کوه زر داورزن
کشاورزی،گیاهان دارویی،علمی،اجتماعی www.kzdavarzan.Loxblog.com

پنج شنبه 29 آذر 1393برچسب:شهادت,رحلت,امام حسن,حضرت محمد, :: 16:50 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی
چای سفید از چای سبز مفید تر و البته گرانتر است
 
چاي سفيد يكي از ظريف‌ترين و لطيف‌ترين چاي‌ها در جهان است كه طعمي ملايم و شيرين دارد. اين چاي كه در فصل بهار از غنچه‌هاي باز نشده برگ‌هاي درختچه‌هاي چاي سفيد تهيه مي‌شود از مفيدترين و مغذي‌ترين چاي‌ها در جهان است. چاي سفيد برخلاف انواع مختلف چاي سياه يا چاي معمولي به شيوه‌اي متفاوت فرآوري مي‌شود و برگ‌هاي آن برخلاف چاي معمولي كه در معرض حرارت خشك مي‌شود و رطوبت خود را از دست مي‌دهد به شيوه‌اي طبيعي و در مقابل تابش نور خورشيد خشك مي‌شود. اين چاي سرشار از آنتي‌اكسيدان‌هاي مفيد و پلي‌فنل‌هايي است كه علاوه بر خواص درماني مي‌تواند موجب پيشگيري از ابتلا به بسياري از بيماري‌ها و اختلال‌هاي جسماني نيز شود. چاي سفيد اگرچه در زمره گران‌ترين چاي‌ها در جهان است اما خواص درماني آن به حدي است كه توجيه مناسبي براي اين گراني محسوب مي‌شود.
 
چاي سفيد  را بيشتر بشناسيد
 
يكي از دلايلي كه چاي سفيد را از ديگر چاي‌هاي گياهي متمايز مي‌كند و موجب گران‌ شدن قيمت آن در بازار مي‌شود اين است كه چاي سفيد از سرشاخه‌هاي درختچه‌هاي چاي تهيه مي‌شود، در حقيقت چاي سفيدي كه ما مي‌نوشيم از غنچه‌ برگ‌هاي باز نشده چاي سفيد تهيه مي‌شود. همين امر موجب مي‌شود تا قيمت اين چاي در مقايسه با ديگر چاي‌ها بيشتر باشد. براي بسياري از مردم اين سؤال مطرح است كه چرا اين چاي به چاي سفيد شهرت دارد. علت اين است كه روي برگ‌هاي باز نشده اين چاي پرز‌هاي سفيدرنگي وجود دارد كه موجب سفيد شدن سطح چاي مي‌شود. براي تهيه اين نوع چاي غنچه‌هاي باز نشده برگ چاي سفيد را جمع‌آوري كرده و آن را خشك مي‌كنند. برگ‌هاي چاي سفيد به دليل باز نشدن غنچه‌هاي نورس لوله‌اي شكل هستند.
 
1+5 خاصيت  چاي سفيد
 
چاي سفيد علاوه بر كنترل كلسترول، چربي و فشار خون خواص مفيد ديگري دارد كه به ارزش‌هاي درماني آن كمك مي‌كند. برخي از اين خاصيت‌ها را مرور مي‌كنيم:
 
1.  آنتي‌اكسيدان‌هاي موجود در چاي سفيد احتمال ابتلا به برخي سرطان‌ها مانند سرطان روده، شكم و پروستات را به حداقل مي‌رساند.
 
2. افرادي كه چاي سفيد در رژيم و برنامه غذايي روزانه‌شان وجود داشته باشد كمتر درمعرض سكته‌هاي قلبي و مغزي هستند.
 
3. خاصيت ضدباكتري و ضدويروسي چاي سفيد بدن را در برابر بيماري‌هاي رايج فصل‌هاي سرد قوي و ايمن مي‌كند.
 
4. نوشيدن چاي سفيد به افزايش تراكم استخواني كمك مي‌كند و ميزان شكستگي‌هاي استخواني و ابتلا به بيماري‌هاي مفصلي استخواني را به حداقل مي‌رساند.
 
5. فلورايد موجود در دمنوش تهيه شده از چاي سفيد مانع از خرابي دندان‌ها و مهم‌تر از آن مانع از رشد پلاك‌هاي دنداني و پوسيدگي دندان‌ها مي‌شود.
 
6. نوشيدن مستمر چاي سفيد به بهبود عملكرد سلول‌هاي پوستي كمك كرده و به جوانسازي سلول‌هاي پوستي و بهبود وضعيت پوست نيز كمك مي‌كند.
نحو دم کردن چای سفید
 
براي تهيه چاي سفيد نبايد به شيوه چاي معمولي يا ديگر دمنوش‌ها اقدام كنيد. تهيه اين چاي آداب ويژه‌اي دارد و بي‌دقتي در تهيه اين چاي سفيد تمام خواص آن را از بين مي‌برد و اثربخشي آن را كم مي‌كند. براي تهيه چاي سفيد به شيوه درمانگران طب سنتي ايران كافي است يك قاشق غذاخوري سرپر از چاي سفيد را با يك ليوان آب كه دماي آن از دماي آب جوش كمتر باشد به مدت 10 دقيقه دم كنيد. براي اين منظور بايد آب را جوش بياوريد و اجازه دهيد چند دقيقه بماند تا از دماي 100 درجه كمتر شود. اين شيوه بهترين شيوه دم كردن و آماده كردن چاي سفيد است. اما ژاپني‌ها به شيوه ديگري چاي سفيد دم مي‌كنند. آنها چاي سبز را درون قوري كه دماي آبش زير جوش است، مي‌ريزند و قوري را روي ميز مي‌گذارند و آن را با پارچه‌اي مي‌پوشانند. بعد از 10 دقيقه چاي سفيد آنها آماده است. چيني‌ها اين چاي را درون فلاكس دم مي‌كنند.
 
چای سفید مفیدتر از چاي سبز
 
برگ‌هاي چاي سفيد تمامي خواص برگ‌هاي چاي سبز را دارد با اين تفاوت كه تاثيرگذاري و خاصيت اين چاي در مقايسه با چاي سبز چند برابر است. در حقيقت چاي سبز و چاي سفيد هر دو براي درمان و كنترل قند و چربي خون، كلسترول و فشار خون توصيه مي‌شوند با اين تفاوت كه خواص چاي سفيد در مقايسه با چاي سبز چند برابر است چون چاي سفيد از غنچه‌هاي نورس و بازنشده برگ‌هاي چاي تهيه مي‌شود و همين مسئله موجب شده تا چاي سفيد اين روزها در بسياري از كشورهاي مشرق زمين به ويژه چين، ايران و هند در گروه پرفروش‌ترين و البته گران‌ترين چاي‌ها و دمنوش‌هاي طبيعي شناخته مي‌شود.
چای سفید ايمني بدن‌تان را تضمين مي‌كند
 
به گفته متخصصان و درمانگران شيوه‌هاي طبيعي درمان نوشيدن چاي سفيد به صورت روزانه موجب تقويت سيستم ايمني بدن و پيشگيري از ابتلا به بسياري از بيماري‌هاي رايج در فصل پاييز و زمستان مانند سرماخوردگي، زكام و آنفلوآنزا مي‌شود. از طرفي درمانگران شيوه طبيعي درمان ژاپني از دمنوش تهيه شده از چاي سفيد براي تسكين دردهاي مفصلي و استخواني و درمان پوكي استخوان استفاده مي‌كنند. اين چاي طعم شيرين و ملايمي دارد و يكي از پرطرفدارترين چاي‌هاي گياهي در سرزمين‌هاي شرقي است كه به چاي ضدسرطان نيز معروف است. وجود آنتي‌اكسيدان‌هاي مفيد در اين چاي موجب مي‌شود تا اين چاي به يكي از محبوب‌ترين دمنوش‌ها براي سالمندان تبديل شود.
 
به خواستگارتان چای سفید بدهيد
 
چاي سفيد يكي از دمنوش‌هاي طبيعي و خوش طعمي است كه ژاپني‌ها در مراسم خواستگاري و مراسم چاي خود از آن استفاده مي‌كنند. نوشيدن چاي سفيد يكي از مهم‌ترين‌ اتفاق‌هايي است كه در مراسم خواستگاري برخي كشورهاي مشرق زمين مثل ژاپن ديده مي‌شود. خانواده دختر براي مديريت بهتر مراسم خواستگاري و براي افزايش آرامش و ريلكسي اعضاي خانواده خود و خانواده خواستگار در شب خواستگاري دمنوش چاي سفيد سرو مي‌كنند. اين چاي از آنجا كه آرامش‌بخشي منحصربه فردي دارد مي‌تواند استرس و اضطراب خواستگار و عروس را در شب خواستگاري از بين ببرد و شب به يادماندني و پرخاطره‌اي را براي آنها به همراه داشته باشد.
 
تفاوت چاي سبز و چاي سفيد
 
چاي سفيد در حقيقت همان آنتي‌اكسيدان‌هاي چاي سبز را دارد و تنها تفاوتش در ميزان و اندازه اين آنتي‌اكسيدان‌ها و اثرگذاري آنهاست. به همين دليل اين چاي اثرگذاري بيشتري براي كنترل بيماري‌هاي قلبي-عروق و انواع سكته‌هاي قلبي و مغزي دارد و از طرفي مي‌تواند اثرگذاري بيشتري بر بدن داشته باشد. تفاوت ديگر چاي سبز و شيرين در ميزان كافئين موجود در اين دو نوع چاي است. ميزان كافئين موجود در چاي سفيد بسيار كمتر از چاي سبز است و همين دليل است كه موجب مي‌شود چاي سبز در مقابل چاي سفيد گزينه بهتري براي كاهش وزن باشد. با وجود اين اگر بخواهيم مقايسه‌اي بين چاي سبز و چاي سفيد داشته باشيم به طور قطع چاي سفيد با طعم دلنشين و سبكي كه دارد ويژگي‌ها و خواص بيشتري در مقايسه با چاي سبز دارد و البته خيلي گران‌تر از چاي سبز در فروشگاه‌هاي عرضه محصولات و گياهان دارويي عرضه مي‌شود.
 
3 خاصیت مهم چای سفید
 
نوشیدن چای های مختلف برای سلامتی از بحث هایی است که تازگی ندارد و انواع مختلفی از چای ها وجود دارد که نوشیدن آن ها به طور یقین به این که فردی سالم تر باشید، کمک خواهد کرد. هزاران سال پیش، چای در بین چینی ها به منظور مراقبت از بیماری های مختلفی که در آن زمان ها، مردم را گرفتار می کرد، استفاده می شد.
یکی از چای هایی که بدین منظور استفاده می شده است، چای سفید بوده است. چای سفید نیز مثل سایر انواع چای، از گیاه Camellia sinensis  به دست می آید؛ اما برگ ها قبل از این که به طور کامل باز شوند، برداشت و چیده می شوند. چای سفید نسبت به سایر چای های سنتی کمیاب تر و گران تر است.
چای سفید مشابه چای سبز تحت فرآوری بسیار اندک و بدون تخمیر حاصل می شود اما تفاوت قابل توجهی در مزه با هم دارند. در واقع طعم چای سفید بسیار لطیف تر و ملایم تر است.
چای سفید دارای فواید زیادی است که بد نیست شما هم از آن ها آگاه باشید. در این متن سعی کرده ایم سه فایده ی حیاتی چای سفید را که برای سلامتی بسیار سودمند است، برای تان توضیح دهیم...
1- غنی از آنتی اکسیدان ها
اولین آن ها این است که چای سفید غنی از آنتی اکسیدان ها است. بدن انسان دائماً در معرض شرایطی است که اکسیداسیون نامیده می شود و کاملاً طبیعی است که ما نیز در معرض آن ها قرار بگیریم.
با این وجود این فرایندها هنگامی که ما مواد غذایی ناسالم می خوریم و یا هنگامی که هوای آلوده ای را نفس می کشیم و یا زمانی که آب آلوده ای را می نوشیم، تسریع می شوند. در نتیجه ی فرایند اکسیداسیون، رادیکال های آزادی در بدن تولید می شود که به بدن ما در سطح سلولی آسیب هایی را وارد می کند.
 چای سفید آنتی اکسیدان هایی را برای شما فراهم می کند که با این رادیکال های آزاد ترکیب شده و قبل از آن که فرصت کنند فعالیت تخریبی خودشان را انجام دهند، آن ها را به طور امنی از بدن خارج می کند.
2- کمک به کاهش وزن
* یکی دیگر از فواید چای سفید این است که به طور موثری به افزایش متابولیسم بدن و در نتیجه به سوزاندن کالری های اضافه در طول روز کمک می کند
* اخیرا در یکی از تحقیقات انجام شده در آلمان مشخص شد که چای سفید به کاهش وزن از طریق کاهش چربی ها کمک می کند و این خیلی مهم بود؛ نه فقط برای این که چای سفید به تناسب اندام کمک می کرد بلکه به این دلیل که چاقی، مشکلات عدیده ای را برای افراد مبتلا به این عارضه ایجاد می کند که با کاهش وزن می توان بسیاری از آن عوارض را کاهش داد.
در این تحقیق مشخص شد که عصاره ی چای سفید موجب مهار تولید سلول های چربی جدید در افرادی که آن را مصرف کرده بودند شد. از طرفی در تحقیق دیگری نشان داده شد که عصاره ی چای سفید موجب تحریک انتقال چربی ها از سلول های چربی شد.
3- کاهش فشار خون بالا
یکی از مشکلات رایج این روزها در بین مردم، پُرفشاری خون است و خیلی از مردم یا فشار خون بالای کنترل نشده دارند و یا این که تحت درمان هستند، ولی با این حال خیلی خوب کنترل نمی شود.
 
چای سفید به طور طبیعی فشار خون تان را پایین می آورد و به شما کمک می کند تا در برابر عوارض جانبی داروهای کاهنده ی فشار خون، که همان دِهیدراته شدن می باشد، در امان باشید. چای سفید همچنین به شما کمک می کند که فشار خون تان را به وسیله ی کاهش وزن تان به طور طبیعی نیز کاهش دهید؛ همان طور که در بالا توضیح داده شد.
فواید بی شمار دیگری از نوشیدن مرتب و منظم چای سفید نصیب شما خواهد شد که می توان به اثرات آنتی باکتریایی و آنتی ویروسی آن اشاره کرد و دیگر این که بسیاری از اهداف آرایشی مانند کمک به پاک سازی و سلامت پوست را برآورده می سازد.
آن چه مسلم است این است که نوشیدن یک تا دو فنجان چای سفید به صورت روزانه می تواند فواید بسیار زیادی برای همه ما داشته باشد و این قطعاً ارزش امتحان کردن اش را دارد.
جدای از فوایدی که بر شمردیم، چای سفید دارای طعم منحصر به فردی است که بسیاری از مردم از نوشیدن آن بسیار لذت می برند.
چای سفید مانند چای سیاه و سبز، از گیاه Camellia Sinensis به دست می‌آید. چای سفید، برگ‌های این گیاه هستند که قبل از باز شدن به طور کامل برداشت می‌شوند. در این وضعیت برگ‌ها به صورت جوانه‌هایی با غلاف پرزدار متمایل به نقره‌ای می‌باشند. چای سفید حتی کمتر از چای سبز تحت فرآوری قرار می‌گیرد. در تهیه چای سفید، برگ‌های چای در شرایطی قرار می‌گیرند که به آرامی پژمرده و خشک می‌شوند، بنابراین کمترین میزان اکسیداسیون را متحمل خواهند شد و به همین علت چای سفید از نظر طعم و مزه با چای سبز و سیاه متفاوت است. نوع فرآوری چای سفید سبب شده است که این نوع چای دارای کافئین کمتر، طعم ملایم و مایل به شیرین باشد. چای سفید نسبت به سایر چای‌های سنتی کمیاب‌ تر و گران‌ تر است. ترکیبی به نام میریستین تری‌گلیکوزید در چای سفید وجود دارد که در سایر چای‌ها یافت نمی‌شود.
 
 خواص درمانی چای سفید به دلیل وجود ترکیبات پلی‌فنولی بیشتر، قوی‌تر از چای سبز است. در ادامه به خواص چای سفید می‌پردازیم:
 
شادابی پوست
چای سفید سبب شادابی پوست شده و چروکیدگی پوست را به تعویق می‌اندازد.
 
سلامتی دهان و دندان
فلورین موجود در چای سفید سبب محکم شدن ساختار داخلی دندان شده و از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند.
 
سلامتی مغز و اعصاب
چای سفید سبب کاهش میزان استیل کولین در سلول‌های مغز شده و با این عمل مانع از تخریب سلول‌های مغز و بروز بیماری آلزایمر می‌شود. از طرف دیگر، درصد بالای آنتی اکسیدان‌های موجود در چای سفید، مانع از تخریب سلول‌های مغزی و بروز بیماری پارکینسون می‌شود.
 
کاهش وزن
چای سفید نسبت به چای سبز در کاهش وزن و کاهش توده چربی موثرتر است. چای سفید از طریق افزایش متابولیسم پایه، تجمع چربی در بدن را کاهش می‌دهد. شایان ذکر است که در صورت رعایت رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی، اثرات کاهندگی وزن توسط چای سفید سریع‌تر اثرات خود را نشان می‌دهد.
 
ضد سرطان
چای سفید دارای میزان کاتچین بالاتری نسبت به چای سبز است. کاتچین یک ترکیب آنتی اکسیدانی است که می‌تواند از تشکیل سلول‌های سرطانی و آسیب به سلول‌ها پیشگیری کند. در افراد مبتلا به سرطان، مصرف مداوم چای سفید می‌تواند از پیشرفت سریع بیماری نیز جلوگیری کند.
 
کاهش چربی خون
کاتچین موجود در چای سفید، ‌فعالیت لیپاز پانکراسی (آنزیم مسئول هضم چربی‌ها) را مهار می‌کند. در نتیجه، شکسته شدن چربی و تبدیل آن به اجزای قابل جذب با سرعت بسیار کمتری انجام می‌شود. چای سفید در کاهش کلسترول و تری‌گلیسیرید خون و افزایش کلسترول خوب (HDL-C) موثر است، بنابراین می‌تواند برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی مفید واقع شود.
 
پیشگیری و کمک به درمان دیابت
مصرف مداوم چای سفید در کنار رژیم غذایی مناسب و پیگیری بیماری، می‌تواند از افزایش قند خون و به دنبال آن عوارض ناشی از دیابت جلوگیری کند. یکی از مکانیسم‌های احتمالی چای سفید، ‌مهار فعالیت آنزیم آمیلاز بزاق و روده (آنزیم لازم جهت هضم نشاسته) است. با مهار شدن فعالیت این آنزیم، نشاسته به آهستگی می‌شکند و در نتیجه قندخون با سرعت کمتری بالا می‌رود. خاصیت آنتی اکسیدانی قوی چای سفید از آسیب به سلول‌های بتای پانکراس و ابتلا به دیابت می‌تواند پیشگیری کند.
 
سایر خواص
از سایر خواص چای سفید می‌توان به اثرات کمک درمانی آن در بیماری‌های آرتریت روماتوئید، پرفشاری‌خون، آسم و بیماری‌های کبدی و همچنین اثرات آن در جلوگیری از ایجاد لخته‌های خونی و سکته اشاره کرد.
پنج شنبه 27 آذر 1393برچسب:خواص چای سفید,چای,آنتی اگسییدان/غنچه ی چای, :: 8:9 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی

چهار شنبه 26 آذر 1393برچسب:آمرزش گناهان،یقین,حضرت علی (ع), :: 11:36 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی

سه شنبه 25 آذر 1393برچسب:خدا,چه یافت آن که تورا, :: 13:28 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی
تاثیر خطرناک مایعات قندی بر بدن
 
 
اگر می‌خواهید افزایش وزن نداشته باشید، به بیماری‌های مزمن مبتلا نشوید و با یک مغز سالم طولانی‌تر زندگی کنید بهتر است مایعات شیرین را ترک کنید. 
 
مصرف بیش از اندازه مواد قندی می‌تواند فاجعه به بار بیاورد؛ برخی از مایعات قندی مانند نوشیدنی‌ های شیرین به مراتب مضرتر از مواد قندی جامد هستند. 
 
اثر مایعات قندی در وزن: 
 
نوشیدنی‌های شیرین معده را پر نمی‌کنند و به طور جدی باعث افزایش وزن می‌شوند؛ موادغذایی که به آنها مواد قندی اضافه شده‌اند مملو از کالری هستند، حتی می‌توان گفت مایعاتی که دارای قند هستند ضررشان بیشتر از مواد قندی جامد است. 
 
این مواد دارای مقدار زیادی فروکتوز است که میزان گرلین (هورمون مسئول گرسنگی) را در بدن کاهش نمی‌دهد؛ به طور خلاصه باید گفت مایعات قندی مانند مواد قندی جامد باعث سیری نمی‌شوند بلکه کالری بیشتری را ذخیره می‌کنند و بیشتر باعث چاقی می‌شوند. 
 
اثر مایعات قندی در کبد: 
 
قند از دو مولکول گلوکز و فروکتوز تشکیل شده است؛ گلوکز سلول‌های بدن را متابولیزه می‌کند و فروکتوز توسط کبد درمان می‌شود؛ کبد وقتی با فروکتوز زیاد مواجه می‌شود آن را به چربی تبدیل می‌کند، بخشی از این چربی به خون فرستاده می‌شود در حالی که بقیه در کبد ذخیره می‌شوند و باعث بوجود آمدن مشکلاتی برای سلامت بدن می‌شوند. 
 
اثر مایعات قندی روی شکم: 
 
قند و شکر باعث می‌شوند بدن چربی زیادی ذخیره کند، فروکتوز میزان چربی بد در اطراف شکم و اندام را افزایش می‌دهد؛ در طول یک مطالعه به مدت 10 هفته 32 نفر از افراد سالم نوشیدنی که حاوی گلوکز و فروکتوز بود مصرف کردند، افرادی که مصرف قند داشتند چربی‌های زیر پوست آنها افزایش یافت، در حالی که در افرادی که مصرف فروکتوز به میزان زیاد داشتند موجب چربی احشایی در آنها شد. 
 
مایعات قندی و انسولین: 
 
عملکرد اصلی انسولین آوردن گلوکز از جریان خون به سلول است اما زمانی که شما سودا یا نوشیدنی‌های شیرین می‌نوشید سلول تمایل به مقاومت در برابر اثرات انسولین می‌کند؛ وقتی این اتفاق می‌افتد لوزالمعده تمایل به تولید انسولین اضافی به منظور کاهش سطح گلوکز در خون پیدا می‌کند. 
 
علت اصلی ابتلا به دیابت نوع 2: 
 
دیابت نوع 2 یک بیماری نسبتاً شایع است که 300 میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند و در اثر گلوکز بالای خون یا با کمبود انسولین مشخص می‌شود؛ به تازگی در مطالعه‌ای مشخص و ثابت شد مصرف روزانه نوشابه 1.1 درصد خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد. 
 
مایعات قندی حاوی مواد مغذی نیستند: 
 
این نوشیدنی‌ها فقط دارای کالری هستند و هیچ ویتامین یا مواد معدنی، آنتی اکسیدان یا الیاف و مواد غذایی ضروری ندارند. لپتین یک هورمونی است که توسط سلول‌های چربی بدن ترشح می‌شود و مسئول حفاظت از بدن در برابر چاقی و گرسنگی است. 
 
اثر مایعات قندی در لپتین: 
 
پزشکان در مطالعه‌ای که بر روی موش انجام دادند تاثیر مصرف شکر بر مقاومت به لپتین را دیدند، لپتین یک پروتئین کوچک با 167 اسید آمینه است که از طریق گردش خون به مغز رفته و در آنجا بر روی گیرنده‌های هیپوتالاموس اثر می‌گذارد و سبب کاهش اشتها و افزایش چاقی می‌شود؛ این پروتئین بوسیله بافت چربی در بدن انسان ساخته و در خون می‌رود و از راه‌های مختلف از چاقی جلوگیری می‌کند. 
 
در آزمایشی بر روی موش‌ها نشان داد، هنگامی که موش‌ها با مقادیر زیادی از فروکتوز تغذیه شدند توسعه مقاومت به لپتین شروع شد و بار دیگر که یک رژیم غذایی بدون قند به آنها داده شد مقاومت لپتین از بین رفت؛ با این حال این مطالعه هنوز در انسان تایید نشده است. 
 
افرادی که وزن کم می کنند میزان لپتین آنها کاهش پیدا کرده است. 
 
لیموناد می‌تواند اعتیادآور باشد: 
 
هنگامی که ما مواد قندی می‌خوریم دوپامین در مغز ترشح می‌شود و احساس لذت به انسان میدهد؛ بسیاری از مطالعات نشان دادند که قند و موادغذایی مانند فست فود به طور کلی می‌تواند اثراتی مانند کوکائین داشته باشد. 
 
اثرات نوشابه در ابتلا به بیماری قلبی: 
 
اولین مطالعه مربوط به ارتباط بین مواد قندی و ابتلا به بیماری قلبی درسال‌های پیش انجام شد و ثابت شد نوشابه برخی از عوامل خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد. 
 
در یک مطالعه بر روی 40 هزار مرد به مدت دو ماه مشخص شد افرادی که روزانه نوشیدنی‌های شیرین می‌نوشند 20 درصد به حمله قلبی مبتلا می‌شوند. 
 
مصرف کنندگان نوشابه یا سودا مستعد ابتلا به سرطان هستند: 
 
هر روز خطر سرطان رو به افزایش است مخصوصاً افرادی که مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند چاقی، دیابت نوع2، یا بیماری‌های قلبی هستند. 
 
در مطالعه‌ای که بر روی 60 هزار زن و مرد انجام شد، نتایج آن نشان داد افرادی که 2 سودا در هفته می‌نوشند در مقایسه با افرادی که نوشابه نمی‌خورند، به احتمال 87 درصد بیشتر به سرطان پانکراس مبتلا می‌شوند. 
 
اثر مایعات قندی روی دندان: 
 
سودا حاوی عناصری مانند دی اکسید کربن و اسید فسفریک است که برای دندان مضر است؛ در واقع مواد قندی باعث می‌شوند باکتری‌های بد به دندان‌ها آسیب رسانند. 
 
اثر نوشابه‌ها در ابتلا به نقرس: 
 
نقرس یکی از بیماری‌هایی است که ورم مفاصل همراه با درد و التهاب است و در اثر افزایش اسیداوریک در خون به وجود می‌آید؛ فروکتوز اولین کربوهیدراتی است که سطح اسیداوریک را در خون افزایش می‌دهد، در بسیاری از مطالعات ارتباط بین مصرف نوشابه‌های گازدار و نقرس نشان داده شده است. 
 
اثر مایعات قندی در افزایش ابتلا به زوال عقل: 
 
دمانس یا زوال عقل اصطلاحی است که برای بیماری‌های نورودژنراتیو( بیماری‌هایی که به صورت پیشرونده موجب اختلال در عملکرد سلول‌های عصبی می‌شوند بخصوص با افزایش سن شیوع بیشتری خواهد داشت) و می‌تواند با سن رخ دهد، مانند آلزایمر. 
 
تحقیقات نشان داده است که افزایش مصرف قند به شدت با افزایش خطر زوال عقل مرتبط است، به عبارت دیگر قند زیاد، خطر ابتلا به زوال عقل را بیشتر می‌کند. 
منبع: فارس
پنج شنبه 20 آذر 1393برچسب:مایعات قندی,مضرات موادقندی,نوشابه,سلامتی, :: 7:18 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی

گیاهی که داورزنی ها به آن ((بدیو ))میگویند.

این گیاه دارویی ومعطر وپرخاصیت بالغ بر50سال است که درشهرستان داورزن کشت شده ومحصول استحصالی بصورت خام فروشی توسط خریداران محلی به سایراستانهای کشور،بخصوص استان اصفهان حمل میگردد.

تاریخ کاشت آن درمنطقه ی داورزن اسفند ماه وزمان برداشت محصول اوایل تیرماه میباشدومیزان متوسط برداشت درسطح هکتار حدود 1000کیلوگرم میباشد.

آشنايي با خواص انيسون (باديان رومي)

Pimpinella anisum

 انيسون که آن را باديان رومي و رازيانه ي رومي نيز مي‌ نامند، گياهي است با دانه‌ هاي بسيار معطر. انيسون از

تيره ي چتريان است و با دانه‌ هايي سبز رنگ، گلابي شکل و کوچک که قسمت فوقاني آن نوک تيز بوده و پنج خط

برجسته (ده شيار) بر روي آن کاملاً مشهود است، ديده مي شود.

انيسون گياهي است يک ساله به ارتفاع حدود نيم متر، داراي سه نوع برگ قلبي شکل (مدور) در قاعده ي ساقه، برگ هاي مرکب از 3 تا 5 برگچه ي نوک تيز در وسط ساقه و برگ هاي سه قسمتي با تقسيمات باريک در بالاي ساقه. اين گياه داراي گل هاي کوچک و سفيد رنگ است که به صورت گل آذين چتر مرکب مي باشند.

ميوه ي آن کوچک و تقريبا گلابي شکل است و بوي معطر و مطبوع دارد. قسمت مورد استفاده ي گياه، ميوه ي آن مي باشد که بهترين زمان برداشت، ماه هاي مرداد و شهريور مي باشد.

همان طور که ذکر شد؛ ميوه‌ هاي آن از دو بخش گلابي شکل تشکيل شده است که هر بخش آن داراي قسمت بيروني سبز و قسمت داخلي کمي تيره ‌است و بويي تند و معطر دارد.

انيسون در طب سنتي:

جالينوس مي گويد انيسون گرم و خشک است.

مُسکن دردها، عرق آور و بادشکن است و اگر در روغن جوشانده شود تاثيرش بيشتر است. دانه‌ هاي انيسون به عنوان ضد درد در ناراحتي ميگرن، معطرکننده، ضد عفوني کننده و مُدر، مصرف سنتي داشته و عرق حاصل از تقطير آن نيز به منظورهاي فوق استفاده مي‌ گردد.

* اگر آن را بخار کنند و بخار آن را استنشاق کنند سر درد و سرگيجه را از بين مي برد.

* اگر آن را بکوبند و با روغن گل محمدي بياميزند و در گوش بچکانند بيماري هاي دروني گوش را که ناشي از اثر ضربه يا برخورد باشد بهبود مي بخشد و درد گوش را بر طرف مي نمايد.

* شير مادر را افزايش مي دهد.

* رطوبت طحال را بر طرف مي سازد.

* با تب کهنه مقابله مي کند.

منبع جغرافيايي:

محل رويش اين گياه در ايران شامل نواحي شمالي و جنوب غربي مي باشد.

شرق نواحي مديترانه، غرب آسيا، نواحي جنوبي اروپا تا مديترانه، خاورميانه، هندوستان، شوروي سابق، مکزيک، مصر و اسپانيا از نواحي مهم توليد اين گياه هستند.

ترکيبات مهم:

مهم ترين مواد تشکيل دهنده ي گياه، اسانس بوده که ميزان آن از 1/5 تا 5 درصد متغير است. مهم ترين ماده ي موجود در اسانس، ترانس آنتول به ميزان 80 تا 90 درصد است. کومارين ها ترکيبات مهم ديگر رازيانه رومي هستند.

اثرات مهم:

ضدنفخ، ضد اسپاسم، خلط آور و با مصرف زياد داراي خاصيت ضد ميکروب است.

در طب عوام به عنوان زياد کننده ي شير مادران شيرده، افزايش قواي جنسي و ضد کرم مصرف مي شود.

در پمادهاي موضعي به عنوان محرک مصرف مي شود.

همچنين در صنايع غذايي به عنوان طعم دهنده و معطر کننده به مقدار زياد استفاده مي گردد.

طريقه و ميزان مصرف:

تهيه ي چاي: 1 تا 5 گرم از ميوه ها را با آسياب خرد مي کنيم. سپس بر روي آن يک ليوان آب جوش مي ريزيم. آن گاه ده تا پانزده دقيقه صبر مي کنيم و سپس صاف کرده ميل مي کنيم.

فرآورده هاي گياهي – انيسون در محصولات ضد سرفه، خلط آور، ضد نفخ و مسهل به صورت هاي قرص، چاي، عصاره و گاهي مخلوط با گياهان ديگر از جمله رازيانه مصرف مي شود. از رازيانه ي رومي در داروهاي مورد مصرف جهت کودکان استفاده زيادي به عمل مي آيد.

مصرف در بارداري:

با وجودي که گزارشي از عارضه ي آن وجود ندارد، ولي بهتر است در اين دوران مصرف نشود.

مهمترين اثرات گزارش شده انيسون:

ضددرد، ضدباکتري، ضداسپاسم، ضدويروس، افزايش دهنده ي ميل جنسي، ضد نفخ، معرق، هضم کننده، قاعده آور، خلط آور، مقوي کبد، قارچ کش، حشره کش، شيرافزا، مسهل، آرام بخش، سقط کننده، آلرژي زا، محرک و مقوي معده.

نکات قابل توجه:

1- انيسون به ميزان زياد جهت طعم، مزه ي انواع غذاها، ليکورها، ژلاتين ها، مواد اوليه کيک ها، گوشت و ادويه جات مصرف مي شود. همچنين در محصولاتي که در مطبوع و تازه کردن تنفس به کار مي روند، استفاده مي شود.

2- اسانس انيسون در تهيه عطر و صابون ها مصرف مي شود. اين اسانس به همراه اسانس هاي ديگر در محصولات حشره کش و به عنوان افزايش نفوذپذيري داروها در پوست به کار مي رود.

3- اثرات فارما کولوژيکي انيسون بيشتر مربوط به آنتول موجود در اسانس آن است که از نظر فرمول شبيه به کاتکول آمين ها(از جمله آدرنالين، نور آدرنالين و دوپامين) است.

4- يکي از اثرات خوب انيسون، خاصيت ضدميکروبي بر عليه ميکروب هاي گرم منفي و مثبت است.

5- تحقيقات اخير نشان داده است که انيسون جذب آهن را در رات(نوعي موش آزمايشگاهي) افزايش مي دهد، لذا به نظر مي رسد مي تواند در جلوگيري از کم خوني مربوط به آهن موثر باشد.

خواص درماني : 1- آن را در دهان بجويد، طعم نامطبوع برخي ادويه ها را زائل مي كند، سردردهاي سرد را تسكين مي دهد، گرفتگي مجاري تنفس را باز مي كند.

2- آن را بجويد و بخوريد، درد سينه و سرفه را تسكين مي دهد، تنگي نفس را برطرف مي سازد، براي تقويت دهانۀ معده مفيد مي باشد.

3- مادران شيرده اگر بجوند و بخورند هم شيرشان زياد مي شود و هم از طريق اثري كه در شير مي گذارد دل درد و دل پيچۀ كودك را برطرف مي سازد.

4- آن را نرم بكوبيد و با گل قند مخلوط نموده و بخوريد. ضعف قواي دماغي را برطرف مي سازد، براي درمان ماليخوليا مؤثر است.

5-  آن را با تخم كرفس و شكر نرم بكوبيد و هر روز بخوريد. بواسير بادي را درمان مي كند.

6- چهل روز صبح ناشتا آن را با انجير بنوشيد، بدن را چاق مي كند.

7- آب دم كردۀ آن را بنوشيد. تونيك و محرك و بادشكن است، براي تسكين دل درد، دل پيچه و دردهايي كه منشأ عصبي دارد و موجب انقباض عضلات معده و روده مي شود مفيد است، هضم كننده و خلط آور است، نفخ و قولنج را برطرف مي سازد، ترشح عرق و ادرار را زياد مي كند، خون را تصفيه مي كند و جريان خون و قاعدگي هاي سخت را مرتب مي سازد، رنگ پوست بدن و رخساره را روشن مي كند، تشنج، كابوس، تپش قلب و آنژين دوپواترين كاذب را درمان مي كند.

8- آن را با ريشۀ شيرين بيان دم كنيد و آب صاف كردۀ آن را بنوشيد. براي باز كردن گرفتگي هاي كبد، طحال، كليه، مثانه، رحم، رفع استسقاء، خرد كردن سنگ مثانه و تقويت نيروي جنسي مفيد است.

9- گرد كوبيدۀ آن را با مسواك به دندان ها بماليد، براي جلاي دندان و رفع بدبويي دهان نافع است.

10- بُخور آن مسكن سردردهاي سرد مزاجان است.

11- آن را در سركه بخيسانيد، سپس خشك كنيد و بو بدهيد و روزي چندين بار ببوييد. زكام هاي افراد سرد مزاج را بهبود مي بخشد.

12- آن را مثل غبار نرم بساييد و با روغن گل سرخ مخلوط كرده و بصورت قطره در گوش بچكانيد. براي تسكين درد گوش، درمان كري و رفع سنگيني شنوايي كه از ضربه ايجاد شده باشد مفيد است.

اين دارو تخم رازيانه رومي است .تند مزگي آن از رازيانه خودرو کمتر است . داراي نوعي مزه شيرين و بهتر از رازيانه خودرو است .

مزاج :جالينوس گويد :گرم و خشک است .

خواص درماني :باز کننده و کمي گيرنده و گس است .مسکن دردها ، عرق آور و بادشکن است و اگر در روغن جوشانده شود تأثيرش بيشتر است .

درمزاج انيسون اندکي تندي است که تقريباً با داروهاي سوزنده برابر مي باشد. سر:اگر آن را بخار کنند و بخار آن را استنشاق کنند سر درد و سرگيجه را از بين مي برد .

اگر آن را بکوبند و با روغن گل محمدي بياميزند و در گوش بچکانند بيماريهاي دروني گوش را که ناشي از اثر ضربه يا برخورد باشد بهبود مي بخشد و درد گوش را بر طرف مي نمايد .

چشم :براي سبل مزمن داروي خوبي است .

دستگاه تنفس و سينه :شير را فزوني مي دهد .

تغذيه :حالت تشنگي را که از رطوبت هاي بورقي رخ مي دهد از بين مي برد .

براي بند آمدگي هاي کبدي مفيد است و رطوبت طحال را بر طرف مي سازد .

اندام هاي دفعي :بول و حيض سفيد را ريزش مي دهد . رطوبت هاي سفيد را از زهدان پاک مي نمايد و شهوت جماع را بر مي انگيزد .گاهي که سبب ادرار مي شود شکم را بند مي آورد ، راه بندان هاي کليه و مثانه و زهدان را باز مي نمايد .

تب ها :با تب کهنه مقابله مي کند .

زهرها :پادزهر هر سموم و حشرات سمي است و زبان آنها را دفع مي نمايد.

برای بیماری سبل (ورم خون قرنیه) کهنه مفید است و ادامه خوردن آن بادها را بتحلیل میبرد، ادرار آور ، موجب قاعدگی و عرق آور است و برای حرارت دست و پا و باز کردن گرفتگی های کبد سودمند میباشد

چهار شنبه 19 آذر 1393برچسب:بدیو,بادیان,انیسون,رازیانه, :: 13:7 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی

یک شنبه 17 آذر 1393برچسب:سکوت ولبخند,دوابزارقدرتمند, :: 5:29 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی

یک شنبه 20 آذر 1393برچسب:قدردان داشته ها,آرزومند, :: 11:29 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی

یک شنبه 16 آذر 1393برچسب:موانع,مشکلات,توقف, :: 11:18 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی
مديريت باغهای پسته در فصل خواب
تغذيه
- با توجه به ادامه توسعه جوانه گل در شهريور و مهر ماه براي توليد محصول سال آتي، تقويت درختان بارور پس از برداشت محصول، توصيه مي شود. در ارتباط با تغذيه پسته اولين قدم در فصل پاييز محلول پاشي باغها با عناصري مي باشد كه نقش آنها در استحكام و پايداري و زنده ماندن جوانه هاي سال بعد به اثبات رسيده است. براي بعد از برداشت، محلولپاشي با مخلوطی از كلات روي،  اوره (3 در هزار)، كلات كلسيم و اسيد بوريك در مورد بسياري از باغات توصيه مي شود.
- در دوره خزان و غيرفعال بودن درخت پسته مي توان كوددهي زمستانه را شروع كرد. فصل زمستان كه ريشه هاي درخت خواب مي باشند بهترين زمان براي تغذيه است.
تغذيه زمستانه شامل كودهاي فسفره و پتاسه و ريزمغذيها به صورت سولفات و كود دامي مي باشد. به دليل تحرك كم كودهاي پتاسيمي و فسفره و همچنين سولفاتهاي عناصر كم مصرف، دادن اين عناصر در عمقي كه حداكثر فعاليت ريشه را داريم توصيه مي شود. درخت پسته بيش از 80 درصد آب و غذاي مورد نياز خود را از عمق 40 تا 80 سانتيمتر جذب مي كند لذا پس از حفر كانال با عمق مناسب، يك لايه كود حيواني پوسيده به ضخامت تقريبي 10 سانتيمتر كف كانال ريخته شده و سپس مقادير توصيه شده كودهاي شيميايي روي آن ريخته شود. كانال حفر شده بايد حداكثر تا دهه اول اسفند ماه با خاك پر شود. كود دامي هر چه پوسيده تر باشد جواب بهتري مي دهد. كودهاي حيواني تازه علاوه بر آلوده بودن به يكسري باكتريهاي بيماريزا و علف هرز، در حين پوسيده شدن ازت خاك را جذب كرده و به عنوان رقيبي براي درخت عمل مي كنند.
- در اواخر اسفند ماه كه همزمان با مرحله تورم جوانه ها مي باشد نیز محلول پاشي باغ با عناصري كه در گرده افشاني و عمل تلقيح تاثير مستقيم و تعيين كننده اي دارند ضروري است. از بين عناصر غذايي، سه عنصر روي، بور و ازت مهمتر هستند. فرمول پيشنهادي شامل كلات روي (2 در هزار)، بور (2 در هزار) و اوره ( 3-5 در هزار ) مي باشد.
- لازم به ذکر است که براي برداشت محصول خوب بايد زماني اقدام به تغذیه كنيم كه هنوز گرده افشاني و تشكيل گل و خوشه انجام نشده است. متاسفانه اكثر باغداران از اوايل ارديبهشت كه خوشه كامل شده است تغذيه را شروع مي نمايند. تغذيه و محلول پاشي بعد از باز شدن و تشكيل خوشه بيشتر بر محصول سال آينده تاثير گذار است تا محصول سال جاري. البته اين محلول پاشي ها بر روي انس و پوكي موثر هستند. در شروع فصل جوانه ها زودتر از ريشه درخت فعال شده و شروع به رشد مي كنند. در صورت عدم تغذيه مناسب تعدادي از جوانه ها باز نشده و يا در صورت باز شدن تنها تعداد اندكي دانه روي هر خوشه تشكيل مي شود.
عملیات اصلاحی
- مهمترين عمليات اصلاحي كه خاك برخي از باغهاي پسته به آن نياز دارند دادن گچ كشاورزي به باغ مي باشد. بهترين زمان دادن گچ به خاك، دوره خواب و يا فعاليت كم ريشه ها است كه امكان آبياري سنگين بعد از دادن گچ وجود دارد. مقدار گچ مورد نياز يك هكتار باغ بايد با مشاوره كارشناس مربوطه صورت گيرد. در این رابطه به مقاله "افزودن گچ در باغات پسته و اثرات آن" در همین شماره مراجعه فرمایید.
- يكي ديگر  از عمليات اصلاحي در زمستان، دادن ماسه بادي به باغات پسته است. ماسه بادي در صورتی مفيد واقع مي شود كه بصورت يك لايه دست نخورده و مخلوط نشده با خاك باغ باقي بماند.
آبياري
- با توجه به اينكه پس از اتمام زمان برداشت، درختان هنوز بيدار بوده و تبخير و تعرق انجام مي شود، بنابراين انجام يك نوبت آبياري پس از برداشت محصول جهت حفظ جوانه هاي سال بعد مفيد مي باشد.
- فصل پاييز مناسبترين زمان جهت بررسي وضعيت آبياري در طول فصل در ارتباط با تغييرات شوري خاك مي باشد. معمولاً در طول فصل، خصوصا در ماه هاي تير و مرداد كه تبخير و تعرق زياد است و همچنین در زمان برداشت محصول که آبياري با تأخير و يا كمتر از حد مورد نياز (كم آبياري) انجام مي گيرد، تجمع نمك در منطقه ريشه بروز می نماید. در مناطق با آب و خاك شور، افزايش شوري در ناحيه ريشه درختان ممكن است سبب رشد ناكافي شاخه ها، آفتاب سوختگي و چروكيدگي مغز گردد.
 سوختگي نوك و حاشيه برگها نيز از علائم افزايش جذب و تجمع شوري در بافت هاي گياهي مي باشد. درختان پسته اگرچه تحت شرايط شوري بالا و خاكهاي اشباع زنده مي مانند اما تركيب اين شرايط قطعاً سبب كاهش تبخير و تعرق و رشد درختان مي شود. بنابراين نمونه برداري در فصل پائيز و قبل از شروع بارندگي ها، براي ما مشخص مي كند كه آيا آبياري اضافي جهت كنترل نمك هاي تجمع يافته، در فصل زمستان ضروري مي باشد يا خير. از طرفي در اين زمان زمين سرد بوده و درختان در خواب هستند و لذا آبياري اضافي جهت آبشويي حتی در صورت ماندابي شدن خاك، مشكلي را براي درختان ايجاد نمي كند و از طرفي مشكلات مربوط به بيماريهايي نظير گموز را نيز نخواهيم داشت. بنابراین در صورتيكه بر اساس نمونه برداري هاي انجام شده از خاك، مشكلات شوري داشته باشيم، آبياري در اين فصل صرفا جهت آبشويي نمك هاي تجمع يافته در طول فصل انجام مي شود. از طرفی از آنجائيكه در اين فصل عمليات كوددهي (كودهاي حيواني و شيميايي) نيز در چالكود انجام مي شود، جهت ايجاد شرايط مناسب جذب كود توسط گياه در شروع فصل، انجام حداقل يك نوبت آبياري پس از پر كردن چالكودها مفيد مي باشد.
بهزراعي
- در اين فصل براي كاهش جمعيت زنبورهاي مغزخوار پسته و كاهش خسارت آنها در سال آينده، برداشت كامل محصول حتي پسته هايي كه به نظر پوك هستند توصيه مي شود. در اين فصل بايد تمام پسته هاي روي درختان و روي زمين جمع آوري و معدوم گردد. شخم باغ هاي پسته بعد از جمع آوري و سوزانيدن این پسته ها، در كاهش جمعيت زنبورهاي مغزخوار موثر است.
-  در آبان ماه حشرات كامل سوسك سرشاخه خوار پسته از شاخه هاي يك ساله خارج شده و براي ادامه نسل و تكثير به طرف شاخه هاي ضعيف شده و هرس شده جلب مي شوند.  بنابراين هرس و حذف شاخه هاي ضعيف شده روي درختان پسته و تله گذاري با چوب هاي تازه هرس شده و پس از يك ماه، جمع آوري و سوزانيدن آنها و جايگزيني چوب هاي جديد در كاهش جمعيت اين آفت مؤثر است.
- يخ آب زمستانه براي كاهش جمعيت بعضي از آفات كه زمستانگذراني آنها در خاك مي باشد، موثر است. بنابراين آبياري كردن باغ هاي پسته در روزهاي سرد زمستان كه باعث يخ زدن آب در شب گردد باعث كاهش بعضي از آفات از جمله پروانه پوستخوار پسته مي گردد.
- براي كاهش جمعيت حشرات كامل زمستانگذران پسيل معمولي پسته، شخم بين رديف هاي درختان پسته توصيه مي شود.
-  در باغ هايي كه به گموز آلوده هستند و يا احتمال آلودگي در آنها وجود دارد بایستی نسبت به پيشگيري از اين بيماري و ايجاد تشتك در اطراف تنه درختان اقدام نمود.
- در فصل پاییز، پسته هاي برداشت شده در انبارها ذخيره مي شوند بنابراين احتمال خسارت آفات انباري بخصوص شب پره هندي وجود دارد.
براي كنترل اين آفت، نظافت و بهداشت انبار، ضدعفوني انبارهاي خالي قبل از انبار نمودن محصول و بازديد مداوم از انبار و محصول و استفاده از قرص فستوكسين در صورت مشاهده آلودگي ضروری می باشد. در صورتي كه بتوان با تهويه مناسب دماي انبارهاي پسته را زير 13 درجه سانتي گراد نگه داشت آفت شب پره هندي قادر به خسارت نيست. در این رابطه به مقاله" آفات انباری پسته" در همین شماره مراجعه فرمائید.
- در فصل زمستان استفاده از زيرشكن براي باغاتي كه عبور ماشين آلات كشاورزي در آنها زياد بوده و لايه سخت دارند هر سه تا چهار سال يكبار توصيه مي شود.
- یکی دیگر از عملیات به زراعي در فصل خواب، هرس باردهي است که هدف آن تحت تاثير قرار دادن و هدايت نحوه رشد و باروري گياه مي باشد.
 معمولاً به منظور كاهش سال آوري، تعداد شاخه هاي ميوه دهنده پسته را قبل از سال پربار به حدود نصف تا 3/2 كاهش مي دهند كه اين عمليات باعث تقويت شاخه ها و جوانه ها و خوشه هاي گل باقي مانده و نيز باعث رسيدن آب و مواد غذايي بيشتر به جوانه هاي گل در حال تشكيل شده و نهايتاً بر روي توليد محصول يكنواخت و افزايش توليد اثر مثبت دارد. عمليات هرس بايستي پس از ريزش برگ (خزان) و قبل از متورم شدن جوانه ها در اواخر زمستان انجام و به اتمام برسد. 
حسین حکم آبادی – دکترای باغبانی 

زهرا مامان بیا صمیمی باشیم  ---  مثل دو تا دوست قدیمی باشیم

بیا با هم حرف بزنیم بخندیم  ---  در رو به روی غصه ها ببندیم

درسته دختر خوبه دلبر باشه  ---  تو خوشگلی از همه کس سر باشه

جلوه تو ذات دختره می دونم  ---  کار خداست مقدره می دونم

همه می گن دخترا برگ گلن  ---  دادش میگه البته یه کم خلن

چسب روی دماغ یعنی که زشتن  ---  به فکر خط خطی سرنوشتن

پشت این رنگ و روغنا دروغه  ---  پشت اینا یه طرح بی فروغه

مردا میگن که خوشگلا نجیبن  ---  راستش و بخوای دخترا مثل سیبن

سیب زمین افتاده بو نداره  ---  رهگذر هم پا رو دلش می ذاره

سیب های روی شاخه چیدن دارن  ---  از دست باغبون خریدن دارن

بهار خانوم دل نگرون توام  ---  دلواپس روز خزون توام

حالا که می خوای بری توی خیابون  ---  خودتو بگیر چراغ نده تو میدون

وقتی که حوا پا گذاشت تو عالم  ---  به دو می خواست بره به سمت آدم

زد تو سرش فرشته گفت: حاج خانوم  ---  چه میکنی فردا با حرف مردم

روتو بگیر با این لپای داغت  ---  بشین بذار آدم بیاد سراغت

آره مامان اینم حرف کمی نیست  ---  حجب و حیا قصه مبهمی نیست

این روسری یعنی که تو نجیبی  ---  شکوفه معطر یه سیبی

این روسری پرچم اعتقاده  ---  نباشه گلبرگها اسیر باده

زلفاتو از روسری بیرون نذار  ---  چشمای هیز و سمت زلفات نیار

مردای خوب پرده دری نمی خوان  ---  عشقای لوس سرسری نمی خوان

باید بدونی زندگی بازی نیست  ---  توهم قرص های اکستازی نیست

اونهایی که پلاس کافی شاپن  ---  احساسات دخترارو می قاپن

اونی که می ره پارتی های شبونه  ---  تو کار و بار انگل دیگرونه

مردای خوب کاری و اهل دلن  ---  مردای بد توی خیابون ولن

مردای خوب فقط نجابت می خوان  ---  از زنشون غرور و غیرت می خوان

علاف مو فشن که مرد نمیشه  ---  تا لنگ ظهر به رختخواب سیر یشه

مردی که قیچی میزنه به ابرو  ---  از اون نگیر سراغ زور بازو

مردی که بند انداخته مرده؟ نه نیست  ---  برا کسی شریک درده ؟ نه نیست

جوهر مردی نداره ، زغاله  ---  نه مرده و نه زن ؛ تو حس و حاله

برقِ لب و کرم که اومد تو کار  ---  مردونگی برو خدا نگه دار

ابرو کمون خیابونا شلوغن  ---  پر از فریب حرفای دروغن

دوسِت دارم دیونتم ، اسیرم  ---  یه روز اگه نبینمت میمیرم

یک دو روز بعد تو همین خیابون  ---  یه لیلی دیگه ست کنار مجنون

برا کسی بمیر که راستی مرده  ---  جر نزنه ، نپیچه ، برنگرده

بله به کسی بگو که عاشق باشه  ---  تو حرف عاشقونه صادق باشه

یعنی باید شیفته روحت باشه  ---  تشنه چشمه شکوهت باشه

آره گلم سرت رو درد نیارم  ---  ای لوده بازی ها رو دوست ندارم

گیس طلایی به چشماشون زل نزن  ---  با فوکلات به دستاشون پل نزن

همپای دخترای بد راه نرو  ---  با چشم باز مامان توی چاه نرو

پروانه نجاتی/ شیراز

 

پنج شنبه 13 آذر 1393برچسب:پروانه نجاتی,شایگان,صمیمی,پسر,دختر,حوا,ادم, :: 5:13 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی

10 ماده غذایی مفید برای زنان

تمام مواد غذایی مشابه یکدیگر نیستند، اما برای داشتن سبک زندگی سالم افراد باید مواد غذایی خوب را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

محققان استرالیایی 10 ماده غذایی مفید برای زنان را معرفی کردند.

کلم بروکلی

بروکلی ممکن است ماده غذایی دلخواهی برای افراد نباشد، اما مطمئن باشید ماده غذایی سالمی است. در تحقیقات مشخص شده است مانند دیگر سبزیجات با سرطان مبارزه می‌کند. دیگر سبزیجات مشابه کلم بروکلی، گل کلم و کلم بروکسل هستند.

چغندر

بر اساس تحقیقات انجام شده آب چغندر با کاهش فشارخون مرتبط است. چغندر حاوی پتاسیم، فولات و خواص ضد التهابی است.

زردچوبه

زردچوبه ادویه‌ای است که در غذاهای هندی بسیار فراوان است. این ادویه متعلق به خانواده زنجبیل و با درمان التهاب، مشکلات گوارشی، ورم مفاصل و حتی بیماری آلزایمر مرتبط است.

ساردین

ساردین منبع مناسب و ارزان قیمتی از روغن ماهی، ویتامین D و کلسیم است. همچنین این ماهی حاوی سلنیوم است آنتی اکسیدانی که موجب افزایش ایمنی بدن می‌شود.

کلم پیچ

کلم با سرطان مبارزه می‌کند. این سبزی از خانواده بروکلی است و موجب کاهش کلسترول و خطر حمله قلبی می شود. همچنین حاوی ویتامین A، ویتامینC، کلسیم و کارتنوئید است.

زغال اخته

این میوه حاوی آنتی اکسیدان فراوان و ضد التهاب است و موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و التهاب مفاصل می‌شود. این میوه موجب سلامت مغز نیز می‌شود.

لوبیا سیاه

لوبیا سیاه حاوی مواد معدنی، فولات، منیزیم، آهن، فیبرهای اشباع شده، فلانوئیدها و مواد شیمیایی که با سرطان مقابله می‌کنند است.

گیلاس

معمولا گیلاس را به صورت تازه، کمپوت و منجمد شده استفاده می‌کنند. این میوه و نوع ترش آن با التهاب مقابله و به کنترل درد کمک می‌کند.

بادام

بادام آجیل سالمی برای مصرف و حاوی پروبیوتیک است که به هضم غذا کمک کرده و کلسترول را کاهش می‌دهد.

گیاه کینوآ

حاوی 9 اسید آمینه است که ماهیچه‌ها و اندام‌های داخلی بدن را می‌سازد. بدون اسیدآمینه‌ها بدن ما ازبین می‌رود. کینوآ حاوی آنتی اکسیدان، ویتامین‌ها و مواد معدنی است.

(کینو-آ گیاهی است که به خاطر دانه‌های خوراکی‌اش کاشته می‌شود. جزو غلات نیست و به خانواده اسفناج شباهت دارد. این گیاه در آمریکای جنوبی می‌روید و نحوه طبخ دانه‌های آن مشابه برنج است)

منبع: ایسنا

چهار شنبه 12 آذر 1393برچسب:زنان,تغذیه,10مادهی غذایی مفید, :: 8:38 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی

EBR-1


یو سی بی وان UCB-1 هیبریدی بین دو درخت خاص از دو گونه وحشی پسته Pistacia.atlantica و Pistacia.integerrima است که بذر آن توسط دانشگاه دیویس کالیفرنیا تولید شده و هم اکنون به عنوان بهترین و پرمحصول ترین پایه پسته موجود در دنیا شناخته می شود. این پایه نسبت به بیماری های خاکزی(مانند ورتیسیلیوم گموز و نماتود) و سرما مقاوم بوده و رشد بسیار سریع و قوی دارد به نحوی که چنانچه نهال آن در فصل بهار در زمین اصلی کاشته شود 3 تا 4 ماه بعد قابل پیوند است (این گیاه تنها به عنوان پایه بوده و حتما بایستی روی آن پیوند زده شود). در حال حاضر قسمت اعظم باغات پسته امریکا زیر کشت پایه UCB-1 است. عرضه این نهال به دو صورت پایه بذری (که به صورت محدود در امریکا تولید میشود) و نهال هایی که با روش جدید به نام کشت بافت تولید می شود است. نهال های کشت بافتی نسبت به نهال های بذری کاملا یکنواخت هستند.  این پایه هم اکنون در ایران از طریق کشت بافت با نام تجاری EBR-1  در شرکت تولید نهال طوبی کرمان تولید میشود.

نهالهای EBR-1 در گلدانهای 22*8.5* 8.5  در بسته های 15 تایی و کیسه های پلاستیکی 40*14 عرضه میشود.

 

کشت بافت گیاهی


امروزه تولید گیاهان به روش های مختلفی انجام می گیرد. برخی از این روش ها مانند کاشت بذر، قلمه زدن، خوابانیدن و ... سال ها مورد استفاده تولیدکنندگان بوده اند و از آن ها به عنوان روش های سنتی تولید گیاهان یاد می شود. یک روش جدید تولید گیاهان که استفاده از آن در جهان به سرعت در حال گسترش است، کشت بافت گیاهی نام دارد. در این روش گیاه مورد نظر را از طبیعت انتخاب نموده، قسمتی از گیاه جدا و پس از ضدعفونی به  شرایط جدید و کاملا کنترل شده درون آزمایشگاه منتقل می شود. سپس در شرایط آزمایشگاهی با فراهم آوردن آب، غذا، هوا و سایر مواد مورد نیاز گیاه در دما، رطوبت و نور معین با روش های مختلف اقدام به تکثیر گیاهان می نمایند. پس از آنکه تعداد مورد نظر از گیاه تولید شد آنها را به شرایط طبیعی باز می گردانند.

 

چرا کشت بافت؟

از مزایای کشت بافت تولید انبوه و سریع یک رقم مطلوب و یا رقم های جدید است. در گیاهان بذرهای تولید شده کاملا همانند گیاه مادر خود نیستند. همچنین این بذور با یکدیگر نیز تفاوت دارند. پس چنانچه یک گیاه مطلوب در منطقه ای توسط کشاورزان برگزیده شود و از آن بذر تهیه نمایند، تضمینی وجود ندارد که بذور سبز شده ویژگی های مورد نظر را داشته باشند. همچنین از راه های معمول مانند قلمه زدن نیز نمی توان بسیاری از گیاهان را تکثیر کرد. اما با استفاده از روش های کشت بافت می توان در زمان کوتاه تعداد زیادی از یک گیاه مطلوب را تهیه نمود.

مزیت دیگر کشت بافت افزایش محصول از طریق تولید گیاهان عاری از ویروس است. چنانچه گیاه از راه های معمول مانند قلمه زنی تکثیر شود احتمال انتقال ویروس و سایر آلودگی ها به گیاهان جدید وجود دارد و به مرور زمان سبب کاهش محصول است. اما با استفاده از کشت بافت میتوان با روش هایی آلودگی ها بویژه ویروس را حذف نمود و از آن پس تمام گیاهان تولید شده عاری از آلودگی هستند.

 بیشتر بدانیم

کشت بافت و سلول گیاهی شاخه مهمی از فن آوری زیستی (بیوتکنولوژی) است و تعریف ساده آن عبارتست از رشد، تکثیر و یا نگهداری سلول های گیاهی، بافت های گیاهی، اندام های گیاهی و یا یک گیاه کامل در یک محیط غیرطبیعی در شرایط کنترل شده که در اصطلاح به این محیط، محیط کشت می گویند. محیط کشت گیاهان به طور معمول شامل نمک های غیر آلی (عناصر ماکرو و میکرو مورد نیاز گیاه)، برخی ویتامین ها، برخی آمینواسیدها، هورمون های تنظیم کننده رشد گیاهی، منبع کربن و برخی مواد دیگر است که در غلظت های تعیین شده به آب مقطر اضافه شده و استریل می شوند . این محیط کشت گاهی به صورت مایع بوده و گاهی توسط مواد دیگری به صورت ژله ای در می آید. برخی شرایط کنترل شده مورد نیاز اسیدیته (pH) معین، دمای مشخص، طول روز، شدت نور و رطوبت است. محیط کشت اختصاصی برای هر گیاه بر اساس آزمایشات مختلف به صورت جداگانه تعیین میشود. 

  

   پایه های پسته، پیوند و روشهای آن در باغات پسته آمریکا

در ابتدا پایه های پسته کالیفرنیا شامل دو گونه و یک هیبرید بین گونه ای بودند. این پایه ها شامل آتلانتیکا (P. atlantica)، اینتگریما(P. integerrima) با نام تجاری پایونیرگلدیک  (PGI) و UCBI (هیبرید بین P. atlantica بعنوان والد مادری و  P. integerrima بعنوان والد پدری) بودند. علاوه بر آنها، دو پایه پیوندی دیگر نیز در کالیفرنیا استفاده شده است که شامل تربینتوس P. terebinthus و پایونیرگلد دو (هیبرید بینP. Atlantica بعنوان والد مادری و P. integerrima بعنوان والد پدری) می باشند.

 پایه های پسته از بذر تولید می شوند. در دره سن جوان از PGI و UCBI و در مناطق سردتر خارج از دره سن جوان از P. atlantica و UCBI استفاده می شود. فقط دو رقم که هر دو از گونه P. vera هستند به طور وسیع به عنوان پیوندک در کالیفرنیا استفاده می شود که شامل رقم ماده کرمان و رقم نر پیترز است.

 آماده سازی بذر

 بذر پایه های مختلف، برای جوانه زنی نیاز های متفاوتی دارند. این بذرها نسبتا کوچک و ناخندان بوده و پوسته آنها سخت است. برای جوانه زنی، بذرها معمولا به مدت یک تا سه ماه قبل از جوانه زنی (در بهمن ماه) در دمای 2 تا 4 درجه سانتیگراد در یخچال سرما دهی می شوند. بعد از سرما دهی، بذور به مدت حداکثر 48 ساعت در دمای اتاق در آب خیسانده

 می شوند. بعضی نهالستان ها بذر را دراسید هیدرو کلریک 5-3 درصد قرار می دهند. در پایه تربینتوس P. terebinthus از اسیدسولفوریک برای خراش دهی پوسته بذر استفاده می شود. در این حالت بعد از تیمار اسید، پوسته بذر باید شستشو شود و قبل از کاشت به مدت 1 تا 2 ساعت خیس بخورد. بعد از خیساندن، بذر را در پارچه پنبه ای یا حوله مرطوب به مدت 3 تا 6 روز در دمای21 تا 27 درجه سانتیگراد قرار می دهند.

 روش پیوند

 پیوندک رقم های "کرمان" و "پیترز" با روش های استاندارد پیوند جوانه و پیوند شاخه قابل ازدیاد هستند. با پیوند جوانه، یک جوانه روی پایه گیاه قرار داده می شود. در پیوند شاخه بخش بزرگ ساقه به عنوان پایه استفاده می شود.

 وقتی باغی جدید احداث می گردد، پایه ها در بهمن یا اسفند (فوریه یا مارچ) کاشته شده و در تیر ماه یا اوایل مرداد ماه (اواخر ماه جون جولای یا اوایل آگوست) پیوند جوانه انجام  شود. اگر پیوند موفقیت آمیز نبود، می توان تا اوایل شهریور (سپتامبر) دوباره پیوند جوانه را روی پایه  انجام داد.

 پیوند جوانه در بعضی پایه ها در نهالستان زده شده و  نهال پیوندی 20 تا 26  ماه بعد در نیمه مهر/ نیمه آبان (اکتبر/ نوامبر) یا اواخر بهمن/ اوایل اسفند (فوریه/مارچ) قابل فروش  و کاشت در زمین اصلی هستند.

 وقتی P.atlantica به عنوان پایه انتخاب می شود، پیوند جوانه معمولا در فصل دوم یا حداکثر در فصل رشد بعدی انجام می شود زیرا رشد آن در مقایسه با (P. integerrima) و1 UCB کندتر می باشد.

 پیوند T پر کاربرد ترین و عمده ترین روش پیوند در تولید تجاری پسته است. در 99 درصد موارد از این روش پیوند استفاده می شود. این پیوند در اوایل تابستان که پوست پایه به راحتی کنده می شود انجام می پذیرد.

 پیوند اسکنه ای نیز یکی از روشهای پیوند معمول است و در گلخانه و زمین اصلی انجام می شود. پیوند اسکنه ای معکوس  هم  در پسته استفاده می شود. انجام این دو روش پیوند معمولا در آخر تابستان موفق تر است. استفاده از پایه های سالم برای پیوند اسکنه ای (شاخه) و پیوند جوانه، برای موفقیت در پیوند ضروری است. قطر پیوندک و پایه باید یکسان باشد.

 در پیوند جوانه، انتخاب دقیق پیوندک از ضروریات است. انتخاب قسمت های چوبی پیوندک از نرک نیمه چوبی یا شاخه بدون میوه بهتر است. انتخاب پیوندک باید از جوانه های رویشی صورت پذیرد. جوانه های رویشی در شاخه گل دهنده سال جاری بوجود می آیند و همیشه کوچکتر از جوانه های  گل هستند. این جوانه ها کشیده اند در حالیکه جوانه های گل و میوه گرد ترند. شاخه های جوان رشد سریع تر دارند و دارای بیشترین جوانه رویشی می باشند. به طور کل درختان جوان کمتر از 6 سال بهترین منبع برای تامین پیوندک هستند.

 کشت بافت

 کشت بافت پایه های پسته از سال 1982 گزارش شده است. در بین پایه های موجود، کشت بافت پسته اهلی P. vera بهتر از گونه های دیگر جواب داده است. در گونه های دیگر به علت شاخه دهی و ریشه دهی کم، کشت بافت مشکل تر است.

 برای انجام این عمل، در ابتدا شاخه با رشد فعال در محیط استریل برای مدتی ضد عفونی شده و بعد شستشو شده و  با هیپو کلریت سدیم( 10 تا 15 درصد کلراکس) استریل

 می شود و با آب دوباره شسته می شود. ضد عفونی کم موجب آلوده شدن شاخه ها و زیادی آن مرگ شاخه ها را همراه دارد.

 بعد از استریل،  نمونه در محیط کشت آکار محتوی مواد معدنی (نیتروژن، پتاسیم ، فسفر) و هورمون های گیاهی (اکسین و سیتو کینین) کشت داده می شود.

 نسبت بالای اکسین به سیتو کینین باعث ریشه دهی و نسبت بالای سیتو کینین به اکسین باعث شاخه دهی می شود. برقراری نسبت مشخص بسیار مهم است.

 پس از ریشه دهی، مهمترین مرحله سازگار شدن نمونه های ریشه دار است که برای تحقق آن باید نهال ها را به تدریج به محیط با رطوبت نسبی کم منتقل کرد در غیر اینصورت گیاهچه ها از بین می روند.

 برای انتقال موفق، نها ل ها به گلدان های دارای پرلیت که با عناصر پرمصرف و کم مصرف غذایی آبیاری می شوند منتقل شده و برای تنظیم شرایط رطوبتی از پو ششهای پلاستیکی یا سیستم میست استفاده می شود. در این محیط در طی 4 هفته نور به تدریج اضافه شده و از میزان رطوبت کم شود.

 منبع:

 ROOTSTOCK PRODUCTION AND BUDDING

 Brent Holtz, Louise Ferguson, Dan Parfitt, Gerald Allen, and Ron Radoicic. 2005

 راهنمای تولید پسته / موسسه تحقیقات پسته کشور/ 1388


 
آخر پاییز شد ، همه دم می زنند از شمردن جوجه ها !!
 
ولی آیا تابحال شمرده ای ؟
 
برای شروع بگذار از جایی دیگر شروع کنیم،
 
اول از همه بشمار ، تعداد دل هایی را که به دست آوردی
 
و بعد بشمار، تعداد لبخند هایی که بر لب مردمان نشاندی
 
و سپس بشمار ، تعداد اشک هایی که بخاطر همدلی از سر شوق و غم ریختی ،
 
و سر آخر بشمار تعداد دستهای نیازمندانی که گرفتی و تعداد قدمهایی که در کار خیر برداشتی ،
 
و همه اینها را که بشماری ، تعداد لبخندهای " آن یگانه " بدست می آید.
 
و تمام .
 
جوجه هایت شمرده شد ...
 
 
 
دو شنبه 30 آذر 1393برچسب:اخرپائیز,شمردن جوجه ها,شب یلدا,دل,لبخند, :: 5:21 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی

یک شنبه 9 آذر 1393برچسب:تلاش,شکست,پیروزی,سخنان قصار, :: 12:55 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی

اشتباهات رایج در سفره‌های ایرانی

یک پزشک و محقق طب اسلامی – ایرانی با اشاره به اشتباهات رایج در سفره‌های ایرانی، گفت: برخی از عادت‌های غذایی نادرست منجر به بیماری‌های قلبی و عروقی و گوارشی می‌شود.

 عادت غذایی ایرانیان نیز همانند دیگر ابعاد زندگی آنها، ترکیبی از سنت و مدرنیسم است، این رفتار غذایی که نه از مواهب سنت برخوردار است و نه از منافع غذاهای مدرن‌- البته معایب و آفت‌های هر دو را هم دارد-‌ باعث شده بیماری‌های قلبی و عروقی و گوارشی و بدن‌های چاق ارمغان این وضعیت برای ایرانیان باشد.

زرشک پلو با مرغ و باقلا پلو با ماهی

نواب‌زاده گفت: هر دوی این غذاها، بسیار سرد هستند و به مرور زمان در صورت مصرف زیاد، غلظت خون ایجاد کرده و مقدار زیادی اخلاط نابجا و مضر بلغم و سودا در بدن تولید می‌کنند. ماهی، مرغ، برنج، زرشک، باقلا، روغن نباتی همگی سرد و بلغم‌زا هستند. حال اگر همراه این غذاها، سالاد، ماست یا ترشیجات هم مصرف گردد، مشکل چند برابر خواهد شد. در صورت مصرف چنین غذاهایی، حتما بایستی ادویه‌ها و مواد غذایی گرم مثل فلفل سیاه، زنجبیل، آویشن، سیاه دانه، عسل، کنجد و خرما مصرف کنید.

خوردن ماست و دوغ همراه با غذاهای گوشتی

وی افزود: مصرف همزمان ماست و غذاهای گوشتی، یکی از ممنوعات طب سنتی به حساب می‌آید. طبق گفته حکما، مصرف همزمان ماست با غذاهای گوشتی علاوه بر اینکه تولید بلغم می‌کند، موجب فساد گوشت در معده و در برخی موارد بروز لک و پیس می‌شود.

حذف سبزی از سفره و جایگزینی سالاد

نواب ادامه داد: طبع اغلب سبزی‌ها گرم است و به هضم غذا بسیار کمک می‌کنند. سبزی‌ها سرشار از مواد معدنی و ویتامین هستند، همچنین به علت دارا بودن فیبر، مانع یبوست می‌شود، اما سالاد بر خلاف سبزی، طبع سردی دارد و هضم غذا را (برخلاف تصور مردم) مختل می‌کند.

خوردن زیاد عدسی

این پزشک و محقق طب اسلامی – ایرانی با بیان اینکه عدس غذایی سودا‌زاست و مصرف زیاد آن موجب بروز و افزایش غلظت خون می‌شود، اظهار کرد: متاسفانه امروزه شاهد آن هستیم که به علت تبلیغات زیاد در رابطه با خون‌ساز بودن عدس، مردم سایر حبوبات را کنار گذاشته و عدس را بیش از سایر حبوبات مصرف می‌کنند.

مصرف پنیر به تنهایی و در وعده صبحانه

نواب زاده ادامه داد: مصرف پنیر به تنهایی بسیار مضر بوده و بلغم‌زاست. خوردن پنیر به تنهایی و در وعده صبحانه، فرد را دچار رخوت، سستی و بی‌حالی و کندی در یادگیری و کاهش تمرکز ذهن می‌گردد.

وی گفت: غده پاراتیروئید، وظیفه تنظیم کلسیم و فسفر بدن و جذب آن ها را به عهده دارد. این غده کلسیم و فسفر را با یکدیگر و در کنار هم می‌شناسد، بنابراین در زمانی که ماده غذایی حاوی کلسیم را مصرف می‌کنیم، باید همراه آن نیز فسفر مصرف کنیم، در غیر این‌صورت، غده پاراتیروئید، فسفر را از مغز برمی‌دارد که موجب کندذهنی می‌شود.

وی افزود: بهترین زمان مصرف پنیر، وعده شام و به همراه مصلاحات آن‌(گردو، زیره، سیاه‌دانه و آویشن) بوده، زیرا بیشترین میزان ترشح توسط غده پاراتیروئید در هنگام شب صورت می‌گیرد.

حذف سرکه از غذا

این پزشک و محقق طب اسلامی – ایرانی گفت: حذف سرکه یکی از ظلم‌هایی است که توسط گروهی از پزشکان دامن‌زده شده است.

نواب‌زاده اظهار کرد: سرکه در طب سنتی به عنوان یک حمل‌کننده (Carrier) محسوب می‌شود. حمل کننده ماده‌ای است که داروها را جهت مصرف به اعضای مورد نیاز می‌رساند.

تنوع‌خواری و مصرف اقلام متعدد در یک وعده غذایی

وی تصریح کرد: چنین شیوه غذا خوردن، موجب به هم خوردن تنظیم گوارش شده و بسیار مضر است. زمانی که چند ماده غذایی متنوع را در یک وعده میل می‌کنید، آنزیم‌های هاضمه دچار سردرگمی و اختلال شده و هضم غذا ناقص خواهد شد، زیرا مواد غذایی متفاوت، زمان هضم متفاوتی با یکدیگر دارند. در نتیجه از ترکیب این مواد، اخلاط فاسد در بدن تولید می‌شود.

وعده غذایی ظهر: وی گفت: از نظر طب سنتی وعده غذایی ظهر، مضر بوده و بلغم و سودا را در بدن زیاد می‌کند و سبب غلظت خون می‌شود.

نواب زاده افزود: ترک وعده نهار موجب تقویت ایمنی بدن، تناسب اندام، حفظ تعادل مزاج و رفع بیماری‌ها می‌شود.

وی یادآورشد: گرم‌ترین زمان در طول روز، ظهر است که بهترین کار در آن ساعات، سرد کردن بدن است، نه خوردن غذا. در طب سنتی توصیه شده که انرژی بدن در زمان ظهر از خواب قیلوله تامین شود.

عدم مصرف صحیح آجیل

این پزشک و محقق طب اسلامی – ایرانی گفت: آجیل برای کاهش چربی، غلظت خون، سلامت قلب، سلامت کبد و افزایش کارکرد مغز بی‌نهایت مفید و لازم است. طبق تحقیقات مصرف روزانه یک مشت آجیل، بین 5 تا 15 سال به طول عمر انسان می‌افزاید.

نواب‌زاده اظهار کرد: مصرف حداقل 7 عدد بادام در روز‌(البته به شرطی که به صورت تازه از پوست در آید) در جهت پاکسازی کبد و تقویت استخوان‌ها، رشد قدی اطفال و افزایش ضریب هوشی و حافظه توصیه شده است.

وی ادامه داد: بهترین نوع آجیل، 4 مغز گردو، بادام، فندق و پسته است که 4 برابر گوشت انرژی دارد و تمام 20 نوع پروتئین مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. توصیه می‌شود 4 مغز را هفته‌ای یک بار درست کرده، به صورت پودر در آورده و در یک ظرف در بسته نگهداری نمایید. 4 مغز به عنوان یک غذای بسیار عالی برای کودکان در حال رشد است.

عدم مصرف صحیح ادویه‌جات

پزشک و محقق طب اسلامی – ایرانی با بیان اینکه باور غلط دیگر مضر بودن ادویه‌جات برای کبد است، گفت: تنها مورد احتیاط ادویه، افراد صفراوی است.

نواب‌زاده افزود: مصرف ادویه با غذا موجب فعال شدن کبد و کارکرد منظم دستگاه گوارش خواهد شد.

وی ادامه داد: مصرف مداوم و بلند مدت ادویه، بلغم و سودا نا بجای بدن را کاهش داده و در تخفیف و درمان بیماری‌های ناشی از بلغم و سودا بسیار موثر است. بیماری‌هایی مثل آرتروز، درد مفاصل، نفخ معده، کاهش حافظه، صرع، شب ادراری، عفونت‌های زنانه، افسردگی و ... می‌شود.

درباره وبلاگ

نقاط کوهستانی از جمله اماکن طبیعی هستند که گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می کنند. کوه زر(گر)داورزن به ارتفاع ۲۹۲۴ متر، بلندترین ارتفاع در سطح شهرستان می باشد. این کوه در شمال شهرستان و در شمال شرقی روستای آبرود قرار دارد. در دامنه های شمالی و پشت به آفتاب این کوهستان امکان انجام ورزشهای زمستانی از جمله اسکی و برف نوردی وجود دارد . کوه زر مورد توجه هیئت های مختلف کوهنوردی در سطح کشور می باشد و هر سال چندین هیئت کوهنوردی جهت صعود به این کوه عازم روستای آبرود می شوند . مسیر دسترسی به این کوه از طریق روستای آبرود و بیزه و از طریق یک جاده خاکی به فاصله ۱۵ کیلومتری از جاده اصلی امکان پذیر است . وجود چشمه های متعدد وآبشار های زیبا در مسیر قله قابلیتهای طبیعی مناسبی را برای توسعه فعالیتهای اکوتوریستی در آن فراهم ساخته است. بر روی دامنه های شمالی کوه زر به دلیل وضعیت خاص توپوگرافی و جهت قرارگیری تا اواسط خرداد ماه برف مشاهده می شود که قابلیتهای مورد نیاز در اکوتوریسم زمستانی مانند اسکی را فراهم می سازد . رودخانه داورزن که درحقیقت بسان زاینده رودی برای داورزن میباشد ازاین قله مرتفع ومعروف سرچشمه میگیرد.
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کوه زر داورزن و آدرس kzdavarzani.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 11
بازدید ماه : 29
بازدید کل : 29900
تعداد مطالب : 83
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1



Alternative content



فال حافظ

تعبیر خواب آنلاین


استخاره آنلاین با قرآن کریم


انواع کد های جدید جاوا تغییر شکل موس