قاشق عسل میل نمائید.
کم اشتهایی پیاز پخته با عسل میل نمائید اشتها را زیاد و نفخ را برطرف میكند.
رفع عطش شربت عسل مخلوط با کمی آب لیمو در تابستان برای رفع عطش و برای بیماران تب دار مفید است.
چاقیهر روز صبح نیم ساعت قبل از صبحانه و با معده خالی و همچنین شب قبل از خواب، عسل و دارچین را در یک فنجان آب جوش ریخته و میل کنید. باعث کاهش وزن میگردد.
لاغریکوبیده مغز بادام، گردو، پسته، پودر کنجد، پودر نارگیل، و زنجبیل را با عسل مخلوط کرده و هر روز صبح 2 قاشق میل نمائید. باعث افزایش وزن میگردد.
سردردهاهشت گرم گل «مرزنجوش» را در یک لیتر آب دم کرده و با عسل مخلوط نمائید.
تقویت معده عسل را با پودر بالنگ مخلوط کرده و میل نمائید، برای نفخ معده مؤثر میباشد.
بیخوابی دو قاشق غذاخوری عسل را در آب حل کرده مقداری آب لیمو به آن افزوده و میل نمائید.
تقویت اعصاب خوردن مغز گردو با عسل مفید است.
تقویت حافظه هر روز 3 عدد زنجبیل را کوبیده و با عسل میل نمائید.
کم خونی خوردن عسل با آب هویج مفید است.
فشار خون خوردن عسل با پیاز پخته اثر کاهش دهنده فشار خون را دارد.
ناتوانی جنسی پودر ریشه بابونه با عسل تأثیر زیادی دارد، مغز گردو با عسل میل نمائید، آب هویج با عسل مفید است.
استفراغ با هر وعده غذایی یک قاشق پودر زنیان را با عسل مخلوط نمایید چند روز در یخچال نگهداری کنید و بعد میل نمائید.
سرد مزاجی بالای هندوانه را سوراخ کنید در آن عسل بریزید چند روز در یخچال نگهداری کنید و بعد میل نمائید.
اسهال ساده آب هویج با عسل پادزهر سموم مخصوصاً مسمومیت های غذایی است.
یبوستخوردن شیر و عسل علاوه بر خواص فوق العاده ای که دارد درمان کننده یبوست میباشد.
گلودرد یک قاشق غذاخوری عسل را در 1/4 لیتر آب به مدت 5 دقیقه بجوشانید و سپس غرغره نمائید.
باز شدن عادت ماهیانه تباشیر را با عسل مخلوط کرده و میل نمائید.
کوفتگیمقدار مساوی عسل و گلیسیرین را مخلوط کرده و به محل کوفتگی بمالید

رس کردن ) شکرک زدن ) 

     اين خلاف تصور غلط و رايج در ايران است که عسل شکرک زده و سفت شده را تقلبی می‌دانند.                                              بايد توجه داشت که در بعضی از کشورهای خارجی مردم عسل شکرک زده را بيشتر دوست دارند و قيمت آن هم بيشتر است.  بهترين درجه حرارت برای نگهداری عسل 18 تا 24 درجه سانتيگراد است.  بطور کلی همه عسلهای خالص شکرک می‌زنند ولی مدت لازم برای شکرک زدن عسل‌های مختلف با هم فرق می‌کند. اگر تمايلی به خوردن عسل شکرک زده نداريد ظرف عسل را (معمولا شيشه عسل را) در آب 40 تا 65 درجه قرار دهيد هنگامی که آخرين بلور محو شد و عسل به شکل اوليه خود برگشت آن را از آب در آوريد. معمولاٌ برای جلوگيری از تبلور عسل در کارخانه‌های بسته بندی کننده همين کار را انجام می‌دهند. دقت کنيد در مورد حرارت دادن نبايد عسل به دمای جوش 100 درجه برسد چون بيشتر ويتامينهای موجود در عسل از بين خواهد رفت بنابراين می‌توان چنين نتيجه گرفت که اگر عسل بعد از مدتی شکرک زد حتما طبيعی و سالم است (برخلاف تصور مردم) و هرگاه آن ته نشين نشد می‌تواند مصنوعی يا تقلبی باشد.

 

درباره وبلاگ

نقاط کوهستانی از جمله اماکن طبیعی هستند که گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می کنند. کوه زر(گر)داورزن به ارتفاع ۲۹۲۴ متر، بلندترین ارتفاع در سطح شهرستان می باشد. این کوه در شمال شهرستان و در شمال شرقی روستای آبرود قرار دارد. در دامنه های شمالی و پشت به آفتاب این کوهستان امکان انجام ورزشهای زمستانی از جمله اسکی و برف نوردی وجود دارد . کوه زر مورد توجه هیئت های مختلف کوهنوردی در سطح کشور می باشد و هر سال چندین هیئت کوهنوردی جهت صعود به این کوه عازم روستای آبرود می شوند . مسیر دسترسی به این کوه از طریق روستای آبرود و بیزه و از طریق یک جاده خاکی به فاصله ۱۵ کیلومتری از جاده اصلی امکان پذیر است . وجود چشمه های متعدد وآبشار های زیبا در مسیر قله قابلیتهای طبیعی مناسبی را برای توسعه فعالیتهای اکوتوریستی در آن فراهم ساخته است. بر روی دامنه های شمالی کوه زر به دلیل وضعیت خاص توپوگرافی و جهت قرارگیری تا اواسط خرداد ماه برف مشاهده می شود که قابلیتهای مورد نیاز در اکوتوریسم زمستانی مانند اسکی را فراهم می سازد . رودخانه داورزن که درحقیقت بسان زاینده رودی برای داورزن میباشد ازاین قله مرتفع ومعروف سرچشمه میگیرد.
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کوه زر داورزن و آدرس kzdavarzani.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 26
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 26
بازدید ماه : 70
بازدید کل : 29968
تعداد مطالب : 83
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1



Alternative content



فال حافظ

تعبیر خواب آنلاین


استخاره آنلاین با قرآن کریم


انواع کد های جدید جاوا تغییر شکل موس