کوه زر داورزن
کشاورزی،گیاهان دارویی،علمی،اجتماعی www.kzdavarzan.Loxblog.com
شاید نام چلغوز از نظر برخی افراد جامعه معنی و مفهوم خوبی نداشته باشد و عده‌ای آن را ناسزا بدانند، اما اشتباه نكنید. چلغوز فحش نیست! بلكه دانه‌ای آجیلی و سودمند است كه مغزآن شبیه به تخمه آفتابگردان بوده و طعمی مشابه بادام و پسته دارد. مشهدی‌ها این دانه را بخوبی می‌شناسند و از طرفداران پر‌و‌پا‌قرص آن هستند. اگر سفری به قسمت‌های مختلف استان خراسان داشته باشید حتما از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب این استان، چلغوز را در مغازه‌ها و فروشگاه‌های خشكبار بارها خواهید دید.
دانه‌ای قهوه‌ای رنگ كه وقتی آن را در پوسته چوبی‌اش می‌بینی به یاد هسته خرما می‌افتی. این دانه را وقتی بو می‌دهند با صوت خاصی سر باز می‌كند و دانه چلغوز از آن خارج می‌شود. در واقع چلغوز، میوه نوعی صنوبر بزرگ با برگ‌های سوزنی كوتاه و ضخیم بوده كه بومی پاكستان، افغانستان و شمال شرق ایران از جمله شیروان است.

در قدیم شیرازی‌ها و اراكی‌ها چلغوزخور قهاری بودند، اما امروزه در شمال بخصوص گیلان و در سراسر مشهد مصرف آن متداول شده است؛ اما پرسش اینجاست چلغوز چه مزیت تغذیه‌ای یا درمانی دارد كه با توجه به قیمت گران آن مردمان برخی شهرها و استان‌های كشورمان به مصرف آن روی آورده‌اند‌؟

چلغوز، مزیت آجیل را دارد

چلغوز، دانه‌ای پرچرب و سرشار از اسیدهای آمینه ضروری و اسیدهای چرب غیراشباع مفید است. روغن آن همچون روغن زیتون از افزایش كلسترول بد خون جلوگیری كرده و سرخرگ‌ها را از آسیب حفظ می‌كند و از حملات قلبی می‌كاهد.

به دلیل كمك به كاهش تری‌گلیسیرید خون یار مهربان كبد است و به جهت فیبر و چربی بالا كور‌كننده خوب اشتهاست. پتاسیم و منگنز آن به تعادل فشار خون كمك كرده و منیزیم این دانه از بی‌خوابی‌های شبانه می‌كاهد و دردهای عضلانی، خستگی مفرط، تنش و اضطراب را بر‌طرف می‌كند.

چلغوز به دلیل دارا بودن ویتامین‌های A، E و K برای شادابی و سلامت پوست و تقویت چشم نافع است. نیاسین یا همان ویتامین B3 آن برای تقویت حافظه و حفظ شادابی روح و روان موثر است و آهن گیاهی آن به اكسیژن‌رسانی سلول‌ها و بافت‌های بدن كمك می‌كند.

خصوصیات تغذیه‌ای و درمانی چلغوز تقریبا با انواع مغزهای آجیلی برابری می‌كند، اما ویژگی قابل توجه، میزان بالای تركیبات آنتی‌اكسیدانی چلغوز است كه می‌تواند رادیكال‌های مضر حاصل از واكنش‌های مخرب بدن را به‌طور نسبی خنثی كند.

اما لازم است بدانید این دانه طبع بسیار گرمی دارد و برای همه افرادی كه مزاج خشك دارند همچون صفراوی‌ها و سوداوی‌ها مناسب نیست و مصرف آن فقط به مزاج‌های رطوبی همچون دموی بویژه بلغمی‌ها توصیه می‌شود.

این را هم بدانید ‌اكنون در بسیاری از استان‌های كشورمان چلغوز ناشناخته بوده و كمتر به فروش می‌رسد. حال اگر وسوسه شده‌اید كه مزه این مغز پرچرب را امتحان كنید برای اطمینان از تازگی این دانه، آن را از آجیل‌فروشی‌های معتبر خریداری كنید.
منبع: جام جم
پنج شنبه 14 آذر 1392برچسب:چلغوز,چلغوزوخواص آن,چلغوزمیوه اشرافی, :: 11:29 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی

گردو و پیشگیری از چندین بیماری مهم

بر اساس مطالعات، گردو از بیماری های قلبی عروقی و همچنین تکثیر تومورهای سرطانی در بدن پیشگیری می کند. انجمن تغذیه آمریکا توصیه می کند همه افراد روزانه ۵۰ گرم گردو بخورند.

گردو حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و پلی فنل های مفید بسیاری است. اما اغلب اثرات معجزه آسای گردو بر روی سلامتی انسان به دلیل وجود مقادیر زیاد اسیدهای چرب اشباع نشده و امگا ۳ است. اسیدهای چرب امگا ۳ علاوه بر محافظت از سیستم قلبی عروقی، از تکثیر سلول های سرطانی نیز جلوگیری می نمایند و همچنین در سلامت سیستم عصبی و پیشگیری و کنترل بیماری هایی همچون افسردگی نقش مهمی ایفا می کنند. چربی های مفید موجود در گردو، کلسترول بد خون را کاهش داده و از تصلب شرایین پیشگیری می کنند. مطالعات انجام شده در دانشگاه  هاروارد بیانگر این مطلب است که مصرف گردو خطر مرگ ناگهانی ناشی از اختلالات قلبی و گرفتگی عروق را کاهش می دهد.

منبع : سیمرغ

 

 

سه شنبه 12 آذر 1392برچسب:گردو,گردووپیشگیری اربیماریها,گردو وسرطان, :: 12:42 :: نويسنده : محمدرضاداورزنی

فواید دارویی و درمانی عسل

    کودکان عصبی و حساس آب هویج تازه را با عسل مخلوط کرده و هر روز نصف فنجان، قاشق؛ قاشق به کودک بدهید.
تبعسل را با سیاه دانه مخلوط کرده روزی 3 وعده میل نمائید.
سرماخوردگی یک قاشق غذاخوری عسل با آب لیموی تازه به همراه آب گرم مخلوط کرده و بنوشید.
سینوزیتعسل را با موم به مدت یک ربع بجوید تفاله آن را دور بیندازید.
آنفولانزایک قاشق غذاخوری از گیاه یاس کبود را در یک لیوان آب جوش دم کرده و با دو قاشق عسل میل نمائید.
کم اشتهایی پیاز پخته با عسل میل نمائید اشتها را زیاد و نفخ را برطرف میكند.
رفع عطش شربت عسل مخلوط با کمی آب لیمو در تابستان برای رفع عطش و برای بیماران تب دار مفید است.
چاقیهر روز صبح نیم ساعت قبل از صبحانه و با معده خالی و همچنین شب قبل از خواب، عسل و دارچین را در یک فنجان آب جوش ریخته و میل کنید. باعث کاهش وزن میگردد.
لاغریکوبیده مغز بادام، گردو، پسته، پودر کنجد، پودر نارگیل، و زنجبیل را با عسل مخلوط کرده و هر روز صبح 2 قاشق میل نمائید. باعث افزایش وزن میگردد.
سردردهاهشت گرم گل «مرزنجوش» را در یک لیتر آب دم کرده و با عسل مخلوط نمائید.
تقویت معده عسل را با پودر بالنگ مخلوط کرده و میل نمائید، برای نفخ معده مؤثر میباشد.
بیخوابی دو قاشق غذاخوری عسل را در آب حل کرده مقداری آب لیمو به آن افزوده و میل نمائید.
تقویت اعصاب خوردن مغز گردو با عسل مفید است.
تقویت حافظه هر روز 3 عدد زنجبیل را کوبیده و با عسل میل نمائید.
کم خونی خوردن عسل با آب هویج مفید است.
فشار خون خوردن عسل با پیاز پخته اثر کاهش دهنده فشار خون را دارد.
ناتوانی جنسی پودر ریشه بابونه با عسل تأثیر زیادی دارد، مغز گردو با عسل میل نمائید، آب هویج با عسل مفید است.
استفراغ با هر وعده غذایی یک قاشق پودر زنیان را با عسل مخلوط نمایید چند روز در یخچال نگهداری کنید و بعد میل نمائید.
سرد مزاجی بالای هندوانه را سوراخ کنید در آن عسل بریزید چند روز در یخچال نگهداری کنید و بعد میل نمائید.
اسهال ساده آب هویج با عسل پادزهر سموم مخصوصاً مسمومیت های غذایی است.
یبوستخوردن شیر و عسل علاوه بر خواص فوق العاده ای که دارد درمان کننده یبوست میباشد.
گلودرد یک قاشق غذاخوری عسل را در 1/4 لیتر آب به مدت 5 دقیقه بجوشانید و سپس غرغره نمائید.
باز شدن عادت ماهیانه تباشیر را با عسل مخلوط کرده و میل نمائید.
کوفتگیمقدار مساوی عسل و گلیسیرین را مخلوط کرده و به محل کوفتگی بمالید

رس کردن ) شکرک زدن ) 

     اين خلاف تصور غلط و رايج در ايران است که عسل شکرک زده و سفت شده را تقلبی می‌دانند.                                              بايد توجه داشت که در بعضی از کشورهای خارجی مردم عسل شکرک زده را بيشتر دوست دارند و قيمت آن هم بيشتر است.  بهترين درجه حرارت برای نگهداری عسل 18 تا 24 درجه سانتيگراد است.  بطور کلی همه عسلهای خالص شکرک می‌زنند ولی مدت لازم برای شکرک زدن عسل‌های مختلف با هم فرق می‌کند. اگر تمايلی به خوردن عسل شکرک زده نداريد ظرف عسل را (معمولا شيشه عسل را) در آب 40 تا 65 درجه قرار دهيد هنگامی که آخرين بلور محو شد و عسل به شکل اوليه خود برگشت آن را از آب در آوريد. معمولاٌ برای جلوگيری از تبلور عسل در کارخانه‌های بسته بندی کننده همين کار را انجام می‌دهند. دقت کنيد در مورد حرارت دادن نبايد عسل به دمای جوش 100 درجه برسد چون بيشتر ويتامينهای موجود در عسل از بين خواهد رفت بنابراين می‌توان چنين نتيجه گرفت که اگر عسل بعد از مدتی شکرک زد حتما طبيعی و سالم است (برخلاف تصور مردم) و هرگاه آن ته نشين نشد می‌تواند مصنوعی يا تقلبی باشد.

 

صفحه قبل 1 ... 4 5 6 7 8 ... 9 صفحه بعد

درباره وبلاگ

نقاط کوهستانی از جمله اماکن طبیعی هستند که گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می کنند. کوه زر(گر)داورزن به ارتفاع ۲۹۲۴ متر، بلندترین ارتفاع در سطح شهرستان می باشد. این کوه در شمال شهرستان و در شمال شرقی روستای آبرود قرار دارد. در دامنه های شمالی و پشت به آفتاب این کوهستان امکان انجام ورزشهای زمستانی از جمله اسکی و برف نوردی وجود دارد . کوه زر مورد توجه هیئت های مختلف کوهنوردی در سطح کشور می باشد و هر سال چندین هیئت کوهنوردی جهت صعود به این کوه عازم روستای آبرود می شوند . مسیر دسترسی به این کوه از طریق روستای آبرود و بیزه و از طریق یک جاده خاکی به فاصله ۱۵ کیلومتری از جاده اصلی امکان پذیر است . وجود چشمه های متعدد وآبشار های زیبا در مسیر قله قابلیتهای طبیعی مناسبی را برای توسعه فعالیتهای اکوتوریستی در آن فراهم ساخته است. بر روی دامنه های شمالی کوه زر به دلیل وضعیت خاص توپوگرافی و جهت قرارگیری تا اواسط خرداد ماه برف مشاهده می شود که قابلیتهای مورد نیاز در اکوتوریسم زمستانی مانند اسکی را فراهم می سازد . رودخانه داورزن که درحقیقت بسان زاینده رودی برای داورزن میباشد ازاین قله مرتفع ومعروف سرچشمه میگیرد.
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کوه زر داورزن و آدرس kzdavarzani.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 204
بازدید کل : 30102
تعداد مطالب : 83
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1



Alternative content



فال حافظ

تعبیر خواب آنلاین


استخاره آنلاین با قرآن کریم


انواع کد های جدید جاوا تغییر شکل موس